OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ano! Perte to do mě!! To byla první myšlenka, která mi přišla na mysl v okamžiku, kdy jsem se dozvěděl o chystaném živáku mých oblíbených blackařů ANCIENT RITES. Vůbec nechápu proč není tahle partička kdysi blackoušů, dnes snad už „jen“ extrémních mystiků, více doceňovaná. I když pominu poslední dvě vynikající, leč mírně nepravověrná alba, před skvosty jejich počáteční tvorby zavřít oči určitě nemohu. Naopak. Osobně třeba právě placku „Blasfemia Eternal“ pokládám za jednu z nejlepších černých desek, které kdy vznikly. Že by snad fanouškům vadil netypický původ kapely? Nebo je to tím, že nepáchají hromadné sebevraždy a jejich alba nemají dostatečně neposlouchatelný kanální zvuk? Těžko říct. Já ale každopádně zobu z jejich ruky každé zrníčko, které mi nabídnou, a jsem vrcholně spokojen.
Posledním zrnkem je aktuální živák se sympaticky neotřelým názvem „And The Hordes Stood As One“ (žádné „Live in…“ a podobný stupidnosti…, tohle se mi na té kapele strašně líbí – ta preciznost; nevydávají jedno album za rok, ale když už nějaké vydají, piplají se s každou hovadinou tak maniakálně, až je nakonec všechno vypiplané k dokonalosti – i název)… Placka skrývá šestnáctero skladeb, které byly pořízeny 14. června 2002 na koncertní štaci k albu „Dim Carcosa“ v Holandsku.
Koncert otvírá mnou oddaně milované intro z poslední řadovky, nesoucí název „The Return“. Pravda, je zahrané až příliš přesně na to, abych si myslel, že to není z playbacku, ale když se k tomu přidají reakce fanoušků, myslel jsem, že sebou fláknu. Vážně jsem už v polovině první skladby uvažoval o tom, že nebudu poslouchat dál a střelím tomu rovnou desítku, protože tohle je prostě vono! Nakonec ale zavládla zvědavost a jakési zbytky nepodplacené novinářské solidarity (co to sakra vůbec je?), tudíž jsem desku doposlouchal do konce (nejednou) a byl nucen z hodnocení přece jenom trošinku slevit. Dramaturgii ani zvuku tohoto dárečku nemůžu vytknout zhola nic. Kluci odvedli opravdu skvělou studiovou práci a zvuk na desce je skoro tak křišťálově diamantně-briliantní jako na jejich studiovkách. Pokud mrknete na tracklist pod recenzí, zjistíte, že skladby jsou šikovně vybraným průřezem z dosavadních čtyř studiových alb a ani zařazení fanoušků do celkového hudebního procesu neurazí. V nosných částech skladeb, kde o něco jde, sice moc „neruší“, zato při hymnických refrénech dostává jejich mixsážní knoflík okamžitě slovo a jejich hlas celou scenérii velmi povedeně podbarví. Tady kapela velmi dobře zúročila intimní klubovou atmosféru a na nahrávce je to hodně znát! Prostě paráda. Co se týče instrumentální stránky pak dodám jediné: no comment. Pokud si někdo myslí, že by Gunther stoupl na pódium s někým, kdo 100% neovládá svůj nástroj a dělá větší než studiově přehratelné chyby, je na velkém omylu. Musím se ale zmínit o hlasu samotného pana kapelníka. Překvapuje, chlapec. Chroptí a sem tam zpívá jak o závod. Sice moc zpívat neumí, ale zato se velmi velmi snaží. A docela mu to i jde. Další na holení je skvělý, jak jinak než finský, kytarista Jan Yrlund. No to se musí slyšet. Takhle vynikající sóla a melodická procítěnost, to se jen tak nevidí. A víte co? Taky je bezva, že to celé zní jinak než z desky. Syrověji. Ať už vokálem, zvukem nástrojů nebo nasazením hráčů.
Závěr? K čemu? Tohle je teprve začátek! Začátek jednoho velmi dlouhého poslechového maratónu…
9,5 / 10
Gunther Theys
- basa, zpěv
Jan „Örkki“ Yrlund
- kytara
Erik Sprooten
- kytara
Davy Wouters
- klávesy
Walter Van Cortenberg
- bicí
1. The Return
2. Exile (Les Litanies de Satan)
3. Victory or Valhalla (Last Man Standing)
4. Total Misanthropia
5. Aris
6. ...And the Horns Called for War
7. North Sea
8. Blood of Christ
9. Longing for the Ancient Kingdom
10. Götterdämmerung (Twilight of the Gods)
11. (Ode to Ancient) Europa
12. (Het Verdronken Land van) Saeftinge
13. On Golden Fields (De Leeuwen Dansen)
14. Mother Europe
15. Evil Prevails
16. Fatherland
Laguz (2015)
Rubicon (2006)
And The Hordes Stood As One (live) (2003)
And The Hordes Stood As One (video) (2002)
Dim Carcosa (2001)
Scenes Of Splendour (video) (2001)
The First Decade 1989-1999 (compilation) (1999)
Fatherland (1998)
Blasfemia Eternal (1996)
The Diabolic Serenades (1994)
Split s ENTHRONED (split) (1994)
Promo 1994 (demo) (1994)
Split s THOU ART LORD (split) (1993)
Split s UNCANNY (split) (1993)
Split s RENAISSANCE (split) (1992)
Evil Prevails... (EP) (1992)
Promo 1992 (demo) (1992)
Dark Ritual (demo) (1990)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Hammerheart Records
Stopáž: 78:43
Produkce: Oliver Phillips, Christian Moos & Ancient Rites
Studio: Eroc at E.M.R. – Breckerfeld, Germany
Trubky volají k válce a jeden z příjemných (a to doslova a do písmene) zjevů evropské „mystic“ black metalové scény hřímá své živé poselství o matičce Evropě, dávných civilizacích, misantropii a chladné náruči Severního moře. Nádherná a technicky brilantně zmáknutá kolekce zásadních songů kapely byla bezpochyby přikrášlena ve studiu, ale i tak se tenhle melodický, místy dokonce zpěvný a dávnými inspiracemi načechraný metal v živém balení krásně poslouchá. Vřele doporučuji těm, kteří s Belgičany doposud nemají žádnou zkušenost a též těm, kteří s nimi podobně jako já mají jen ty nejlepší zkušenosti. ANCIENT RITES si dávají vždy záležet a ani tentokrát nešidí… Best of a live – 2 v 1!!!
Takže kôli blbečkom ala k.eight.a dávam zo zásady plný počet!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.