Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Poslední dobou se díky deskám ULVER a JAGGA JAZZIST téměř topím v neonových synth obláčcích, které jsou pro obě nové desky typické. Norská skupina multi-instrumentalistů tentokrát k tvorbě přistoupila zcela jinak, než se tomu stávalo v minulosti, kdy taktovku držel v ruce mozek kapely Lars Horntveth. Ten nosil i většinu nápadů a zdálo se mi, že má nad celou tvorbou kontrolu. Deska „Pyramid“ údajně vznikala tak, že se celá kapela zavřela na několik hodin v odlehlém studiu ve švédském lese. Autorský vklad je tam rozpuštěn mezi všechny členky ansámblu a vyznění je opět jiné a je velmi příjemné zjistit, že tvůrčí potenciál JAGGA JAZZIST zdaleka nemusí nést bedra jen jednoho člověka.
JAGA JAZZIST vlastně vždy překvapovali. Každá deska byla trochu ujetá a vždy jiným způsobem. Téma se současně vždy lehce zrcadlilo v názvu. Album „Starfire“ bylo kosmické. Neslo s sebou ostré hrany i nekonečnost. Občas měl člověk pocit, že tu ambient brutálně znásilňuje dubstep svázaný do kozelce. I aktuální album má téma. „Pyramid“ odkazuje k poušti, kterou je inspirováno. Na jednu stranu je klidnější, má svá minimalistická zákoutí i velkorysost. Čtyři skladby se stopáží čtyřicet minut současně mají spontánní náboj, který jsem z předchozích materiálů příliš necítil.
Album „Pyramid“ vystupuje z komfortní zóny. Změnil celý přístup kapely i styl skládání materiálu, stále zůstává ale rozpoznatelný rukopis. Nad žánry, jakými je jazzrock, fusion, ambient, psychedelie a post-rock si JAGGA JAZZIST stále uchovávají svoje vlastní severské kouzlo a všechny blízké příbuzné, kteří lámou nu-jazz do vychillovaných melancholických, ploch nechávají za sebou.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě napamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.
Polámaný disharmonický death metal jedou už patnáct let a jsou v tom velmi dobří. Nová deska z trendu nevybočuje. Navíc jí hrozně moc sedne produkce od newyorského čaroděje Colina Marstona. Pro fanoušky všech extrémních podivností povinnost.