Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Od remixů Justina Timberlakea, se kterými tito kluci ze Sheffieldu začínali krátce po miléniu, se 65DAYSOFSTATIC posunuli sakra daleko. Nejnovější deska u mě aspiruje na jednu z nejlepších náladovek roku. Žánrově stále zastává v hájenství ambientu, postrocku a elektroniky, které mají 65DAYSOFSTATIC za vlastní, ale zvuky a atmosféra, kterou tu dokázali vykouzlit, je naprosto v rámci jejich diskografie výjimečná.
Možná je můj dojem aktuálně umocněn i herním titulem Death Stranding, ke kterému by se jejich aktuální tvorba skvěle hodila jako soundtrack. Nedokážu si nic lepšího představit ve chvíli, kdy v postapokalyptické budoucnosti běháte po pustých pláních, na kterých dochází ke spojení dimenze živých a mrtvých. Toto je hudba pro neutěšený svět zítřka. Pro dobu, kdy lidstvo svojí vlastní vinou padne a zanechá zemi pustou, nespoutanou, tajemnou a krásnou. Naděje a usmíření přichází až s posledním trackem. Trochu mi vývoj celého alba připomíná i Biblický příběh o potopě.
Jsou tu velmi znervózňující lezavé kompozice, které jakoby předpovídaly katastrofu. Temné plochy v druhém tracku „Stillstellung“, které pohání neustále se přelévající, ale svým způsobem hypnotické rytmy, mají obrovský emotivní náboj. Neonová „Bad Age“ je pak naprostým skvostem a vrcholem desky. Na opakujících se pěti tónech vám vykreslí vizi, při které vám budou mrazivé prsty hnětat páteř tak silně, že budete mít husinu i na očním víčku.
Celé album používá rozostřené zvukové rejstříky, které hojně čerpají z noisu a industriálu, ale jsou kultivovány tak, aby byly lehce stravitelné. Decentně ohlazená hladká špína, která lehce klouže do útrob, kde vybuchne a stává se nestravitelnou.
65DAYSOFSTATIC vytvořili nebezpečnou mlhu. Minimalistickou kolekci skladeb, která má tendenci se tvářit nevinně, ale velmi rychle vás obklopí a zabalí do temné deky, ve které se nedá dýchat. Dokázala mi přivodit až agrofobické pocity úzkosti. Občas tu mám neodbytný pocit, že DAUGHTERS začali hrát ambient.
1. pretext
2. stillstellung
3. d|| tl | | |
4. bad age
5. 05|| | 1|
6. sister
7. gr[]v-_s
8. popular beats
9. five waves
10. interference_1
11. []lid
12. z03
13. u| || | th | r| d
14. trackerplatz
Diskografie
replicr (2019) Wild Light (2013) We Were Exploding Anyway (2010) The Destruction Of Small Ideas (2007) Don't Go Down To Sorrow (singl) (2007) Radio Protector (singl) (2006) One Time For All Time (2005) Hole ep (2005) Uunreleased/Unreleasable Volume II: How I Fucked Off All My Friends (2005) Retreat! Retreat! EP (2004) The Fall Of Math (2004) stumble.stop.repeat EP (2003) 65’s.late.nite.double-a-side.college.cut-up.trailers.for.the.looped.future. (2003)
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.