IV - The Eerie Cold (2005)
V - Halmstad (2007)
VI / Klagopsalmer (2009)
VII: Född Förlorare (2011)
Redefining Darkness (2012)

SHINING - VI / Klagopsalmer

Zdá sa, že u SHINING sa končí jedna kapitola. Šiesty zárez v pozoruhodne konzistentnej diskografii Švédov je venovaný istému Connymu Jarlestålovi, bez ktorého by údajne Kvarforth a spol. neprežili ostatné tri roky „šialenstva a nekontrolovanej dekadencie“. Niklas Kvarforth Olsson po dovŕšení dvadsaťpäťky ubral z tlaku na pílu – pre divákov na koncertoch to znamená menšie riziko ujmy a pre poslucháčov CD ďalší výrazný krok smerom preč od monotónneho, hypnotického a pomalého „suicidal“ black metalu.

Kým všetko okolo SHINING bolo dlhé roky po starom – turbulentné zmeny v zostave, koncertné škandály, ohlasované konce a návraty, zmeny názvov dosiek a posuny dátumov ich vydania – hudobne sa už od prelomovej „trojky“ SHINING výrazne vyvíjajú. Od úvodných tónov „Klagopsalmer“ je jasné, o čo pôjde tentokrát: podstatne rýchlejšie tempo, absencia väčšiny blackmetalových trademarkov, hutný zvuk vyšperkovaný samplovanými zvukmi a – všadeprítomné hardrockové, heavymetalové sóla. Tie budú zrejme najväčším šokom; SHINING, nech u nich hral ktokoľvek, boli síce vždy inštrumentálne schopná kapela, no jej členovia o svojich schopnostiach nikdy nedávali vedieť až tak okato, ako na „Klagopsalmer“. A keď sa „Plågoande O´Helga Plågoande“ v polovici zlomí do akustickej pasáži, ako prví prídu na rozum OPETH. A nie raní OPETH, ale OPETH vo vrcholnej forme.

SHININGNie je to však úplne nelogické. Kým z dosiek pôsobili SHINING vždy introvertným, tichým dojmom, naživo sa prezentovali agresívne extrovertnou show, napriek všetkým eskapádam frontmana väčšinou odohranou na veľmi solídnej úrovni. Prvé tri skladby novinky sa nesú práve na tejto vlne a je zrejmé, že na nich bude stáť kostra nadchádzajúceho turné.

Zlom prichádza po „Ohm (Sommar med Siv)“, coververzii nórskych alternatívnych rockerov(!) SEIGMEN. Po nej nasleduje päťminútové vzdušné inštrumentálne intermezzo a kľúčová skladba dosky (a možno celej histórie SHINING). „Total Utfrysning“ priamo nadväzuje na „Ännu Ett Steg Närmare Total Utfrysning“ z „Livets Ändhållplats“ a „Yttligare Ett Steg Närmare Total Jävla Utfrysning“ z predminuloročného „Halmstad“, s ktorými zdieľa hlavný hudobný motív. Tu ho – presne v súlade s názvom skladby – doťahuje do konca. Sedemnásťminútová skladba je syntézou všetkého, čo SHINING znamenali doteraz a znamenajú dnes a je najvýraznejším pojítkom s predošlými počinmi skupiny. Monotónna nosná linka sa organicky prelieva – najprv do vznosnej, no melancholickej pasáže, aby sa po návrate späť utopila medzi živými tichými sláčikmi, klavírom a samplovaným hlasom, ktorý tak dobre fungoval už na predošlých dvoch nahrávkach. A tak ďalej, od blackmetalu k hard- a art-rocku a naspäť, bez slabého miesta.

SHINING sa možno nevyhnú obvineniam z „dimmuborgizácie“, no ak na virtuálnych stránkach našeho webzinu zvykneme chváliť vývoj a progres, nemôžem inak, než sňať klobúk. Tak, ako sa dávnejší priaznivci SHINING nechali namotať na „Angst – Självdestruktivitetens Emissarie“ a každý ďalší album priniesol kvarforthovcom ďalších fanúšikov, šestka môže byť ďalším výrazným prielomom. Už dnes ohlasovaná siedma položka má byť opäť úplne iná. Je dobré vidieť Kvarfortha smerovať svoj obrovský talent a energiu do toho, na čom záleží – do hudby.

Zveřejněno: 5.8.2009

Shnoff
5.8.2009

Tak nějak nevím...zatím. Zatím bezbřehým nadšením šetřím. S Thornem v mnohých věcech nelze než souhlasit, ovšem ja bych si opatrně dovolil podotknout, že ta snaha o vývoj, která je zcela v pořádku, měla mírně negativní vliv na kompaktnost desky. Tak nějak je jako celek málo od podlahy. "Halmstad" mi stále vychází jako vrchol diskografie. Ale ještě uvidím. Zatím ...

[7,5 / 10]