Kompletní nominace na Vinylu 2019:
DESKA ROKU
B4 – Plastová okna
Margo – First I Thought Everyone’s Staring at Me but Then I Realized Nobody Cared – All the Creatures I Met Sitting on the Back Seat and How to Deal with What I’ve Learnt
Palma – Starý duch
Rouilleux – Lycanthropic Sounds
OBJEV ROKU
Margo
Metastavy
P/\ST
POČIN ROKU
Aktivity klubu Punctum
Album Wabi Experience
BCAA – No~one Is an Island (kompilace)
Výsledky IX. ročníku hudebních cen Vinyla: B4, Margo a aktivity klubu Punctum
Vítězové IX. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili aktuální album Plastová okna dvojice B4. Objevem roku je Margo – projekt zpěvačky a producentky Anety Martínkové. Počinem roku jsou aktivity klubu Punctum.
Vyhlášení cen bylo pojato jako koncertní večer s reprezentativním výběrem české hudby. Nejprve se v plnohodnotném koncertním setu představily dvě z nominovaných položek, kapela Metastavy a projekt Margo. Vyhlašovací ceremoniál proběhl v režii moderátorek Zuzany Fuksové a Ivany Veselkové. Poté následoval první letošní klubový koncert patnáctičlenného kolektivu Zvíře jménem Podzim.
Právě účast seskupení Zvíře jménem Podzim, které loni výrazně zabodovalo i v rámci mainstreamové scény, deklaruje dlouhodobé snahy organizátorů Vinyly o stírání hranic mezi popovou a alternativní hudbou. „Pomyslná bariéra mezi popem a alternativou je často jen umělá. Alternativní scéna umí produkovat ‚líbivé' písničky, ale problém je v zázemí kapel, když nedokáží svou tvorbu dostat mezi širší publikum. Tomu se snaží napomoci právě cena Vinyla,” říká jeden z koordinátorů cen Tomáš Grombíř.
O grafický návrh letošního výročního vinylu se postarala finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého 2019 Marie Lukáčová, jedna ze tří zakladatelek feministické skupiny Čtvrtá vlna, která před třemi lety iniciovala veřejnou debatu na téma sexismu na univerzitách. Je absolventkou pražské UMPRUM, studovala také na brněnské Fakultě výtvarných umění VUT a Kunstakademii Mainz v Německu. Svou práci Lukáčová představila především v ?rámci nezávislé české galerijní scény, ale také například ve Vratislavi, Lublani nebo Stuttgartu.
Ocenění předali současní členové Rady hudebních cen Vinyla Miloš Hroch, Karel Veselý a Michal Pařízek. Rada funguje jako odborný garant a ideově formuje směřování ceny – především každoročně sestavuje porotu a dohlíží na regulérní průběh ceny.
Slavnostním vyhlášením cen Vinyla v Lucerna Music Baru letošní ceny Vinyla nekončí. „Hudební ceny Vinyla nejsou jednorázovou událostí spojenou pouze s jedním slavnostním večerem v Praze. Chceme, aby Vinyla měla větší dosah, proto letos opět vyrazíme také do regionů. Stejně jako v minulém roce pod hlavičkou Ozvěny Vinyly plánujeme sérii více než deseti koncertních večerů a přednášek,” dodává za organizátory Vinyly Pavel Uretšlégr s tím, že některé z koncertů proběhnou také v rámci Letní filmové školy v Uherském Hradišti.
Komentář k výsledkům od porotců ceny Vinyla
Miloš Hroch k ocenění Deska roku – B4
Málokdo u nás umí skloubit dvě rozdílné věci: dělat hudbu kutilskou a tedy svébytně českou, zároveň však zdárně držet dialog s děním v zahraničí. Milovníkům analogových syntezátorů a magneťáků Tomáši Procházkovi a Davidu Freundlovi, kteří tvoří skupinu B4, se to daří při jejich ohledávání tématu archeologie médií. Musí se ocenit hravost i důvtip při používání zaprášených hudebních nástrojů anebo způsob, jakým na vítězném albu Plastová okna nahlížejí vytěženou poetiku Sudet jinak, skrze výřez plastového okna; jakožto symbolu přetržení kontinuity, opravování minulosti a příchodu nenavratitelných novot. Jako staré domy po Němcích mohou s moderními okny působit nepatřičně, někteří z nás se podobně mohou cítit v dnešním světě neustále zrychlujících a zahlcujících médií. Jak Procházka zpívá na vůbec nejpopovějším albu B4: „Jedničky zvolna mění se v nuly, to naše místa zaujmou jiní.“ Hudbu B4 nejlépe vystihuje touha utéct co nejdál od trendů, promyšlená sabotáž očekávání publika a přirozenost, s jakou umí sami sebe shodit vypointovaným vtipem. Proto i onen pop je pro B4 relativním pojmem.
Michal Pařízek k ocenění Objev roku – Margo
Zpěvačka a producentka Aneta Martínková dělá věci po svém, to bylo jasné už podle data vydání debutového alba jejího projektu Margo. Album First I Thought Everyone’s Staring at Me but Then I Realized Nobody Cared – All the Creatures I Met Sitting on the Back Seat and How to Deal with What I’ve Learnt sice vyšlo v marketingově poněkud mrtvém období mezi vánočními svátky a Silvestrem roku 2018, ale přesto se udrželo v povědomí posluchačů i médií pozoruhodně dlouho. Zdá se, až jaksi mimoděk. A právě to je vlastně pro tvorbu Margo typické. „Chci vyprávět o velkých věcech v civilní podobě,“ říká Aneta Martínková a vskutku – její sebevědomé popové písně na první pohled vyprávějí o zcela obyčejných věcech, ale tak neotřele a s takovou vášní a citem pro melodii i detaily, že je z hlavy jen tak nevyženete. Bravo Margo, bravo Bad Names. Česká scéna má konečně nezávislou popovou desku. A to je objev roku.
Karel Veselý k ocenění Počin roku – aktivity klubu Punctum
Punctum je žižkovský svatostánek alternativní scény, který v roce 2020 oslaví své páté narozeniny. Jeho aktivity se ale neustále rozrůstají, kromě útulného prostoru pro koncerty alternativní a experimentální hudby nyní provozuje i vlastní rozhlasovou stanici (Radio Punctum) nebo kazetový minilabel (Punctum Tapes), pořádá různé kurzy a workshopy a nabízí zázemí pro rozličné kulturní aktivity. V Žižkově stojí skoro přesně na hranici, kde se do dříve bohémské čtvrti začíná zakousávat gentrifikace a podobnou roli ochránce nezávislosti a autenticity má i v rámci alternativní scény. V Punctu se potkávají příslušníci různých subkultur, příznivci odlišných hudebních žánrů na okraji a slouží tak jako důležité místo propojování malých scén.
Tagy:
DANZIG
THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
- RIP
- před 3 hodinami
BODY COUNT - Merciless
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
- Dalas
- před 5 hodinami
DJEVEL - Natt Til Ende
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
- Reaper
- včera
NEKUS - Death Apophenia
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
- Reaper
- včera
GAEREA - Coma
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
- Reaper
- před 2 dny
VAMPIRSKA - A Liminal Heart Paints The Deepest Shade Of Serenity
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
- Reaper
- před 2 dny
ALARM! - Alarm!
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
- Noisy
- před 2 dny
DISKUSE A HODNOCENÍ
XIBALBA - Brain-Feedback
- Xibalba SK
- před 8 hodinami
SHI - 死 - Pure Disgust
- kannibal28
- dnes
SEPTARIA - A*
- kannibal28
- dnes
LINKIN PARK - From Zero
- Patex
- včera
VOLA - Friend Of A Phantom
- knedlik
- včera
REBEL SOULS - Leviathan
- kannibal28
- včera