Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Steve Austin byl vždy hudební samorost, co tvořil žánrově nepopsatelné desky. Jedenáctá studiovka TODAY IS THE DAY nazvaná „No Good To Anyone“ není výjimkou. Nese rukopis svého autora až do morku kosti. Přesto je však v něčem zcela výjimečná. Je první, která za téměř třicet let fungování kapely vychází u tak velkého labelu, jakým je BMG. Trochu mě to před tím, než jsem si desku pustil, znervóznilo. Od dob, kdy první desky vycházely u noiserockových Amphetamine Reptile, přes dlouhé relapsácké období až k minulé nahrávce, kterou vydali dokonce slovutní Southern Lord, jsem měl vždy pocit, že ke zjevení, jakým jsou TODAY IS THE DAY, tato jména labelů sednou jak prdel na hrnec. Nyní jsem si nebyl jist. Dovolí BMG Austinovi tvůrčí svobodu, jakou potřebuje? Musím říci, že ačkoliv vydání u BMG stále nechápu, tak velký label desku nijak slyšitelně neovlivnil.
„No Good To Anymore“ je šílené. V tom nejlepším slova smyslu. Často se mi při poslouchání vloudila do hlavy myšlenka, že je to vlastně „jen“ takový ušmudlanějí rock. A v tu chvíli vždy přišla facka. Austin si tu sice místy hraje s chytlavými melodiemi, ale vzápětí vše obaluje rzí a vazelínou. Hned titulní skladba má nádhernou táhlou malebnou kytarovou linku, do které zpěvák pokládá hlas způsobem, jenž zní jako výhrůžka. Basové spodky pak tvoří hlomozící vazké bláto, které se táhne jako med. Současně máte pocit, že pokud do té basové linky spadnete, tak vás pohltí a vy se v ní utopíte. Bicí nástroje jsou naopak poměrně často velmi kovové a ostré.
Austin tu dává vyniknout svojí lásce ke kontrastům. K romantizujícícm nápěvům dává nekompromisní kopákové střelby, obklopené industriální špínou. Svým vokálem dokáže fňukat, řvát bolestí, konejšit i hysterčit. Klidně i více poloh současně. Kupí na sebe jednotlivé nesourodé vrstvy a tvoří tak neokoukanou paletu barev, které jiné interprety nikdy nenapadlo dát dohromady. Velmi důležité je dodat i to, že Austin vždy dokázal dát nesourodosti význam a uřídit svoji hudbu tak, aby se celek nerozpadl.
I ve svém pokročilém věku je stále radikálem, který cedí emoce přes brutální zbustrované zvuky, zabíjející všechny hitové ambice jeho melodií. Máte před sebou psychotické noiserockové šílenství, ve kterém jsou zakleté silné, sladké momenty, obklopené pekelnou bažinou čiré nenávisti. „No Good To Anyone“ je osobnější než desky minulé. Steve tu nechává lidi nahlédnout do svého nitra. Do situací, které ho provázely po dobu od vydání poslední desky. Ať už šlo o ztráty v jeho životě nebo problémy se zdravím. V každém případě mají tyto události zásadní vliv na to, jak dnes TODAY IS THE DAY zní.
Steve Austin - vocals, guitar, production, engineering, mastering
Tom Bennett - drums, percussion
DJ Cox - bass guitar, Moog
Skladby
1. No Good to Anyone
2. Attacked by an Angel
3. Son of Man
4. Burn in Hell
5. You're All Gonna Die
6. Orland
7. Cocobolo
8. Agate
9. Callie
10. OJ Kush
11. Mercy
12. Born in Blood
13. Mexico
14. Rockets and Dreams
Diskografie
No Good To Anyone (2020) Animal Mother (2014) Pain Is a Warning (2011) Axis Of Eden (2007) Kiss The Pig (2004) Sadness Will Prevail (2002) Live Till You Die (2000) In The Eyes Of God (1999) Temple Of The Morning Star (1997) Today Is The Day (1996) Willpower (1994) Supernova (1993)
Zdaleka ne všechno v již poměrně bohaté diskografii TODAY IS THE DAY mi bezvýhradně sedí, ale letos si to tak nějak sedlo jak má. Na sludge-metalový základ, pravda již značně archaického vyznění, se postupně namotávají další vlivy a žánry a celé to tak pěkně a organicky drží pohromadě, že je to radost poslouchat. A rozhodně nemám ani problém s tím intenzivním ohlížením se do minulosti. Já totiž vzpomínám tuze rád.
12. května 2020
Rudi
9,5 / 10
Nahrávka, ktorú v tomto roku počúvam asi najčastejšie. Nesmierne ma baví, ako je počuť, že Steve Austin snáď už od svojich trinástich či štrnástich pracoval vo vlastnom štúdiu, vlastnými spôsobmi; jeho kreativita je nenapodobiteľná a úplne pochopiteľne za tie roky magnetom pre iných muzikantov - dôležitú úlohu zohral v kariére MASTODON či LAMB OF GOD. Sludge, pop, black metal, čo len chcete, všetko tu nájdete na kope a súčasne sa to celé valí v jednej ucelej a neodolateľnej forme. Pre mňa naozaj dokonalý soundtrack prvému polroku 2020.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.
Jak může znít doom metal s blízkovýchodními vlivy, když se urve ze řetězů a nabere na rychlosti a progresi, to ukazuje v Londýně sídlící parta kolem výrazné zpěvačky Niny Saeidi. Tahle hudba nakopává zadele.