OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Roland Grapow sa nezmazateľne zapísal do hudobnej histórie ako ten, čo nahradil Kai Hansena. Medzičasom sa stali tekvičky aj preňho minulosťou, avšak nie takou, za ktorou by striktne zatvoril dvere. Potvrdzuje to nakoniec aj album novej kapely MASTERPLAN, kde sa v menšej či väčšej miere odkaz HELLOWEEN predsa len objavuje. Práve vďaka koncertu MASTERPLAN som po čase opäť siahla po Rolandovej sólovej prvotine z roku 1997.
HELLOWEEN si v tom období dopriali malú tvorivú pauzu, čo Roland s Andi Derisom využili na realizáciu svojich sólo projektov. Roland sa nikdy netajil svojim vzťahom ku klasickej hudbe a ani tým, že k jeho obľúbeným gitaristom patrí aj Yngwie Malmsteen. Keď k tomu prirátame ešte Markusa Grosskopfa s Ulim Kuschom, ktorí sa postarali o rytmiku, získame približnú predstavu o tom, ako „The Four Seasons Of Life“ asi vyzerá. Úvodné prelúdium sa nesie v duchu Vivaldiho, čím vzniká v súvislosti s názvom albumu paralela so Štyrmi ročnými obdobiami. Roland je až na pár výnimiek výhradným autorom hudby a textov. Akurát s dvomi klasickými kompozíciami mu pomohol klávesák Ferdy Doernberg z ROGH SILK. Pod číslom sedem sa ukrýva skladba „Searching For Solutions“ z pera Uli Kuscha, takže sa môžete tešiť na typickú helloweenovku s hosťujúcim Ralfom Scheepersom. Rolandov spev je asi najväčším kameňom úrazu. Chvíľu mi trvalo, kým som si na jeho vokál zvykla, ale teraz si neviem predstaviť, že by skladby naspieval niekto iný. Koniec koncov ide o Rolandovu sólovku a vokály naspieval tak, ako ich cítil. I keď tie výšky mu nie vždy sedia... Skoro by som zabudla na ďalšieho hosťa Axel Rudi Pella, ktorý nahral druhé sólo v šlapavej speedovke s klasickými prvkami s názvom „The Winner“.
Hlavnú úlohu na „The Four Seasons Of Life“ zohráva Rolandova emotívna hra na gitaru. Bicie s basou akoby vytvárali nepriestrelnú stenu a zároveň oporu pre nádhernú melodickú gitaru. Tá najviac vyniká v stredno tempových záležitostiach („Show Me The Way“, „Strange Friend“), kde si možno vychutnať zreteľne všetky šesťstrunové vyhrávky. Samozrejme nesmiem vynechať krásnu baladickú inštrumentálku s tajuplným názvom „Dedicated To...?“. Stačí len zatvoriť oči, ponoriť sa do nádherných gitarových vodopádov a nechať sa unášať výrazným ústredným motívom... Päťka „I Remember“ v sebe skrýva až nečakané hitové ambície. Príčinou toho je vynikajúca melodická linka, ktorú Roland použil ešte v záverečnej „Finale De Souvenir“. Najprogresívnejší kúsok, najmä čo sa týka sekaných bicích a klávesových aranžmánov, predstavuje titulná „The Four Seasons Of Life“. Majestátny úvod doplnený o zvuky sitary predznamenáva, že pôjde o epickú a tým aj o najprepracovanejšiu skladbu z celého albumu.
Roland svojou sólovkou určite zaujal a predovšetkým trochu vystúpil z helloweenovského tieňa. Na druhej strane však ničím neprekvapil. Svoje tromfy totiž priam kaleidoskopicky predviedol až o dva roky neskôr...
8,5 / 10
Roland Grapow
- gitary, spev
Uli Kusch
- bicie
Markus Grosskopf
- basgitara
Ferdy Doernberg
- klávesy
1. Prelude No.1 / Presto
2. The Winner
3. No More Disguise
4. Show Me The Way
5. I Remember
6. Dedicated To...?
7. Searching For Solutions
8. Strange Friend
9. Bread Of Charity
10. The Four Seasons Of Life
11. Finale De Souvenir
Vydáno: 1997
Vydavatel: Snapper Music
Stopáž: 50:53
Produkce: Roland Grapow
Studio: Crazy Cat Studio, Hamburg
...me to jde hodne tezko... a co jsem slysel bootleg Rolanda z Wackenu, je to mnohem lepsi se s jeho vyskama srovnavat. kazdopadne album se mi libi... i co se tyce Kaleidoscope, pan Grapow skladat umi... pro sebe... i pro lidi
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.