OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na první filmový „Dračák“ z roku 2000 s Jeremy Ironsem v jedné z hlavních rolí vzpomínám vlastně rád. Byť to byla blbost se špatnými herci a ještě horším CGI. A katastrofálním všeobecným hodnocením. Nový „dračák“ na mě z trailerů působil podobně. Zběsilá akce těkavým s dějem odvozená od deskové hry „Dungeons & Dragons“. Samozřejmě bylo lepší CGI a nominováni byli lepší herci. Plus je tu hodně easter eggů na počítačové hry. Úlitba hráčské komunitě. Může takový film ale fungovat i mimo ni? K mému překvapení celkem i může.
Po trailerech, které mě v kinech namlsávaly poslední půlrok, jsem vlastně měl celkem nízká očekávání. O to víc mě překvapila velmi vysoká hodnocení po prvním dnu promítání. Jednu chvíli se rating na csfd.cz vyšplhal na téměř 87 procent. U fantasy, která má lore založený na spoustě starých počítačových RPG? V čem to vězí? Musel jsem se osobně přesvědčit na velkém plátně.
Důvodů je několik. Oproti filmu „Dungeons & Dragons“ z roku 2000 se tento nebere stoprocentně vážně a humor tomu nadhledu hodně pomáhá. Ať už to je situační humor nebo jen vyobrazení draka. V tomto smyslu má film nakročeno spíše k Terrymu Pratchetovi než k J. R. R. Tolkienovi. Místy do filmu prosakuje i „gamerská“ atmosféra umaštěných nerdů, kteří při bojích o holý hrdinský život hází osmihranou kostkou někde v přítmí sklepa.
Pak je tu budování příběhu, který v sobě snoubí jak misi za „záchranu světa“, tak i osobní příběhy jednotlivých postav a jejich motivace. Základní narativ je samozřejmě naprosto klasický a velmi jednoduchý: „banda looserů“ to jde natřít o mnoho mocnější entitě. Film vám ale současně dokáže velmi dobře prodat charaktery hrdinů a vlastně i postavy antihrdinů. Od Barda, který bojuje o přízeň své dcery, přes hřmotnou barbarku, která sexuálně ujíždí na hobitech, až po neschopného mladého čaroděje zamilovaného do měňavkyně.
Dvojice režisérů, John Francis Daley a Jonathan Goldstein, dokázala na film aplikovat funkční pravidla dobrého popcornového blockbusteru. Oba jsou mnohem více scénáristé, než režiséři a tady zafungovali v obou profesích na sto procent. Je to zábavné, ale ne blbé, má to svižné tempo, budeme mít rádi hlavní postavy, a to hlavně skrze jejich chyby, a je tu celkem velmi slušné vizuální zpracování. Snad až na jednu hodně topornou scénu, kdy měňavec ve formě srnky uniká z hradu, se to všechno podařilo pohlídat. Takže za autora těchto řádků velmi dobře řemeslně odvedená práce a rozhodně jeden z nejlepších příspěvků do světa hrané epické fantasy.
Skvěle řemeslně odvedená práce a rozhodně jeden z nejlepších příspěvků do světa hrané epické fantasy za poslední dekádu. Dobrá zábava. Nic víc. Nic míň.
7 / 10
USA, 2023, 134 min
Režie: John Francis Daley, Jonathan Goldstein
Scénář: John Francis Daley, Jonathan Goldstein, Michael Gilio
Kamera: Barry Peterson
Hudba: Lorne Balfe
Hrají: Chris Pine, Michelle Rodriguez, Justice Smith, Regé-Jean Page, Sophia Lillis, Hugh Grant, Chloe Coleman, Jason Wong, Daisy Head, Bryan Larkin (více)
Produkce: Brian Goldner, Jeremy Latcham, Nick Meyer
Střih: Dan Lebental
Scénografie: Ray Chan, Naomi Moore
Masky: David Malinowski
Kostýmy: Amanda Monk
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.