OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Sledovat vývoj Anathemy je jedno velké dobrodružství a je – li na světě kapela, jejíž kritiky bych s radostí poslal do řiti, pak je to právě kdysi doom metalové seskupení z britských ostrovů. Ustavičné cintání některých „ortodoxů“ o tom, jak vyměkli a zpronevěřili se, vychází pravděpodobně z částečné hluchoty či mentálního bednění nejtěžšího stupně. Každý nový počin Anathemy je hozenou rukavicí, smělou vizí a dokonale propracovaným hudební světem. Nejpozději od zahloubané Eternity začalo uvnitř tohoto spolku prokletých klíčit cosi, co vzápětí roztrhlo žánrové okovy a umožnilo Angličanům natočit takové klenoty jako Alternative 4 a Judgement.
A Fine Day To Exit je přesně věrný těkavé povaze Cavanaghových hochů. Když už se konečně zdálo, že si kotvící Anathemu někam bezpečně zapytlujeme, objeví se nové album s totálně odlišným přístupem. Jakoby si Věčnost podala skrze propast času ruku s novou tvorbou skupiny a vzniklo komorní, zhusta akustické veledílo křehkého – a teď pozor, slovo do pranice – doom rocku. A za tím si budu stát. Ukažte mi kapelu, která dovede tak zobrazovat šedivějící soumrak pocitů, aniž by se patlala v klišé. Ukažte mi kapelu, která by dokázala abstrahovat od všech doom METALOVÝCH propriet (které tak mistrovsky rozšiřují My Dying Bride) a přece nekolabrovat a nezpronevěřit se svému jménu. Můj prst míří do Albionu.
A Fine Day To Exit je vskutku virtuózně zpracovaným dílem. Propojuje skvěle stravitelný melodický rock s atmosférou smutku a nezkrotitelnou bezbřehostí hudby. Neustále přítomná a (často) nosná linka akustické kytary se doplňuje s po floydovsku rozprostřeným štkaním elektřiny, s decentními samply, se stále krásnějícím vokálem Danny Cavanagha, který zaznamenal od raných doomových časů neuvěřitelný posun v kumštu malovat hlasem nálady. K častým hudebním metamorfózám padne jeho křehký a bolestivý projev naprosto dokonale. Poezie ticha, chtělo by se zašeptat v rozjitřené Looking Outside Inside a přece tahle skladba přejde náhle do nabroušené a zoufale naléhavé pasáže. Magie neustálých proměn a rozmanitých her s melodií a zvukem se prolíná celým albem, takže ani nepřekvapí zatraceně svižná a subjektivně nejlepší pecka Panic. Čím hlouběji se člověk dostává pod hudební slupku A Fine Day To Exit, tím více objevuje pod zdánlivě přímočarou „písňovostí“ materiálu další rozměry. Rozprostřená paleta zvuků, vokálů, nepatrných melodických drobnůstek...
Anathema si dobývá stále silnější a pevnější pozici na hudební scéně – už to nejsou jen temná sklepení, Angličani se směle derou na výsluní. Nemá cenu zastírat, že A Fine Day To Exit brnká i na popovější nerv, jenže nikdy ne tak silně, aby způsoboval dávení a kálel si do vlastního hájenství. Vzhledem k tomu, že je to suverén a samorost, vyvolá jen dva druhy reakcí – nadšení a opovržení. Ke které frakci patřím já už víte... Někdy se vyplatí nebýt příliš ortodoxní!
P.S. Obal z dílny Travise Smithe je jednoduše geniální...
Strhující proměna kapely pokračuje. A Fine Day To Exit jí sbližuje s dlouhou tradicí britské rockové školy a se jmény jako RADIOHEAD či COLDPLAY. Ani v téhle elitní společnosti se však ANATHEMA neztrácí, zůstává svá, přesvědčivá, jedinečná...
9 / 10
Danny Cavanagh
- kytara, basa, klávesy
Vincent Cavanagh
- zpěv, kytara
Les Smith
- klávesy
John Douglas
- bicí
1. Pressure
2. Release
3. Looking Outside Inside
4. Leave No Trace
5. Underworld
6. Barriers
7. Panic
8. A Fine Day To Exit
9. Temporary Peace
The Optimist (2017)
Distant Satellites (2014)
Weather Systems (2012)
Falling Deeper (orchestrální album) (2011)
We're Here Because We're Here (2010)
Hindsight (kompilace) (2008)
A Moment In Time (DVD) (2006)
Were You There? (DVD) (2004)
A Natural Disaster (2003)
A Vision Of A Dying Embrace (DVD) (2002)
Resonance 2 (kompilace) (2002)
A Fine Day To Exit (2001)
Resonance (kompilace) (2001)
Judgement (1999)
Alternative 4 (1998)
Eternity (1996)
The Silent Enigma (1995)
Pentecost III (EP) (1995)
Serenades (1993)
Crestfallen (EP) (1992)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Music For Nations
Stopáž: 62:27
Produkce: Nick Griffith
„A Fine Day To Exit“ ještě jednoznačněji otočilo kormidlem plachetnice zvané ANATHEMA směrem k něžnějším vodám, které však v sobě skrývají stejné hlubiny a emocionální bouře jako v dřívějších dobách. Do plachet se stále častěji opírá vítr, který dříve popoháněl veličinu zvanou PINK FLOYD a nebojím se říci, že nám banda Danyho Cavanagha pozvolna roste do Floydích rozměrů. Velmi podmanivé a srdcervoucí album, nicméně pozice anathemácké jedničky zvané „Judgement“ v mých očích zůstává pevně na svém místě.
Tak na tomto počinu ANATHEMA dokázala jak nesmyslné je žánrové škatulkování a že i v jakémsi pop-rocku je mořné tvořit díla stejně emotivní jako v těžkém doomu. Bez velkého přikrašlování nějakými klišovitými náladotvornými serepetičkami zde ANATHEMA servíruje to kvůli čemu je tak obdivována svými fanoušky, tedy hudbu plnou úžasné atmosféry. Kašlu na mnohé výtky o přílišné "vyměklosti" tohoto počinu nebo jednoduchosti mnohých hudebních nápadů. O tom přece tahle hudba není. Tahle hudba je především o emocích. A v tomhle směru u mě funguje na jedničku.
přesně tak, kde je jedenáctka???!!!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.