Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Byť k oficiálnímu prohlášení o rozpadu NEVERMORE dosud stále nedošlo, je jasné, že od onoho dubnového dne v roce 2011, kdy Jeff Loomis a Van Williams oznámili odchod ze seattleské powermetalové hvězdy, se o kapele jako takové dá hovořit už pouze v minulém čase. Warrel Dane a Jim Sheppard coby její pohrobci tuhle situaci vyřešili zkušeně a elegantně zároveň – k životu zpět přivedli SANCTUARY, skupinu, v níž si kdysi dávno vysloužili první heavymetalové ostruhy a s pouhými dvěma alby také pořádně přičichli k profesionální ocelářské práci.
Díky odkazu NEVERMORE a uměleckým kvalitám obou posledně jmenovaných se tak k první studiové nahrávce SANCTUARY po čtvrt století jistě vázala velká očekávání, kalená snad jen obavou z neúčasti Jeffa Loomise na skladatelském procesu. Naopak naprosto jasno nejspíš bylo v tom, jak vlastně bude kapela po těch dlouhých létech neexistence znít. Karty byly v tomto směru rozdány jednoznačně – pokud by SANCTUARY (v konečné sestavě z roku 1992) bývali měli možnost se vyvíjet, téměř jistě by dnes zněli přesně jako NEVERMORE.
I proto je nejdůležitější dojem z „The Year The Sun Died“ přesně takový, protože album zní skutečně do puntíku tak, jako kdybyste poslouchali a zároveň respektovali další zářez v diskografii jedinečných NEVERMORE. Tedy něco jako další obrovský, monolitický kus železitého šutru, který vám zahradil cestu ven z labyrintu, v němž jste byli dlouho ztraceni, a nechal vás tak v neutěšené samotě jen s vašimi černými myšlenkami, od nichž není útěku.
Je obdivuhodné, jak si Dane a spol. dokáží stále udržovat jakousi auru výjimečného powermetalového monumentu, který na svých albech předvádí sice nijak zásadně složité, ale zato maximálně efektivní silové provedení heavy metalu. Na aktuálním album, pravda, je nakonec přece jen Loomisova absence tak trochu poznat, ale i tak jde o materiál, který Danemu a Sheppardovi (které na pětici doplňují původní kytarista Lenny Rutledge, původní bubeník Dave Budbill a šestistrunný novic Brad Hull) reputaci rozhodně nezkazí.
Nejúčinnějším argumentem je v tomhle směru zcela jasně třetí položka playlistu „Exitium (Anthem Of The Living)“, mrazivá jako šíp vystřelený z kuše váhajícího střelce. Procento v ní nashromážděných emocí a kovové melancholie je skutečně velmi vysoké, díky čemuž je skladba opravdu ukázkovým příkladem obrovské hudební síly, která v SANCTUARY dříme. Na albu navíc nezůstává zdaleka sama („Arise And Purify“, „Frozen“ a titulní „The Year The Sun Died“ jsou jí hned v patách) a to mu samozřejmě získává nejedny posluchačovy sympatie.
Vysloveně slabé místo naopak nahrávka s naprosto kouzelným a maximálně výstižným obalem postrádá, což mne přivádí k úvahám o tom, zda nakonec neposlouchám to nejlepší, co zatím stále ještě probíhající rok 2014 přinesl. Možné to docela dobře je.
1. Arise And Purify
2. Let The Serpent Follow Me
3. Exitium (Anthem Of The Living)
4. Question Existence Fading
5. I Am Low
6. Frozen
7. One Final Day (Sworn to Believe)
8. The World Is Wired
9. The Dying Age
10. Ad Vitam Aeternam
11. The Year the Sun Died
Diskografie
The Year The Sun Died (2014) Into The Mirror Live (1990) Into The Mirror Black (1989) Refuge Denied (1987)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pondělí, 6. října 2014 Vydavatel: Century Media Records Stopáž: 49:36
Produkce: Chris Studio: Soundhouse Studios, Seattle
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.