Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jak by asi vypadala hudba na pomezí DIMMU BORGIR a KAMELOT? Samozřejmě myslím ty americké. Byť fúze symfonického black metalu s těmi našimi by ve výsledku vypadala ještě zajímavěji, ale to nechme stranou. KAMELOT samotní se nikdy nebránili spolupráci s extrémními vokalisty a sami dokázali i pořádně přitvrdit. To nakonec ukázali i na výborném albu „Haven“, kde jim hostovala Alissa White-Gluz.
Ale zpět k tématu. Odpověď na onu hypotetickou otázku dává kapela SEVEN SPIRES. Nakonec se tím i sami pyšní, přestože inspirací v jejich hudbě najdeme vícero (EPICA a další). Na poli symfonického metalu jsou SEVEN SPIRES bezesporu jedním z nejzajímavějších uskupení poslední doby. Vyjadřují se k osobním, ponurým či intimním tématům a jejich hudba se svou atmosférou blíží evropským severským končinám, byť jsou původem z Bostonu.
Hlavním tahounem kapely je zpěvačka Adrienne Cowan, která zvládá takřka celý metalový rejstřík, tj. od temného growlu, blackového vřískotu až k čistým hlasovým polohám. Zabarvení hlasu má podobné jako Simone Simons, kdy se od uhlazeného sopránu dostává až k netopýřím frekvencím. Pro posouzení doporučuji si pustit singl „Architect of Creation“. Své první album vydali v roce 2017. Výraznější změna nastala na druhém albu, které již vyšlo pod Frontiers Records. Oproti prvotině bylo vše uhlazenější a harmoničtější. Produkci si bere na svědomí Jack Kosto, ale je znát, že skupina spolupracuje se Saschou Paethem, který se stará o mix a mastering. Ostatně už o rok dříve si Paeth vybral Adriennu Cowan pro svůj projekt Sascha Paeth's Masters of Ceremony (přišlo mi to takové nemastné neslané). Svého vrcholu zřejmě dosáhli na desce „Gods Of Debauchery“, kde gejzír nápadů byl podpořen i vyzrálou strukturou skladeb, technicky už po deseti letech na scéně nebylo co vytknout a zároveň ten jejich žánrový mix byl umíchán vyváženě. Jednotlivé motivy přecházely v logickém vývoji a zpěvačka Adrienne Cowan předváděla úžasné kreace a proměny.
Aktuální deska mi přijde tak trochu přešlapování na místě. Obsahuje výstavní kousky, kupříkladu všechny tři singly: „Almosttown“, „Architect of Creation“ a na samotném konci alba umístěný nablýskaný klenot „The Old Hurt of Being Left Behind“. Pokračují ve svém stylu/nestylu, míchají romantické balady, symfonický patos, pomalé rytmy s dvoukopákovým běsněním. Stavějí se do role vypravěčů příběhů a tady je ten kámen úrazu. Ony funkční a proměnlivé skladby zabírají z hodinové stopáže slabou polovinu. Druhá polovina skladeb má buď svou teatrální strukturou nádech muzikálu, nebo zcela upadá do nudy v pomalém rytmu. Tato vatová část materiálu je snesitelná jen díky hlasovým kreacím Adrienny.
Jak to tedy hodnotit? Singly vždy sloužily jako ochutnávka na desku, návnada na celý materiál. Jenže SEVEN SPIRES vystříleli všechny své trumfy předem. Na „A Fortress Called Home“ se najdou ještě tak dvě dobré skladby, zbytek už moc záživný není. Ono to v dnešní době je už jedno, poslechnout si celou desku jde bez obtíží. V tomto ohledu se ve mně stále ještě ozývá pamětník legendární CD půjčovny za Kotvou. Tehdy bych napsal: „Užijte si ty tři singly zdarma a zbytek klidně oželte“. Dnes to upravím na: „Poslech si celá deska rozhodně zaslouží, pokud vás zaujme, sáhněte ještě po „Gods Of Debauchery“ nebo i starších dvou albech. Celkově vzato je polovina materiálu skvělý symfonický metal okořeněný občasným blackovým vokálem, kde melodie gradují v intenzivní hudební hradbu a směle dosahují nejvyšších příček hodnocení, zatímco romanticko-muzikálové balady volají po cestě ke kávovaru. Sedm je tak akorát.
Výstavní symfonický metal okořeněný blackovým vokálem, kde melodie gradují v intenzivní hudební hradbu. Navíc skloubený s romanticko-muzikálovými baladami, které už moc záživné nejsou.
1. A Fortress Called Home
2. Songs Upon Wine-Stained Tongues
3. Almosttown
[video] 4. Impossible Tower
5. Love's Souvenir
6. Architect of Creation
[video] 7. Portrait of Us
8. Emerald Necklace
9. Where Sorrows Bear My Name
10. No Place for Us
11. House of Lies
12. The Old Hurt of Being Left Behind
[video]
Diskografie
A Fortress Called Home (2024) Gods of Debauchery (2021) Emerald Seas (2020) Solveig (2017)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 21. června 2024 Vydavatel: Frontiers Records s.r.l. Stopáž: 64:07
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.
Jak může znít doom metal s blízkovýchodními vlivy, když se urve ze řetězů a nabere na rychlosti a progresi, to ukazuje v Londýně sídlící parta kolem výrazné zpěvačky Niny Saeidi. Tahle hudba nakopává zadele.