OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Filosofická otázka na začátek: je možno kapelu obvinit z inklinace k trendu, když ho sama pomáhala založit? Nechť každý odpoví podle svého. Faktem zůstává, že první počin Mašinální palice nazvaný Burn My Eyes, byl hodně novátorským a bouřlivě přijímaným hudebním opusem. Flynnovi hoši se jím zařadili do skupiny těch, pro které se mi nejvíce zamlouvá souhrnný pojem neo metal. Machine Head se na nové vlně svezli i albem The More Things Change, ale vodu pod nohama poněkud ztratili rozpačitým Burning Red.
Takže Supercharger je pro kapelu klíčovou zkouškou. Troufám si tvrdit, že v ní Headovci uspěli. Aby také ne - vždyť vsadili na velmi zaručenou a vyzkoušenou kartu! Novinková fošna nepřináší absolutně nic experimentálního, překvapivého, revolučního, leč na druhou stranu ani nic přílíš oposlouchaného a dřevního. Machine Head se nikam nevracejí, ale táhnou s peřejí ruku v ruce. Tedy - žádné vichřice ráže Davidian z debutu se nekonají, nekonají se ani návraty do časů, kdy Rob Flynn brousil v Bay Area trash metal s kultovními Vio - lence (mimochodem, mnoho metalových řep jen melancholicky vzpomíná na staré časy...). Supercharger je dokonale úhledným jinochem v tom nejmodernějším zvukovém hávu.
Oproti svým předchůdcům je pestřejší, učesanější a jednoznačně i více “user - friendly”. Dočkáme se všeho, co za oceánem trhá řiťky hitparádám - skočných kytarových varů, typických machinovských riffů (s takovým tím kvílením na konci), tišších pasáží, kde prim hraje předení basy a nejrůznější subtilním kytarové efekty a v neposlední řadě i melodických “písničkových fláků”(Crashing Around You, Deafing Silence).
Ruku v ruce s hudebními proměnami kráčí i Flynnův vokální projev, který považuji za absolutně nejsvětlejší stránku téhle desky. Frontman Machine Head umí všechno od “hetfieldovského” chechotu přes zvířecí chropot, nasraný řev, přesvědčivý rap až po čistý zpěv. Kdo už nějaký ten kousek od Headů slyšel, dobře ví, že Flynn a jejich hudba jsou si souzení...
Nechci vynášet žádné definitivní ortely. Machine Head nejsou žádná sračka, na druhou stranu Supercharger není nijak impozantním a dechberoucím počinem. Pro fanoušky zaručená koupě, pro nás ostatní námět k zamyšlení... Možno, či nemožno?
Určitě velmi dobré album, ale ve srovnání se staršími pokusy už se spíše veze, než aby samo táhlo. Nezazlívám touhu Flynna a spol. přihřát si polívčičku na nu-metalovém ohni, ale Supercharger je zkrátka v kontextu tvorby kapely pouze a jen "dobré".
7 / 10
Ahrue Luster
- kytara
Adam Duce
- basa
Dave McClain
- bicí
Robb Flynn
- kytara a vokály
1. Bulldozer
2. White Knuckle-Blackout!
3. Crashing Arroound You
4. Kick You When You´re Down
5. Only The Names
6. All In Your Head
7. American High
8. Brown Acid
9. Nausea
10. Blank Generation
11. Trephination
12. Deafening Silence
13. Supercharger
14. The Declaration
Of Kingdom And Crown (2022)
Catharsis (2018)
Bloodstone & Diamonds (2014)
Unto The Locust (2011)
The Blackening (2007)
Elegies DVD (2005)
Through The Ashes Of Empires (2003)
Supercharger (2001)
The Burning Red (1999)
The More Things Change (1997)
Burn My Eyes (1994)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 56:30
Produkce: Johnny K. a Machine Head (koprodukce)
Studio: Mad Dog Studios + Indigo Ranch Studios (USA)
Mě se tahle deska prostě líbí
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.