GIGAN - Quasi-Hallucinogenic Sonic Landscapes

Mraky zahalují krajinu, vítr se zvedá a temnota přicházející z nebe nevěstí nic dobrého. Je to jako vždycky, když se schyluje k mohutné dešťové smršti. Nikoho z místních už to nemůže překvapit. Všichni jako jeden spořádaně zabezpečují svůj majetek, příkladně uzamykají příbytky a zajišťují volně ležící věci na pozemcích kolem nich. Bohorovnost a jistota, s jakou vše provádějí prozrazují, že na podobné záležitosti je tady už každý zvyklý, takže jej v tomto směru nedokáže nic překvapit. Jenomže tentokrát to nebude jako kdykoliv předtím. Už i ty první nesmělé mráčky jsou nějaké jiné. Zlověstnější chtělo by se říci...

GIGANTrojice GIGAN z americké Floridy je dalším tělesem, které dokazuje, že ani vývoj death metalu se nehodlá zastavit. Především trend z několika posledních let lze v jednoznačně považovat za pozitivní. Technicky pojatý smrtící kov, do jehož kategorie spadá i toto, v pořadí druhé album floridského tria, se dokázal díky kapelám jako OBSCURA, DECREPIT BIRTH anebo i ULCERATE posunout do velice zajímavých sfér, ve kterých kromě muzikantské vytříbenosti hraje čím dál výraznější roli i silná atmosféra.

Přesně tohle totiž platí i pro „Quasi-Hallucinogenic Sonic Landscapes“. Album se značně ulítlým, ovšem zároveň i velmi výstižným názvem. To vás napadne okamžitě, jakmile spustí svá stavidla úvodní smršť „Mountains Perched Like Beasts Awaiting The Attack“. Chaotický rytmický propletenec možná nebude zpočátku dávat valného smyslu, ale jakmile se všechny ostatní živly sejdou v jeden mohutný šik, zbyde už jen několik málo vteřin na útěk před touto zdrcující bouří.

Možná, že zprvu nebude přiliš po chuti nazvučení bicí soupravy, které alespoň mně přišlo jako méně výrazné, ale jakmile dojde k efektu úplného ponoření se do této zpočátku odtažité produkce, podobné výtky se začnou postupně vytrácet. Sanford Parker si tentokráte troufnul nazvučit něco poněkud jiného, než patří do jeho běžného portfolia a výsledek lze rozhodně nazvat přesvědčivým. Zvuk je ostrý, neurotický, místy snad až industriálně chladný a zároveň v každé situaci přehledný.

Že zachování čitelnosti jednotlivých nástrojů nebyl zrovna lehký úkol, už sama za sebe prozrazuje filozofie, s jakou Eric Hersemann a spol. přistupují k uchopení deathmetalové moderny. Podřízení se maximálně anihilačnímu účinku, jenž navíc ve své agresivní útočnosti ještě zvládá postupně i leptat nervovou soustavu a navodit skutečně silný pocit stísněnosti, je sice důležité, ale neméně přiměřený důraz je kladen i na stavbu kompozice, která nechce pouze bořit a ohromovat svojí likvidační sílou.

GIGAN tak díky tomu do svého žánru přinášejí další možný úhel pohledu a otevírají pro něj jednu z nových cestiček. Dá se samozřejmě namítnout, že jejich hmaty a chvaty už byly už v minulosti aplikovány v různých variantách a nejčastěji se možná v této souvislosti bude skloňovat jméno GORGUTS. Na každý pád se bude jednat o názor legitimní, ale i přesto se dá druhé album floridského tria považovat za svébytný a originální žánrový příspěvek.

Samozřejmě, že se dají vést i debaty o tom, zdali se ještě stále bavíme o čistém deathmetalovém řádění. Skladby jako „The Raven And The Crow“, ve kterých i tak již dosti neuchopitelná rytmika předvádí ještě krkolomnější tanečky na špicce nože či naproti tomu zběsilá palba „Within The Tentacled Grasp Of A Buried Behemoth“ do sebe dokáží jako houba nasát dostatek mathcorové, resp. grindové energie a přesto si na povrchu zachovat smrtelně kovovou slupku. A když se v další nátlakové akci jménem „Within The Tentacled Grasp Of A Buriel Behemoth“ po vysloveně napresovaném rozjezdu ozve velice uvolněný kytarový motiv, najde se i po dezorientaci způsobujícím seznamovacím poslechu dostatek důvodů věnovat albu náležitý prostor.

Záležitost, která si prostě žádá svůj čas a trpělivost. U podobně znějících nahrávek to prostě nikdy nebylo jiné. GIGAN si však vše velice dobře promysleli, což by vám mělo dojít zanedlouho. Deathmetalová moderna, která se nebojí ani „venkovního“ světa, ze kterého si bere vše, co jí nabízí a co sama potřebuje, aby se pak před něj, vědoma si své síly, dokázala hrdě postavit.

7

Poté, co začátkem roku přišli s ničivou sílou ULCERATE tady máme další kapelu vyznávající podobné hudební hodnoty. GIGAN a jejich drtivý dopad, před kterým není úniku.

8 / 10