Adrian Erlandsson

Neurotransmission-Amplified Thought Chemistry (promo) (2002)
Nouveau Gloaming (2005)
Resplendent Grotesque (2009)
Augur Nox (2013)

CODE - Resplendent Grotesque

Len jeden album stačil, aby sa CODE zaradili na špicu kapiel, snažiacich sa o „premýšľavejšiu“ verziu blackmetalu. Teda žánru, ktorý je už roky viac stávkou na istotu, než vizionárskym rizikom. O to dlhšie sa zdalo byť päťročné čakanie na novinku, počas ktorého CODE – snáď po vzore DØDHEIMSGARD – udržovali fanúšikov v strehu len početnými zmenami v zostave a nekonečne posúvaným dátumom vydania „Resplendent Grotesque“, nakoniec vychádzajúcom u čoraz výraznejších Tabu Recordings.

Po tom všetkom možno prekvapí, že na aktuálnom CD nakoniec nájdeme prakticky tú istú zostavu, ktorá nahrala „Nouveau Gloaming“. Aiwarikiara (ex-ULVER) síce na štúdiovej bubeníckej stoličke nahradil Adrian Erlandsson (ex-AT THE GATES, CRADLE OF FILTH) a gitarista Vyttra dal skupine zbohom; jadro Aort – Kvohst – Vicotnik však zostalo a je to počuť.

CODE

„Resplendent Grotesque“ na príjemnej polhodine stopáže nesie podobný materiál ako predchodca. Zmeny je počuť v až druhom pláne, sú však pozitívne. Úvodná skladba je rovnako ako v prípade „The Cotton Optic“ z „Nouveau Gloaming“ dynamický kus s textárskym vkladom Fenriza z DARKTHRONE. Po nej zhodne nasledujú introvertnejšie a pomalšie kompozície, prerušené akurát primitívne chytľavou „Possession Is The Medicine“ s refrénom ako stavaným na živé vystúpenia. Z dramaturgicky vyváženejšej kolekcie čnie ústredná trojica „Jesus Fever“, „I Hold Your Light“ a „A Sutra Of Wounds“: ak sú Briti ANAAL NATHRAKH novými EMPEROR, ich takmerkrajania CODE zrazu ašpirujú na miesto uvoľnené po ARCTURUS. Kvohst (Mathew McNerney) pracuje so širším registrom a zvláda aj hestnæsovsky (garmovsky?) vypätý čistý spev na samej hranici rozsahu. Práca s čistými melódiami a ich kontrastami s „nasypanými“ blackmetalovými pasážami – všetko zabalené vo výbornom zvuku – dokazuje, že CODE nielenže potvrdili prísľub z debutu, ale ho so sebe vlastným citom pre detaily dokázali aspoň o kúsok posunúť. Keď nad tikajúcim Erlandsonovým podkladom (jeho „mäkká“ hra sa k CODE hodí!) vystavajú stavbu zo sólujúcej gitary a teatrálneho Kvohstovho vokálu, dokonca pripomenú „artistov“ z WINDS.

V podstate všetko, čo sa výhradnému skladateľovi Aortovi (Andy McIvor) vyplatilo na „Nouveau Gloaming“ sa dá vystopovať aj na „Resplendent Grotesque“. Texty – tie najvydarenejšie opäť z pera Andrewa Nicola, na jednom sa podieľal Czral (VIRUS) – sa opäť pomyselne obracajú do vnútra poslucháča. Aj keď sa jedná nanajvýš o „žánrovú poéziu“, potešia zvukomalebnosťou a kultivovaným slovníkom. Refrén „Vyspievaj mi svoj žalospev/A ja pokrstím ťa jazvami/Rozbijem o útes z únavy“ z „A Sutra Of Wounds“ je vrcholným momentom dosky.

Druhý počin CODE odstránil najväčší problém prvotiny, jej nevyrovnanosť. Cenou za to je menšia spontánnosť a temer chýbajúci moment prekvapenia. Pre fanúšikov vyššieuvedených formácií ide aj tak o zásah do stredu terča. Zamrzieť môže len to, že Yusuf „Vicotnik“ Parvez sa u CODE uspokojil s rolou basgitaristu – takže duch VED BUENDS ENDE sa ďalšieho vzkriesenia nedočkal...

Zveřejněno: 15.7.2009

Deadmann
8.2.2010

Na Shnoffem nastíněnou otázku ohledně trvanlivosti alba mohu říci jediné: i po půlroce baví tato nahrávka stále stejně, ne-li víc... Jinak k oběma pohledům prakticky není co dodat. Takže snad jen jediné - pokud jste příznivci norských seskupení typu ARCTURUS, VED BUENS ENDE, apod., neváhejte a kupte to.

[8,5 / 10]
Shnoff
15.7.2009

Když na veřejnost pronikly zkazky o tom, že nové věci by měl nazpívat Simen, dala se očekávat nějaká čertovina. Simen nakonec vycouval a zpěv zůstal na bedrech Kvohstovi. Ten se s ním popral opravdu bravurně, i když občas mu to zaplave, a jeho vokály jsou dominantním prvkem celé desky (zejména její druhé poloviny). Pro živá vystoupení si na sebe Kvohst upletl pořádný kožený bič, ale snad se pletu. Celkový hudební projev CODE oproti minulému albu zkompaktněl, hrany se obrousily, vokály vystoupily, krásně a lehce se to poslouchá, ovšem nad trvanlivostí do budoucna se může vznášet otazníček.

[8 / 10]