Pátek
24.11.2017
Denní verze
 id
 heslo
Rok vydání
2004

Vydavatel:
Silver Rocket/Malarie

Stopáž:
37:28

1. One Eye Blind
2. Handcuffed To A Brighter Tomorrow
3. Faith And Desertion
4. The Impetus To Kill
5. Modern Man
6. As Sick As We Are Of This
7. Wired, Mother Apocalypse
8. False Fairies And Fables II.

Three (7" EP) (1999)
Know Evil (2001)
In Times Of Trouble You Can Take My Hand (7" split s LYSSA) (2002)
Stark Naked Creeping Macroeconomic Fascism (2004)

WOLLONGONG - Stark Naked Creeping Macroeconomic Fascism

„WOLLONGONG je priemyselné mesto ležiace na východnom pobreží Austrálie, v štáte Nový Južný Wales. Meno WOLLONGONG je aborigénskeho pôvodu a vraví sa, že znamená zvuk mora...“ Zvuk mora, hluk trieštiacich sa vĺn či šum a dunenie na pozadí zdanlivo kľudného oceánu. Na pražskú noisecorovú skupinu toho istého názvu to sedí ako uliate. Ďalšia z nepočetnej zostavy labelu Silver Rocket (natíska sa paralela s brnenským Redblackom – čo CD, to minimálne slušný nadpriemer) sa na sklonku roku 2004 vytasila s novou doskou, pripravenou v spolupráci s Malárie Records, tradične na kompakte aj vinyle.

WOLLONGONGÚvod je okamžitým nárazom príbojovej vlny na pobrežie. Tak intenzívny, až fyzicky nepríjemný, na pokraj limitov aparatúry vytiahnutý zvuk som ešte nepočul. Z hlukovej steny vystupujú čitateľné gitary a bicie, aby vzápätí zmizli, spláchnuté basovou vlnou. Hlučnejší a ešte surovší GNU, trikrát zrýchlení NEUROSIS. Poznávacím znamením WOLLONGONG je spev, či krik – efektom permanentne zahalený vokál pohybujúci sa od napoly rezignovanej deklamácie („Faith And Desertion“) cez punkovú nasratosť v „As Sick As We Are Of This“ a rev až po emo polohy („Handcuffed To A Brighter Tomorrow“). Miestami iritujúci, ale rozpoznateľný, zapamatovateľný, a čo je hlavné, nesúci emócie.

Po hudobnej stránke je doska viacmenej jednoliatou masou ručiacej morskej vody; efektom tlačítko „off“ uľaví len zopárkrát, čistá gitarová pasáž na prelome „Faith And Desertion“ a „The Impetus To Kill“ je viac občasným osviežením, ako pravidlom. Jednoznačné highlighty a v pozitívnom zmysle najviac „iné“ skladby sú tie s poradovým číslom dva, šesť a osem. Už spomínaná „Handcuffed To A Brighter Future“ – intímny ventil na tlakovom hrnci, púšťajúci paru len po kúskoch – ale skúste ho otvoriť naraz... melancholická a naliehavá basová linka posúva túto skladbu preč z od punk/HC agresivity smerom k náladovejším vodám stráženými takými LVMEN. Zbesilo rýchla šestka „As Sick As We Are Of This“ je akýmsi manifestom kapely, a snáď aj celej scény: „10-krát, 20-krát, 30-krát/Refrén sa mení, ale posolstvo zostáva, nech je to/40-krát, 50-krát, 100-krát/Čísla sa menia, ale pieseň ostáva (...) nemôžeš to vzdať“. K politickým postojom nikdy nebolo ďaleko, WOLLONGONG však patrí sympaticky k tým, čo sa svojimi názormi netaja, ale do textov ich nepchajú, a keď áno, tak len tak, na pol huby. Záver albumu obstaráva kľudnejšia, čistejšia, odlivová „False Fairies And Fables“, trochu schizofrénna skladbička, vďaka siedmym minútam dĺžky vyvažujúca inferno rozpútané v predošlej polhodine. A vracajúca poslucháča späť do „normálneho“ sveta.

Na stránke kladov treba zmieniť spomínaný zvuk, ktorý nech je akokoľvek šokujúco tvrdý, bodajúci a nekompromisne ostrý, ostáva profesionálny a kvalitný. Umelecký zámer je umelecký zámer a keď sa jeho realizácie chopí Ondřej Ježek (OTK), nie je čo riešiť. Lavína WOLLONGONG je možno menej prepracovaná ako kontrolované erupcie OTK či hĺbavejšie inotaje GNU – anglické a často „hltané“ a nezrozumiteľné texty, priznané korene v punku a agresívnej variante HC na jednej strane zosilňujú efekt, na strane druhej je „Stark Naked Creeping Macroeconomic Fascism“ ťažšie sa počúvajúca, drsná a hrubá doska. Onu pôsobivosť a naliehavosť tak treba dolovať z hlbšej šachty, ako obvykle...


Poznámka na záver: pri sledovaní textov mi do oka padli presné citácie názvov skladieb či albumov – „gimme shelter“ majú na svedomí ROLLING STONES, „innuendo“ QUEEN, „song remains the same“ LED ZEPPELIN. Mihne sa aj „today is the day“... náhoda?


Thorn

Zveřejněno: 25.1.2005



Názory redakce
RIP
24.1.2005

Velmi špinavý rock s lehčí noisy příchutí, který však jako celek příliš nezaujme. Občas koketuje s punkem, jindy slyším pokusy o jakési statické emíčko. Prázdně afektovaný vokál sebou bohužel do propasti strnulosti strhává i hudbu… Najde se několik silnějších a naléhavějších momentů, ale pro mě je to málo.

[5,5 / 10]
Pražské corové tsunami. Doska posúvajúca limity a testujúca, čo poslucháč znesie. A ako to už býva, pod drsnou škrupinou sa nachádza hodnotná potrava. Tentokrát síce nejde o crème de la crème, ale latka priemeru bola preskočená hravo a s rezervou.

Autor recenze:
7,5 / 10

Redakce:
5,5 / 10

8 / 10



s kapelou WOLLONGONG:

s kapelou GNU:

s kapelou OTK:
OTK - Okolo [Thorn]

s kapelou LYSSA:

s vydavatelstvím Silver Rocket:



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page