PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
První kapitola existence VOMITORY se sice završila už na samém konci roku 2013, nicméně i poté bylo o Švédech poměrně často slyšet. Tu se jednalo o žánrově spřízněný projekt CUT UP (zformovaný dvěma ex-členy Erikem Rundqvistem a Tobiasem Gustafssonem), tam zase o vzpomínkový set na Summer Breeze v létě roku 2017. Od dalšího roku už bylo kvarteto oficiálně zpět mezi živými, zvesela se koncertovalo, nicméně to nejdůležitější, tedy deváté řadové album, ne a ne přijít. Čas však musí uzrát, stejně jako ve sklepích na Hodonínsku, kde kyše to nejkvalitnější zelé. Milovníci pravého švédského chrastění se vytoužené odměny dočkali až po pěti letech, kdy na křídlech pro VOMITORY tradičního labelu Metal Blade Records vyšlo "All Heads Are Gonna Roll".
Osobně jsem z novinky jako první slyšel položku "Raped, Strangled, Sodomized, Dead", a to na výročním zasedání vedení našeho magazínu, tohoto roku se konajícího kdesi v lesích šumavského podhůří. Přiznám se, že tato na poměry seveřanů až podezřele hitová skladba, mě nedokázala na sto procent přesvědčit, že jejími autory mohou být pouze a jen VOMITORY. Kýžený pocit jistoty a bezpečnou identifikaci kapely pod zneklidňujícím drobnohledem kolegů naštěstí přinesla až klasická houpačka v "Dead Man Stalking", která je pro Švédy naprosto typická (slyš v čase 0:39). Nutno podotknout, že mě tento moment na poslední chvíli zachránil death metalovou průkazku, jinak bych ji musel okamžitě odevzdat na oblastním ředitelství, po dlouhých jedenadvaceti letech u Metalopolis podat výpověď a následně hledat nové zaměstnání na Plzeňsku za minimální mzdu a s kvantem nezaplacených přesčasů.
Podobně líbivou skladbu jako je "Raped, Strangled, Sodomized, Dead" však už v tracklistu nenaleznete (ano, jistě, je zde ještě refrén "Dead World"), prostor naopak dostávají kratší a říznější kousky typu "Decrowned" nebo "Disciples Of The Damned", které odkazují na pozdní devadesátky nebo začátek nového milénia, kdy VOMITORY zažívali své nejlepší období. Jedním dechem je však třeba dodat, že oproti těm z "Revelation Nausea", "Primal Massacre" nebo "Blood Rapture" působí lehce schematicky a předvídatelně. Ukázkovým příkladem oné ohrannosti je zejména "Dead Man Stalking", čistě vycpávková skladba, kde se dá s velkou úspěšností odhadovat, co se asi tak bude v následujících okamžicích dít. Osobně jsem od karlstadské sestavy očekával více pestrosti v delších kompozicích, jež přeci jen nabízejí více prostoru pohrát si s dramaturgií či posluchače zaskočit nějakým tím překvapivým momentem. Na předchozí "Opus Mortis XIII" to fungovalo výtečně a výsledkem byla asi nejvíce pestrá kolekce kariéry VOMITORY. Na novince se tento prostor podařil využít jen zčásti, a to zejména v závěrečné ukolébavce "Beg For Death".
Co VOMITORY naopak nikdy nechybělo (a nechybí ani tentokrát) je živelný, nespoutaný drive. S výjimkou Petera Östlunda jsou Švédové všichni staří kozáci, kteří statečně atakují padesátku (nebo už tuto magickou hranici dokonce stihli překročit), a přesto hrají stejně energicky, jako hráli v polovině devadesátých let. Tady je jasně vidět, že za vitalitou ve středním věku musíme hledat pouze a jen pravý chrastivý švédský death metal, nikoli kvalitní spánek, mladou milenku či dostatek čerstvé zeleniny. Pravda, snad jen Erik Rundqvist nám za mikrofonem trochu uvadl, jeho growling už bohužel není tak dominantní a zapadlými kobkami nerezonuje tak mohutně jako kdykoli v minulosti.
"All Heads Are Gonna Roll" představuje slušný comeback, jenž vzbuzuje potěšení, ale už jaksi nedokáže vyvolat pocity bezbřehého nadšení. Standardní kolekce s několika highlighty, ale i několika místy, která jsou na poměry VOMITORY až příliš hluchá. I tak se jedná o nahrávku, která jednoznačně ční nad severskou death metalovou normou.
"All Heads Are Gonna Roll" představuje slušný comeback, jenž vzbuzuje potěšení, ale už jaksi nedokáže vyvolat pocity bezbřehého nadšení. Standardní kolekce s několika highlighty, ale i několika místy, která jsou na poměry VOMITORY až příliš hluchá. I tak se jedná o nahrávku, která jednoznačně ční nad severskou death metalovou normou.
7 / 10
Erik Rundqvist
- zpěv, baskytara
Urban Gustafsson
- kytara
Peter Östlund
- kytara
Tobias Gustafsson
- bicí
1. All Heads Are Gonna Roll
2. Decrowned
3. Ode To The Meat Saw
4. The Deepest Tomb
5. Piece By Stinking Piece
6. Raped, Strangled, Sodomized, Dead
7. Dead Man Stalking
8. Disciples Of The Damned
9. Dead World
10. Beg For Death
All Heads Are Gonna Roll (2023)
Opus Mortis VIII (2011)
Carnage Euphoria (2009)
Terrorize Brutalize Sodomize (2007)
Primal Massacre (2004)
Blood Rapture (2002)
Revelation Nausea (2000)
Redemption (1999)
Raped In Their Own Blood (1996)
Through Sepulchral Shadows (demo) (1994)
Moribund (single) (1993)
Promo 93 (demo) (1993)
Vomitory (demo) (1992)
Datum vydání: Pátek, 26. května 2023
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 40:45
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.