OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
A máme tady další z řady doom metalových kapel, na které naše kotlina co do počtu chudá rozhodně není. Při poslechu podobně orientovaných českých spolků pomalu nabývám dojmu, že většinu z nich pojí navíc stejná vize, jak by hudba takto žánrově orientovaná měla znít. Pro budoucí snazší orientaci bych navrhl zavedení pojmu „československý doom“. O tom, že s kvantitou přichází často také mnoho nekvality, sporu rozhodně není. Ač ze sebe nechci dělat žádného znalce, mohu zodpovědně říci, že pokaždé, když vložím CD takovéto kapely do přehrávače a zaslechnu prvních pár tónů, dokážu už si poměrně přesně představit, o čem celé bude. Všechny se totiž nesou v téměř navlas stejném rytmu, jemuž dominuje výrazně vytažený virbl. Mezi poklidnější pasáže jsou vložené krátké, maximálně dvacetivteřinové výpady, které jsou tažené výlučně hluboce skřehotajícím zpěvem. Syntetický zvuk kláves poletuje kdesi daleko, připomínaje zpěv ptáčků. Dalším pojítkem a korunou na tom všem obvykle bývá také zpravidla ne zrovna na výbornou zvládnutý zvuk.
Po tom, co jsem napsal v úvodu, by se mohlo zdát, že už ani nemusím pokračovat. Ale přestože si výše zmíněných klišé při poslechu „Call the Rain“ užijete do sytosti, pokusím se vám nastínit, co vám je tato kapela schopna nabídnout navíc. V první skladbě „From Dusk Till Dawn“ toho, stejně jako u „4U“, mnoho nebude. Nosný riff je zde místy střídán s hysteričtějšími výpady vedenými mužským chrčením a do toho všechno občas pronikne klidným pozadím doprovozený ženský zpěv. Ani dvojka „Doom Theatre“ neoplývá nijakou zvláštností. Od ostatních skladeb se kromě svého využití jako doprovod k videu (multimediální stopě CD) neliší téměř v ničem.
To ve čtvrté „Zimní květině“ už rozdíl najdeme. Ne že bychom opustili žánrové vody „československého doomu“, ale i takové maličkosti, jako je větší prostor pro ženský (resp. mužský čistý) zpěv v refrénu, mohou udělat své. Rovněž pátá „Dream Way“ patří na tomto albu mezi ty vydařenější, i když ze zavedeného konceptu opět příliš nevybočuje. Dostatek prostoru dostala zastupitelka něžného pohlaví za mikrofonem také v následujících „In Nomine“ respektive „Last Wish“. Zatímco v jemnějších pasážích toto zařazení neurazí, v refrému „In Nomine“ působí její slabý hlásek trochu trapně. Až v titulní „Call The Rain“, tedy předposlední kompozici na albu, nacházím alespoň náznak toho, co doom metal dělá doom metalem, tedy občasný nesmělý pokus o vyvolání pocitů melancholie. V podobném duchu je vedena také „bonusová“ skladba „Skyline From Silence“. Mluvím-li tady však o snaze o atmosféru, mám na mysli opravdu jen snahu, neboť ani jedna z těchto skladeb ve mne skutečně nějaký silnější pocit nevyvolala.
Závěr patří konstatování, které z mých předešlých slov víceméně vyplývá. Průměrná deska zaslouží průměrné hodnocení. Ač jsem si „Call The Rain“ pouštěl opravdu mnohokrát, nic, co by svědčilo o alespoň lehké nadprůměrnosti, jsem nenašel...
5 / 10
Mrcy
- kytara, zpěv
Tom
- bicí
Stanley
- baskytara, vokály
Milan
- kytara
Petra
- klávesy, zpěv
1. From Dusk Till Dawn
2. Doom Theatre
3. 4U
4. Winter Flower
5. Dream Way
6. In Nomine…
7. Last Wish
8. Call The Rain
9. Skyline From Silence (bonus)
My Turn To Die (2004)
Call The Rain (2003)
Ashes To Ashes, Dust To Dust (1999)
...From Red Heaven (MCD ) (1997)
Black Velvet (EP) (1997)
The Abandonment (MC) (1996)
Face Of Death (MC) (1995)
Vydáno: 2003
Vydavatel: I.F.A. Records
Stopáž: 33:00
Produkce: František Musel & Agony
Studio: Hacienda
Z deviatich skladieb na albume ma zaujali presne tri, ktoré som si aj napálil. Ide o skladby From Dusk Till Down, Winter Flower a Last Wish. Z času na čas si ich vypočujem a vždycky z nich mám výborný pocit. V Last Wish sú vynikajúce klávesy a skladba pekne odsýpa. V prvej skladbe sú dobre vyvážené jednotlivé nástroje. Sú to také netradičné skladby a je z nich cítiť gothic metal. Produkciu majú výbornú a aj spev sa dobre počúva. Je to pre mňa zaujímavá kapela, aj keď zbytok albumu je priemer.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.