Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
BENIGHTED z juhofrancúzskeho Saint-Etienne sú tou extrémnou bandou, z ktorej aj znalcom a fajnšmekrom po prvom vážnejšom stretnutí zvykne povoliť sánka. Spolok založený v roku 1998 ide vlastne už od začiatku ako píla, prvý album vydal v roku 2000, odvtedy stihol ďalších šesť, niekedy len s odstupom jedného roka, inokedy, ako v prípade aktuálnej novinky, s až s trojročnou pauzou, ktorá však rozhodne nebola dovolenkou.
Piati Francúzi totiž koncertujú vždy, keď môžu, a kamkoľvek ich pozvú. Tak som ich pred pár rokmi mohol vidieť ako „predprogram“ NYHC legendy BIOHAZARD. Niekto by sa strachoval, že takáto kombinácia sa bude žánrovo biť, opak však bol pravdou. Aj keď po naklepanom sonickom útoku galských kohútov prišiel Billyho kolektív skôr s takou pohodovou, kamarátskou, aj keď údernou tancovačkou. Takou pre odvážnych a nie úplne neznalých pravidiel stage divingu.
BENIGHTED totiž hrajú brutálny death metal, navyše riadne zahustený grind corom. A preto je od nich pekné aj to, že k recenzii nemusíte pripisovať kopu EP, splitov, živákov, rarít a ktovie čoho všetkého, proste sedem albumov, sedem riadkov, a môžete sa ďalej venovať spisbe.
Novinka, ktorá podobne ako tá od CYNIC vyšla na ten z cudziny dovezený ňuňuňu ružovo-plyšový sviatok, obsahuje jedenásť skladieb za necelých štyridsať minút. To znamená, že, ako to tu už býva, bude sa síce beštiálne rúbať, ale popri tom aj hrať a komponovať. Tak, aby bol výsledok zničujúco agresívny, maniakálne šialený, brutálny, živelný a zároveň mimoriadne chytľavý, živý a kvalitne zložený.
„Carnivore Sublime“ rozvíja špecifický, svojím spôsobom eklektický štýl BENIGHTED, v ktorom počuť ozveny CEPHALIC CARNAGE a ich hranie sa s miešaním technického, divokého death/grindu a temnej melodiky, s kontrastom brutálneho hĺbkového a zúrivého výškového vokálu. Francúzi k vyslovene „blackmetalovej“ nôte neskĺzavajú, ale pár mohutných melodických náklepov môže evokovať dávnoveký „Northern Hyperblast“ (*nebyť cynik, slzu by zatlačil*). Technické eskapády miestami pripomenú, že tam odtiaľ z juhu sú aj ZUBROWSKA, ktorí sú už ale aj hi-tech, math a core.
BENIGHTED do tohto nejdú, radšej do brutálneho death metalu pridajú priamočiary grind ako zo začiatkov onedlho nebožtíkov BRUTAL TRUTH. A v niektorých chytľavých, divoko tanečných partoch ten grind core jasne vládne nad ostatnými žánrovými zložkami. Vtedy, aj vďaka súboju viacerých výškových revaných vokálov, ukazuje až kamsi na Sever, k NASUM, SPLITTER, ROTTEN SOUND a iným.
Vokalista Julien, vo voľnom čase čerpajúci námety na texty ako zamestnanec psychiatrickej liečebne, je mimoriadne flexibilný hrdelný zjav. Kanály, výlevkové vokály, klasický hĺbkový growl, škriekané polohy, agresívne hardcoreové frázy, to všetko sype z rukáva a na tie správne miesta. Aj po speváckej stránke je tvorba BENIGHTED pestrá, zároveň vyvážená a ničoho nie je prehnane veľa.
Napriek veľkej agresivite, surovosti a vysokým obrátkam si BENIGHTED nájdu čas aj na pár pomalších, mrazivých atmosfér. Často majú vyslovene hororovú, zlú, nepríjemnú atmosféru. Aj vďaka využívaniu nasamplovaných psycho zvukov a detských hlasov. Tie vyvolávajú dosť zlovestné zimomriavky, pripomínajú horory odohrávajúce sa v domoch s temnou minulosťou, či v opustených ústavoch, kde sa deťom stalo niečo zlé. Pokiaľ ide o mňa, toto tu ani nemuselo byť.
Rozhodne je tento album mimoriadne vydarený, s kvalitnou hudbou ide ruka v ruke dobre urobený zvuk, v ktorom na mnohých miestach výborne a nemilosrdne rinčí basa. Atmosféru to má výbornú, a komu týchto jedenásť švihov ostnatým drôtom nestačí, má možnosť urobiť si radosť limitkou, kde druhý disk obsahuje covery od ABORTED, RAMMSTEIN, MACHINE HEAD, štyri skladby z koncertu a dve demoverzie.
1. X2Y
2. Noise
3. Experience Your Flesh
4. Slaughter/Suicide
5. Spit
6. Defiled Purity
7. Jekyll
8. Collection Of Dead Portraits
9. Carnivore Sublime
10. Les Morsures Du Cerbère
11. June And The Laconic Solstice
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.