Symbolic (1995)
The Sound of Perseverance (1998)
Live In L.A. (Death & Raw) (2001)
Live In Eindhoven (2001)
Live In Cottbus 1998 (2005)

DEATH - Live In L.A. (Death & Raw) - DVD

Žádná horká DVD novinka se protentokráte konat nebude. Materiál pořízený na tomto disku je starý už 6 let a vyšel souběžně s klasickým CD, coby jedna z možností, jak získat finanční prostředky na léčbu Chucka Schuldinera. Jak to bohužel nakonec dopadlo, už všichni víte. Smrt legendárního kytaristy a nestora floridské death metalové větve s sebou přinesla i další smutný fakt, a to ten, že DVD je prozatím jediným oficiálním obrazovým záznamem vystoupení DEATH.

DEATH - Chuck SchuldinerS již značně archivní recenzí zvukového záznamu pocházející z pera kolegy Darkmoora lze v podstatě bezezbytku souhlasit. Bylo by však nanejvýš zjednodušující omezit se pouze na konstatování, že koncertní podoba „smrtky“ v sobě skýtá vynikající hudební zážitek. Bodejť by také ne, když Chuck si do své neustále se měnící sestavy vždy uměl vybrat ty správné muzikanty, výsledkem čehož bylo téměř pokaždé skvělé album, z nichž defacto všechny dnes můžeme považovat za klasiku. Záznamu, jenž vznikl v los angelském klubu Whisky A Go Go v prosinci 1998, vévodí autentický zvuk dodávající nahrávce tu pravou koncertní atmosféru. Žádné následné úpravy ve studiu, žádná eliminace hráčských chyb ani nic podobného. A propós hráčské chyby, mě osobně příjde naprosto zbytečné na ně vůbec poukazovat. DEATH jich rozhodně na tomto živáku neudělali více než jiné, na instrumentálních hodnotách stavějící, kapely. Výběr skladeb je skutečně reprezentativní a svým způsobem v rámci možností co nejvíce pokrývá letité období existence Schuldinerovců. Nechybí ani takové perly jako například „Zombie Ritual“ pocházející z debutní „Scream Bloody Gore“ (1987). Já osobně si nejvíce vychutnávám kousky z gigantického díla „Symbolic“ (1995). Takové „Zero Tolerance" anebo „Empty Words“ jsou dokonalým stimulátorem husí kůže. Nelze říct nic jiného, než ... RESPEKT.

Asi nebudu za Kryštova Kolumba, když prohlásím, že díky obrazu získává koncertní záznam další, a to velmi podstatný rozměr. Tady už je to s hodnocením bohužel horší. Prvně je mi líto, že nálada toho večera nebyla příliš důstojná pro pořízení živáku takové kapely, jakou DEATH bezesporu byli. Klub nebyl zcela zaplněn a i těch málo přítomných fanoušků příliš „hustou“ atmosféru vytvořit nedokázalo. Vůbec nejvíce však kazí dojem přítomnost jednoho ze členů ochranky na pódiu. Koukat se téměř celý koncert na týpka klečícího v poloze „PŘIPRAVIT - START“, když za jeho zády hraje jedna z nejlepších metalových kapel celé historie žánru, není asi to pravé ořechové. Z tohoto pohledu lze hodnotit výběr klubu jako nešťastný. Neznám kompletní skutečnosti, které vedly ke vzniku tohoto disku, ale mám takový pocit, že se asi vzal první přijatelný záznam, který byl k mání. Oprostíte-li se však od těchto nedostatků a dokážete projevit dostatečnou dávku tolerance, dokáže být i „Live In L.A.“ hodnotnou podívanou. Pokud si navíc libujete v pozorování hry jednotlivých muzikantů, dostanete názornou instruktáž výborné kytarové práce.

Škoda přeškoda, že není k dispozici reprezentativnější záznam některého z četných vystoupení této legendy. Kapela formátu DEATH by si nepochybně zasluhovala mnohem kvalitnější provedení svého DVD. Buďme však rádi alespoň za to co je. Tentokráte hodnocení vynechávám, příjde mi úplně zbytečné...

Zveřejněno: 18.2.2005

DVD DEATH. Co říkat více?

9,8 / 10