Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jediná silverrocketí kapela na světě, která provozuje foodinstablog, se hlásí s třetí řadovkou. Pár věcí se nemění, stále je to umazaný typickou stříbřenkou a hluboko ve svém srdci noiserock, který koketuje se vším, co v garáži najdete. Oproti minulosti se klukům daří hledat mnohem hitovější momenty a celku velmi pomáhají melodický zpěvy. Ano, melodický – tedy v rámci možností. Nečekej árie, ale současně ani hrubé ukřičenosti, které zaznamenali na první desce. Hudba OR se kultivuje. Mnohem více se zabývá atmosférou a melodikou, na kterou je stále více zaměřena pozornost. Ačkoliv si OR ve zvuku stále udržují jakousi ušmudlanost, patrná je mnohem větší čitelnost a příklon k postrockovým plochám, které si hrají s dynamikou.
Dá se říci, že OR jsou minimalističtější, vzdušnější co se hutnosti týče, ale mnohem velkorysejší na poli skladatelském. V tomto ohledu cítím velký posun právě ve vokálech, kde se střídají vícehlasy, které se leckde doplňují a proplétají. Zapojují se přitom všichni tři aktéři. Současně je ale zpěvem poměrně šetřeno. To, že se otevřelo pole dalším výrazovým prostředkům, nezpůsobilo žádnou pěveckou tsunami, což je dobře. Vyniká tak textová stránka OR, které ryze instrumentální pasáže připraví potřebnou půdu pro to, aby text dostatečně vynikl. Tím více, že jakost poetiky se u OR nesnižuje.
Ačkoliv bylo album nahráno u Hromyho (FIVE SECONDS TO LEAVE, NOD NOD, …) v Low Resolution studiu, tak o mix a master se postaral bubeník František Šec, jehož ruka znatelně sáhla i do zvuku předchozí desky „Jaro“. Ve zvuku mám u OR silný pocit, že čím více se Franta a jeho kumpáni výsledným zvukem zabývají a sami ho tvoří, tím je výsledek lepší. „Smutný stroje“ jsou jednoznačně zvukově nejlepší deskou z arsenálu kapely.
Za zmínku tu stojí i obal LP, o který se postaral architekt Michal Tutter. Ona geometrická jednoduchost a techničnost v hudbě „Smutných strojů“ padá na úrodnou půdu. V současné záplavě domácí tvorby ji vidím jako jeden z nejpovedenějších vizuálů roku 2020.
OR natočili desku, která je dospělejší po všech stránkách. Je klidnější, ale současně palčivější a neztrácí nic z naléhavosti, kterou na mě tato trojka vždy tlačila. Jen toho tlaku už nedosahují neomalenou hrubostí, ale talentem vystavět skladbu, která vás dostane do kouta a když už v něm budete, tak vás tam ještě zadupe zpěv. Vím, že to píšu poslední dobou poměrně často, ale tento rok je u nás už teď pro nové desky nejsilnější za poslední dekádu. OR přihodili velmi výživné polínko.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!