OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Spolu s PARADISE LOST A MY DYING BRIDE patří ANATHEMA k ostrovnímu trojlístku, který v první polovině 90. let pomáhal formovat a šířit truchlivé poselství do mlhou zahaleného světa prostoupeného vůní tlejícího listí, takřka bez záblesku slunečních paprsků. Charakteristická tíživá atmosféra bolesti a melancholie postupně nabírající na síle a intenzitě v rámci tehdejší tvorby plně vykvetla na přelomovém albu „Silent Enigma“, které z dnešního pohledu tvoří jeden z jasných předělů v dosavadní diskografii této osobité kapely.
In dreamland grandeur
I held mesmerized peace
Innocence breathed again
O předěl se jednalo nejen na postu zpěváka, kdy někdejšího Darrena Whitea nahradil jeden z bratrské dvojice, Vincent Cavanagh, ale zejména po hudební stránce, kdy skrze obhroublé kontury a místy takřka naivně idealistický projev bylo již tehdy možné vysledovat sílící příklon k promyšlenějším a decentnějším hudebním polohám, které ovšem plného rozpuku doznaly teprve na následujících náhrávkách.
Take you now, in my sleep
I want to touch, to sratch you deep
To leave you scared
To see you burn
To leave you scarred
To see you burning
ANATHEMA dala vale striktně a jednoduše riffujícím podlazeným kytarám a plně rozvinula svou osobitou kombinaci psychedelických poloh s niterně bolestivými výpady a letargického rozjímání, které jako by vycházelo přímo z duše všech zúčastněných hudebníků. Těžké ubíjející riffy se takřka neznatelně prolínaly s jemností prodchnutou akustickou kontemplací či podmanivými melodiemi, které nenásilně oplétaly kostry jednotlivých skladeb. Téměř nadpozemsky zasněná lehkost, která jakoby ani nepatřila do tohoto světa, dala spolu s mnohdy dusivou a tíživou atmosférou albu nezaměnitelný punc a jeho podmanivé kouzlo se nevytratilo ani po letech. Ať už se jednalo o křehce akustickou „Alone“, svíravou psychedelii „Nocturnal Emission“ či dvojici hymnických perel „Silent Enigma“ a „Dying Wish“.
Fullfilment lost in a lifetime of regret
Ornate peace would cover me
As I would die now…
For one last wish
ANATHEMA nikdy striktně nepatřila k seskupením, která bezmyšlenkovitě omílají klišé spojená s utrpením a nepostihnutelností lidského bytí a jejich přístup k žánru se vždy vyznačoval přirozeností. Ačkoliv spadá „Silent Enigma“ spíše do období ranné tvorby, již v této fázi bylo lze vysledovat jistou vyzrálost hudebníků, jejichž mladické nadšení a schopnost pro opravdovost citového prožitku vetknula hudbě nezaměnitelný punc melancholie a bezčasého snivého zapomnění směřujícího do věčného klidu Elysejských polí. Dalo by se říci, že „Tiché tajemství“ z dnešního pohledu dokumentuje přerod hudebníků od tepající kytarové přímočarosti k pozdějším promyšlenějším, citově o nic méně vypjatým hudebním celkům. A tak podobně jako PARADISE LOST, také ANATHEMA později opustila striktně doom metalové hájemství a plně zapustila své kořeny v jemnějších a rozjímavějších hudebních polohách. Z jejich tvorby se však ani do dneška nevytratila ona příznačná náladovost a duše, kterou k tíživé zemi poutá pouze bolestivě hmatatelná lidská schránka.
"Silent Enigma" ani po letech neztratila nic ze svého osobitého kouzla a velmi jasně tak dokumentuje jeden z hudebních mezníků nejen v rámci tvorby samotné ANATHEMY, ale v širším měřítku i žánru jako takového.
Vincent Cavanagh
- zpěv, kytara
Duncan Patterson
- baskytara
Daniel Cavanagh
- kytara
John Douglas
- bicí, perkuse
1. Restless Oblivion
2. Shroud Of Frost
3. ...Alone
4. Sunset Of Age
5. Nocturnal Emission
6. Cerulean Twilight
7. The Silent Enigma
8. A Dying Wish
9. Black Orchid
The Optimist (2017)
Distant Satellites (2014)
Weather Systems (2012)
Falling Deeper (orchestrální album) (2011)
We're Here Because We're Here (2010)
Hindsight (kompilace) (2008)
A Moment In Time (DVD) (2006)
Were You There? (DVD) (2004)
A Natural Disaster (2003)
A Vision Of A Dying Embrace (DVD) (2002)
Resonance 2 (kompilace) (2002)
A Fine Day To Exit (2001)
Resonance (kompilace) (2001)
Judgement (1999)
Alternative 4 (1998)
Eternity (1996)
The Silent Enigma (1995)
Pentecost III (EP) (1995)
Serenades (1993)
Crestfallen (EP) (1992)
Datum vydání: Čtvrtek, 17. srpna 1995
Vydavatel: Peaceville Records
Stopáž: 54:37
Produkce: Anathema
Studio: Lynx Studios, M. A. Studios
geniální deska.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.