RIVERSIDE - Second Life Syndrome

RIVERSIDE - Second Life Syndrome

RIVERSIDE - Second Life Syndrome

RIVERSIDE - Second Life Syndrome

Ačkoliv byl za doménu polské metalové potažmo tvrdě rockové scény dlouhá léta považován death metal a k němu přináležející spolky jako VADER, BEHEMOTH a další, vývoj posledních let ukazuje, že také ostatní žánry netrpí kvalitativním deficitem. A vedle již poměrně zavedených kolegů jako např. SATELLITE či NAAMAH jsou toho RIVERSIDE v doméně progresivního rocku a art rocku dokladem.

RIVERSIDEV pořadí již druhá nahrávka přirozeně pokračuje ve šlépějích předchozího alba a typický náladotvorný rukopis debutu dokázala kapela rozvinout do šíře a barevnosti a odstranit tak dřívější drobná zaškobrtnutí či nejistoty. „Second Life Syndrome“ tak i nyní prezentuje velmi niterný hudební svět, který opět staví na silné atmosféře a přitažlivých, přesto ne banálních motivech a art rockové zasněnosti sobě vlastní, jenž pouze vzdáleně upomíná na někdejší přímočařěji podanou inspiraci PINK FLOYD. Technická komplexnost progresivního rocku, které se REVIRSIDE ani zdaleka nevyhýbají, v jejich podání naštěstí nesklouzává do samoúčelných instrumentálních celků bez logických vyústění, nýbrž ctí přirozený hudební vývoj skladby a podřizuje se jeho struktuře. Hudebníci dokáží i na ploše desetiminutových kompozic vyprávět stále poutavý příběh složený ze střípků dílčích melodických motivů a vtisknout hudbě potřebnou variabilitu a nenudit.

RIVERSIDEJednotlivé hudební prvky a složky jsou tak skloubeny do velmi harmonického celku, který netahá za uši, ale dokáže velmi jemně přecházet od rozsáhlých imaginativních ploch ke komplexněji pojatým instrumentálním polohám s mnohdy výrazným nádechem psychedelie („Dance With The Shadow), u nichž ke slovu přichází ostřejší kytary a nápaditá rytmika vkusně doplněná klávesami, piánem či takřka nenápadně zakomponovanými samply a rytmickými smyčkami. Ostatně RIVERSIDE skutečně nepatří mezi ty progresivně rockové kapely, které by sázely na prostoduchá patetická a „načinčaná“, aranžmá, ačkoliv by charakter prezentované hudby mohl k této cestě svádět. Jejich um spočívá v úsporném využití všech základních nástrojů a citlivě pojaté práci se zvukem, jehož celková úroveň sice nedosahuje vycizelovanosti krajanů SATELLITE, ovšem živelné a emocemi prostoupené hudbě dodává potřebnou organičnost a vzdušnost. Ve srovnání s debutní nahrávkou pak postupuje o mnoho úrovní výše.

Výrazný kvalitativní posun je zřejmý nejen po stránce instrumentální a kompoziční, ale současně i vokální. Na poměry žánru neotřelý a naléhavý projev Mariuzse Dudy výtečně sekunduje nástrojovému obsazení a vokalista na „Second Life Syndrome“ plně využívá svůj bohatý výrazový rejstřík, který sebejistě lavíruje od „drsněji“  pojatých poloh („Artificial Smile“) až po jemně se vznášející melancholický hlas v takřka éterických baladách „Conceiving You“ nebo „I Turned You Down“.

Po prvních nejistých krůčcích RIVERSIDE směle dokazují, že potenciál naznačený na předchozí nahrávce nebyl jen přelétavým šepotem ve větru. „Second Life Syndrome“ se prezentuje jako vyzrálé album, která směle obstojí v konkurenci již služebně starších kolegů a v mnohém je bez jakékoliv polemiky překonává. A přestože v zásadě neobjevuje nové horizonty, jako jedna z mnoha opět dokazuje, že i nadále existuje dostatečný prostor pro osobitě pojatou hudbu, která ke skutečné působivosti nepotřebuje pozlátko vyvoněné produkce a přetechnizované instrumentace, ale staví na až na někdy naivní upřímnosti a čistých emocích. A ty RIVERSIDE bezesporu nepostrádají.

40

Pavel

Druhá nahrávka polských RIVERSIDE je vyzrálým dílem, které umně balancuje mezi instrumentální komplexností a imaginací progresivního rocku, aniž by sklouzávalo k nicneříkajícímu epigonství. Muzikanti jasně definují svůj rukopis a v zásadě dokazují, že i v tak bohaté sféře, jakou progresivní rock či art rock je, stále existuje prostor pro osobitost a výtečné nápady.

8,5 / 10
8,5 / 10
8,6 / 10

Stopáž: 63:40

Produkce: Riverside, Magda a Robert Srzedniccy
Studio: Serakos Studio

1. After
  2. Volte-Face
  3. Conceiving You
  4. Second Life Syndrome
  5. Artificial Smile
  6. I Turned You Down
  7. Reality Dream III
  8. Dance With The Shadow
  9. Before

ID.Entity (2023)
Wasteland (2018)
Love, Fear and the Time Machine (2015)
Shrine Of New Generation Slaves (2013)
Memories In My Head (EP) (2011)
Anno Domini High Definition (2009)
Rapid Eye Movement (2007)
Voices In My Head (EP) (2005)
Second Life Syndrome (2005)
Out Of Myself (2004)
Promo 2003 (2003)

8,5 / 10
Výborné. A jelikož není co k Pavlově recenzi více dodávat, potvrdím pouze bodový příděl.
Noisy | 12. dubna 2006

8,5 / 10
K RIVERSIDE jsem se dostal až s poslechem tohoto alba a musím říct, že jsem velmi mile překvapen. Jméno vydavatele ve mě evokovalo spíše progres metalovou tryznu, ale tihle Poláci se naštěstí pohybují v úplně jiných dimenzích. Je patrné, že mají rádi starší art rock a doslova se vyžívají v zdlouhavých hudebních plochách, které však postrádají prvky nudy. Jediný neduh bych, stejně tak jako v případě krajanů SATELLITE, viděl v poněkud nevýrazné produkci, což mě vzhledem k faktu, že deska vyšla u Inside Out Music poněkud překvapuje. Jsem však přesvědčen, že to nejlepší mají RIVERSIDE ještě jen před sebou.
Dalas | 12. dubna 2006