perkusie

Khanate (2001)
Things Viral (2003)
Capture & Release (EP) (2005)
Dead & Live Aktions (DVD) (2005)

KHANATE - Dead & Live Aktions

Celý čas na hranici konceptuálneho umenia a hudby. Rovnako, ako je netypická tvorba obsadením vlastne klasického „rockového kvarteta“ KHANATE, nesie sa v duchu „štandardnej neštandardnosti“ aj recenzované DVD.

KHANATENa „Dead & Live Aktions“ na prvý pohľad upúta obal – jednoduchá „singlová“ krabička s polámaným khanatovsko/o´malleyovským designom a kusými informáciami. DVD zachytáva KHANATE v medziobdobí medzi dlhohrajúcim albumom „Things Viral“ a jeho EP nasledovníkom „Capture & Release“. Prvý diel na dve časti rozdeleného obsahu tvorí pôsobivý klip k skrátenej verzii skladby „Dead“ – hraná naturalistická štúdia mimiky (úspešného) samovraha. Pôsobivo priamočiare video bolo dokonca uvedené na viacerých festivaloch krátkych filmov.

„Live“ časť nosiča je reprezentovaná štvoricou klipov, tentokrát odhaľujúcich skladby v celej ich hrubej a neupravovanej podobe, v troch zo štyroch prípadov presahujúcej štvrťhodinu. „Commuted“ a „Fields“ z „Things Viral“ a „Under Rotting Sky“ s „No Joy“ z eponymného debutu dokazujú, že i tak ťažko uchopiteľná hudba, akú tvoria KHANATE, je prenositeľná na pódium – ba naopak, získava tým ďalší rozmer. Oproti štúdiovým verziám skladieb je omnoho ľahšie vnímať ich dynamiku a vnútornú energiu. Bicie Plotkinovho dvorného spoluhráča Tima Wyskidu sú vystavené neuveriteľnej tortúre a možno prekvapivo spolu s hraničným vokálom Alana Dubina nesú kostru kompozícií. Roztopený čierny asfalt riffov basgitary Jamesa Plotkina a gitary Stephena O´Malleyho pretekajúci cez „krabičky“ až po steny zosilňovačov len vypĺňa priestor medzi Dubinovým agonickým neľudským revom, rozsekaným tupými údermi do bicej súpravy.

KHANATESo statickosťou vystúpení sa vysporiadali KHANATE zosnímaním a postprocessingom. Kým výborný zvuk ostal autenticky drsný, obraz je upravený filtrami a doplnený prestrihmi mimo pódium. Detailná kamera umožňuje vychutnať si stopercentné fyzické aj psychické nasadenie a koncentráciu celej štvorice. V každom z klipov máme možnosť sledovať hudobníkov z iného uhla a perspektívy – na nudu či stereotyp ozaj neostalo miesto. Malým ozvláštnením sú štylizované backstage zábery porozhadzované na náhodné miesta na disku.

I na „Dead & Live Aktions“ KHANATE potvrdili povesť zoskupenia, ktoré sa pohráva so zavedenými šablónami. Nenechali sa zlákať obvyklým lákadlom DVD – snahou napchať na nosič čo najviac materiálu a tak prakticky (i keď nechtiac) znemožniť ucelený divácky zážitok. Na tejto placke je hudby tak akurát (čosi vyše hodiny), kvalitné a neopozerané technické spracovanie z nej navyše robí jedno z mála DVD, ku ktorým sa nemá divák problém vracať. V dobe, keď sa dévédéčka stávajú takmer povinnou a radovou súčasťou diskografie každej skupiny sa toto zdá byť tá správna cesta; pravé naplnenie pojmu „multimediálnosť“.

Zveřejněno: 16.3.2007