IV - The Eerie Cold (2005)
V - Halmstad (2007)
VI / Klagopsalmer (2009)
VII: Född Förlorare (2011)
Redefining Darkness (2012)

SHINING - IV – The Eerie Cold

Švédi SHINING sú dobrým príkladom toho, že „underground“ sa v podstate riadi rovnakými zákonmi šoubiznisu ako mainstream. Pred vydaním prelomovej dosky „III – Angst – Självdestruktivitetens Emissarie“ o čudákovi Kvarforthovi vedeli len fajnšmekri a znalci produkcie jeho labelu Selbstmord Services. Na „trojke“ si však zabúchal Hellhammer a hviezda SHINING zrazu nabrala kurz strmo hore.

SHININGNašťastie si títo apoštoli „samovražedného“ black metalu uznanie zaslúžia, čoho najlepším dôkazom je tohto roku vydaný „IV – The Eerie Cold“. Poloakustický začiatok s gilmourovskou(!) gitarou skôr naladí na melancholickú strunu. Do škatuľky s nápisom black metal SHINING smerujú skor v pozatí pulzujúce bicie Hellhammera, tradične strojovo presné a zdanlivo flegmatické, ale v skutočnosti farebné a živé. Napriek tomu, že Kvarforth s až smiešnou zarputilosťou zdôrazňuje, že jeho kapela je poslom sebazmaru a smrti, na mňa „The Eerie Cold“ pôsobí skor ukľudňujúco. Početné akustické medzihry, jemnejšie pasáže (záverečná „Claws Of Perdition“) či doslova smutné melódie síce neprinášajú veselosť či eufóriu, ale fungujú uvoľňujúco, až katalyticky – stačí preskočiť na inštrumentálnu titulnú skladbu. Dvojka „Vemodets Arkitektur“ je snáď najreprezentatívnejšou skladbou: spoza monotónnej steny gitarových riffov a dvojkopákovej paľby sa vynára jemná linka z melodického hľadiska dominantnej basgitary, tradičný poznávací znak SHINING. Po akustickom intermezze sa vráti motív zo začiatku, vygradovaný Kvarforthovým revom – napriek stopáži takmer osem minút ide o vyrovnanú skladbu, čo je nesmiernym plus. A treba dodať, že sa výplňová vata nenatlačila do ani jednej položky playlistu.

Bolo by škoda, keby boli SHINING radení do zástupu zameniteľných (black)metalových spolkov, obhajovaných nanajvýš ich fanatickými fanúšikmi. „The Eerie Cold“ sa nachádza skôr na priesečníku clivého doom metalu à la KATATONIA s hypnotickým, pomalým čiernym kovom razenia BURZUM či MANES – s tým rozdielom, že SHINING nepôsobia naivne či amatérsky začiatočnícky. Miestami sa natíska až prirovnanie s náladou „Damnation“ od OPETH. Ťažko sa dohadovať, či Kvarforth (v booklete komusi ďakujúci za nanútenie psychiatrických liekov) svoju neúprosnú štylizáciu myslí vážne, alebo nie – tento album je proste vynikajúcou ukážkou aktuálneho, aj keď nie avantgardne novátorského metalu, neváhajúcu krížiť fajnové hardrockové vyhrávky zo studne sedemdesiatych rokov, nekompromisnú ideovú a imidžovú dôslednosť na spôsob undergroundových spolkov i súčasnú zvukovú a aranžérsku modernosť. Keď už metal, tak takýto.

Táto nahrávka mala byť epitafom SHINING. Podpis zmluvy s Osmose, nová (vraj živého hrania schopná) zostava a avizovaná doska „V – Besvikelsens Dystra Monotoni“ naznačujú, že sa koniec nechystá, aj keď „štvorka“ má značiť minimálne koniec „čierneho obdobia“. Uvidíme – snáď si to večne sľubujúci Kvarforth ešte nehodí.

„MP3 verzia“, šíriaca sa na internete pekných pár mesiacov, sa zdá byť iným mixom, než je vylisovaný na originálnom nosiči. Na CD tak nenájdete ani Kvarforthov úsmevný monológ.

Zveřejněno: 19.5.2005

Arrow
19.5.2005

Skvelé, tento album ma dostal po všetkých stránkach. Inštrumentálne a kompozične výborne zvládnuté, totálne naliehavá atmosféra, zabijácky zvuk ... Čo viac sa dá ešte si želať? Len viac takýchto diel a viac takto smrťou páchnuceho vetra do polozasypaného "blackového" podzemia.

[9 / 10]
V-dur
17.5.2005

Je ťažké presne pomenovať, čo konkrétne z dosky SHINING robí vysoko nadpriemerné black metalové dielo.. Nezameniteľná Hellhammerova rytmika, fantasticky vymyslená a nazvučená basgitara, celková mixáž (ktorá krásne vyvažuje pomer medzi zrozumiteľnosťou a black metalom), rockové aranže a vsuvky, či nečakané a sugestívne spestrenia (napr. monológ na začiatku piatej minúty v titulnej "The Eerie Cold")..

To všetko sú oddeliteľné a pomenovateľné esencie, pod ktorými však v rozsiahlych plochách jednoduchšieho black metalu stále počuť čosi výnimočné.. Bentonovské drísty o samovraždení nežeriem, hudbu "IV - The Eerie Cold" naopak aj s navijákom..

[8,5 / 10]
Shnoff
15.5.2005

V podstatě nic zvláštního. "The Eerie Cold " však disponuje ohromným nábojem. Jdu se zasebevraždit.

[8,5 / 10]
Vynikajúca ukážka aktuálneho, aj keď nie avantgardne novátorského metalu, neváhajúca krížiť fajnové vyhrávky zo studne hardrocku sedemdesiatych rokov, nekompromisnú ideovú a imidžovú dôslednosť na spôsob undergroundových spolkov i súčasnú zvukovú a aranžérsku modernosť.

9 / 10

8,6 / 10

8 / 10