Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
COLDCELL (možno psát i s mezerou), kapela ze švýcarské Basileje možná nepatří k nejzářivějším hvězdám na metalovém nebi, přesto - nebo možná právě proto - má jejich třetí dlouhohrající album "Those" rozhodně co nabídnout.
Sami o sobě mluví jako "švýcarsko-německo-islandském rock´n´rollu", web Encycloapaedia Metallum je strká do šuplíku s označením "black metal". Jisté je nakonec jenom jedno - styly nejsou pro tyhle Švýcary ničím, čím by se hodlali ve své tvorbě svazovat. Jejich nejnovější opus je temný a chladný jako ona buňka, kterou si vetli do názvu. Vznáší se mlžném oparu syrové atmosféry, která je vůči posluchači rozhodně velmi neúprosná a drtí jej všeobjímajícím pocitem bezútěšné beznaděje, z níž není úniku. Tam, kde mnozí jiní milovníci temnoty nakonec přeci jen ustoupí a posluchači nabídnou na konci alespoň záchvěv plamínku naděje, Švýcaři ze svých pozic neustupují. Když řezavá temnota, tak až do morku kostí a až do konce. Jediná naděje je konec. A ten veselý nebude.
COLDCELL ve své hudbě vrství blackmetalový vokál na doomové kytary, které těžce, jakoby až z pekelných hloubek tahaly své riffy. Každý úder bicích je temný tak, jak se neslýchá až tak často, v uších rezonuje, hraje až na podvědomé, fyzické vnímání zvuku. Až na jakousi dvojici meziher "Entity I" a II (hlavně svou délkou, jinak se vůbec nejedná o jakkoliv ošizené skladby) nejde délka skladeb pod pět minut, kapela má tak dostatek prostoru k budování atmosféry. Není potřeba nikam spěchat, do svých tenat posluchače omotávají velmi pomalu (byť ne vyloženě jako sludgeová bažina), o to systematičtěji a důkladněji. Vychutnávají si dlouhé vybrnkávané pasáže a ukolébávají posluchače jen proto, aby jej doslova vkopli do pekel s blackovým hromobitím ("Seize The Whole"), rozdrtí nás hutnou riffovou pasáží a pak nás dlouhé chvíle nechají naslouchat zoufalému křiku uvězněných duší či mantrického zpěvu. A kytara si brnká. Na nejvyšší míru působivé.
"Those" není jednoduchá deska. Názor se na ni utváří postupně. S přibývajícím množstvím poslechů se odrývají další a další vrstvy tohoto promyšleného díla. A ona promyšlenost se přenesla i do balení: Místo obligátního bookletu s texty máme v ruce trojici čtvercových karet s bezútěšnými kresbami umělce Maxime Taccardiho. A v přebalu je oválný otvor a nám se tak dostává do ruky možnost udělat si obal posle svých představ a nálady. A že ta nálada bude postupně temnět…
Bezútěšní COLDCELL se posluchači otevírají postupně, ale stojí to za to. Those je temná, atmosférická deska, která omotává a vtahuje do černého jícnu řezavé atmosféry.
9 / 10
Skladby
1. Growing Girth
2. Entity I
3. Seize The Whole
4. Tainted Thoughts
5. Sleep Of Reason
6. Entity II
7. Drought In The Heart
8. Heritage
Diskografie
Those (2017) Lowlife (2015) Generation Abomination (2013)
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!