Neurosis & Jarboe (2003)
The Eye Of Every Storm (2004)
Given To The Rising (2007)
Live At Roadburn 2007 (2010)
Honor Found In Decay (2012)

NEUROSIS - Given To The Rising

Desiaty zápis v diskografii NEUROSIS prichádza v čase, keď sa ich odkaz teší nesmiernemu ohlasu v tvorbe mladších nasledovníkov, inšpirovaných rôznymi obdobiami týchto ťažko zaraditeľných velikánov nezávislej scény. Veľké úspechy slávi americký ISIS, ktorých najmä ranná tvorba je podopieraná schémami vytvorenými práve legendou zo San Francisca, pričom v slávení úspechov nezaostávajú ani ostatní kolegovia z post-metalovej, post-hardcorovej či sludge alebo doomovej scény. Členmi NEUROSIS založený label Neurot Recordings berúci pod ochranné krídla množstvo atypických a experimentálnych umelcov je dnes s rešpektom spomínaný popri ďalších v súčasnosti prínosných labeloch ako Hydrahead alebo Southern Lord. Novinka „Given To The Rising“ tak prichádza do mimoriadne, no zaslúžene priaznivej atmosféry, predurčujúcej bezproblémové prijatie, napriek rozporuplne prijímaným posledným dvom počinom nesúcim sa v pokojných introspektívnych a zadumaných polohách plných harmónií.

NEUROSISJubilejný počin s mimoriadne podareným temným artworkom, inšpirovaným sochami jedného budapeštianskeho námestia opustil brány Albiniho Electrical Audio už po troch dňoch nahrávania. Nenápadné správy z oficiálnych stránok kapely a labelu, hovoriace na prelome roku o skladaní nového materiálu tajomne informovali len o desivo zvláštnych zvukoch, vychádzajúcich z útrob skúšobne. Všetko nasvedčovalo tomu, že NEUROSIS aj naďalej zodpovedne kráčajú po svojom vlastnom chodníčku.

NEUROSISNapriek úvodu albumu kopírujúcemu dramaturgiu predchodcu – stavba titulnej „Given To The Rising“ azda až príliš pripomína „Burn“ – cítiť z nej niečo pre túto formáciu tak typické, niečo, čo posledné roky bolo stále prítomné, ale akoby pomaly vyhasínalo a strácalo sa. Kvílivé gitary a ťažko sa valiaci rytmus obzvláštňujú surovú „Fear And Sickness“ a príjemný pokojný úvod „To The Wind“, evokujúci titulnú skladbu predchodcu, nečakane preruší rýchlejší nástup. Po ambientnom úvode aj „At The End Of The Road“ a „Hidden Faces“ naberajú pre NEUROSIS typickú intenzitu prechodom do spleti hrubých riffov a hypnotických úderov bicích. Prvá zverejnená skladba pred vydaním albumu, „Water Is Not Enough“, prichádza so všetkými pre NEUROSIS charakteristickými črtami v svižnejšom, rezavom tempe až v druhej polovici albumu. To sa s pribúdajúcimi minútami ukazuje ako najväčšia príťaž, keďže NEUROSIS vlastne len zabalili staré postupy do súčasného zvukového kabátu a zamietli stopy pomocou Landisových efektoch a šumov. Snaha vrátiť živelnú tvrdosť do kompozícií sa tak trocha míňa účinkom a v porovnaní s érou reprezentovanou albumom „Times Of Grace“, na ktorý okrem zachovania kontinuity s „The Eye Of Every Storm“ novinka odkazuje, žiaľ nemôže obstáť. Vrcholom albumu sa tak stáva nádherná „Origin“, prinášajúca obrazy vyhasínajúceho života a patriaca do jednej kategórie s klenotmi „Away“ alebo „Strenght Of Fates“.

NEUROSIS„Given To The Rising“ predstavuje NEUROSIS ako stále jeden z najosobitejších a najdlhšie funkčných zjavov na alternatívnej scéne. Intenzita a autentickosť ich výpovedí, oddanosť vlastným víziám aj naďalej pridávajú hudbe NEUROSIS hĺbku a obsah, o ktorej sa iným môže len snívať. Napriek tomu nemožno ignorovať fakt, že nový album okrem mierneho pritvrdenia a hrubosti príliš veľa nového neprináša.

Radicalcut

Zveřejněno: 27.6.2007

Nový album tejto stále inšpiratívnej stálice.