OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hravé hudební dítko a nenapravitelný poutník snovými světy se vrací i se svými společníky, kteří jeho vizím dávají hudební tvar. Dan Bárta zraje způsobem, jaký je pro českou hudební scénu velice neobvyklý... od uřvaných rockových počátků u legendární slečny ALICE, přes hvězdné muzikálové období až po... Kdo by čekal, že třetím krokem budou nablýskané popové kotoučky, kterými si hvězdička vydláždí cestu do pofidérního hudebního nebe, ten nechť si nechá zajít chuť. Bárta jako jeden z mála zamával přelétavému hvězdnému prachu a dal přednost hudbě. Myslím skutečné hudbě. Ne hudbě jako prodejnímu artiklu, ale hudbě jako prostředku sebevyjádření.
Ale nejen to. Bártova hudební sebeexprese byla pro českou hudební kotlinku natolik průlomová, že ji navzdory zjevné nehitovosti materiálu na kotoučku „Illustratosphere“ naučila milovat. A tak vedle mainstreamové plantáže vyrostla nádherná zahrádka, plná exotických květin, vzrušujících barev a podmanivých vůní, na které si náš pan zahradník začal pěstovat ty svoje snové měsíční květinky. „Entropicture“ je druhým sběrem vůní, odlesků a pomíjivých nálad, které Bárta a jeho společníci dokáží fixovat do tónů, akordů a harmonií jako málokdo jiný...
Jaké je tedy „Entropicture“? Po četných posleších jsem došel k závěru, že poněkud zařaditelnější než předchůdce, který ve své jinakosti plul nad všemi myslitelnými škatulkami. To jeho následovník se ke svému naturelu přizná už v úvodní jazzové anekdůtce „Intropicture“:
What´s that mean
nothing´s lost and nothing´s found
it´s not my own
when I sing
I don´t care who wrote it down
it´s come and gone
Nejde už zde toliko o jinakost, jako spíše o svobodu asociací a inspirace, o to, že hudba, která chce vyprávět příběhy, nemusí být nutně ve všech ohledech svojská a originální. Jakoby se skutečně taková píseň dala utrhnout jako jablko ze stromu, které tam roste už odedávna. Na „Entropicture“ odhalí posluchač nespočet hudebních postupů, které tu vyrůstají z jazzového „hraní si“, tu zase z příjemně krevnaté funky rytmiky a když večerem zavoní latinsko-americké echo, proč ho koneckonců nepoužít? Stejně jako na předchozí desce bere Bártův ensemble skladby ne jako umělé konstrukce, ale jako příběhy, které jejichž nit je nutno odvíjet. Refrény na desce jsou a jsou skutečně nádherné („Za poryvů“, „Etnika Et Nikola“ a další), ale ten pravý posluchačský požitek spočívá v plynutí vpřed, nikoli v návratech k již slyšenému. Nádhernou ukázkou jsou třeba písně „Živý“ a „Stmívání“, ve kterých se před Vámi odvíjí příběh hudbou i textem a nechybí dokonce ani závěrečná pointa.
Zdá se takřka nemožné vykreslit slovy hudbu ILLUSTRATOSPHERE na čisté plátno recenze, neboť jejím naturelem je unikání slovu. Jediná slova, který ji vystihují, jsou ta Bártova, která písně provázejí. Staví na hlavu tezi, že český jazyk není k jazzovým odnoží vhodný. A jen proto, že Bárta pochopil, že nejde o to vyprávět příběhy slovy, ale jejich zvukem. Neuvěřitelně poetické básně těží z dětinské hravosti, s jakou slova poskládána do nádherně znějících ornamentů. Hudebně je to stejný příběh, stejný princip. Nejde toliko o formální dokonalost, ale o vyznění. A to je samozřejmě díky personálnímu osazení bandu fantastické! Nic vám není stavěno za každou cenu na odiv, všechny schopnosti jsou zcela ve službách exprese hudebních příběhů – tenké zvukové nitky, které dohromady tvoří pavučiny, v nichž prostě uvíznou všechny potřebné emoce... A jako ozdoba nad tím vším... hlas Dana Bárty. Kde je jeho rockerská uvřískanost! Přesto na energii a sílu neztratil, jen jí dokázal zkrotit ve jménu barvy a náladotvornosti. Základní polohou je spíše intimnější a vyšší frázování, ale Bártovy rejstříky jsou kapitolou samou pro sebe a jsou to právě ony, které přidávají do už tak barevné kompozice „Entropicture“ ještě více ohně...
Oproti „Illustratosphere“, která jakoby přišla z jiného vesmíru je „Entropicture“ přeci jen uchopitelnější deskou. Hodně je na ní znát Bártovo působení u J.A.R. (nejen díky hostování Klempy v posmutnělých „Táborech šestek“), je jaksi hravější, světlejší (stačí se podívat na obal) a snad přeci jen o chlup písničkovější. A ačkoli se mi předchozí materiál pozdává o vážčí křídlo více, nemohu než doporučit tuto desku vaší pozornosti.
Tak trochu hudba z jiného světa. Možná jen ze snu, ale člověk nikdy neví, který mikrokosmos zrovna Dan Bárta obývá. Říkejme tomu třeba snový jazz, ale to je škatulka, které není tomuto dílku vůbec zapotřebí. Je plné překrásných příběhů s vůní krajin za oponami spánku. Malebné. Útulné. O chloupek slabší než první CD ILLUSTRATOSPHERE, ale přesto stále nadpozemské.
9 / 10
Dan Bárta
- vokály
Filip Jelínek
- hammondky, klávesy a mnohé další
Jaroslav Friedl
- kytara
Stanislav Mácha
- piáno, hammondky
Robert Balzar
- basa
Jiří Slavíček
- bicí a perkuse
Hosté:
Oto Klempíř
- dee lead voice
Milan Straka
- klarinet
1. Intropicture
2. Innerview
3. Etnika Et Nikola
4. Nic nového pod pihou (©liché hemispheramor)
5. Za poryvů
6. Živý
7. Dua
8. Městem
9. Tábory šestek
10. Planetám
11. Pilátův sen
12. Stmívání
Entropicture (2003)
Illustratosphere (2000)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Columbia
Stopáž: 60:27
Produkce: Filip Jelínek
Studio: Smečky
Dan Bárta dospěl do fáze téměř snového interpreta. Dokázal přimět masy zaposlouchat se do svého netradičního popu a skloubit tak komerční úspěch s hudební tvořivostí, za což si odnáší mnohá ocenění z řad odborných i takřka lidových. Bodejť by také ne, když má za zády tandem jednoho z nejlepších jazzových seskupení našich luhů a hájů. Právě trio Robert Balzar, Stanislav Mácha a Jiří Slavíček zaručuje alespoň letmé propletence jazzových nitek na albu, které klade důraz především na melodickou skladbu, než na improvizaci. A tak se pozornost posluchačova v jádrovém vrtu od R&B, soulu až po funk může zaměřit především na linku hutné Balzarovy basy, Máchovu uklidněnou klavírní hru, oživující hlasový sbor a samozřejmě Danův zpěv, kterému to sluší ve všech polohách, převážně však, marná sláva, ve funkovém stylu. Pro širokou veřejnost abnormální porce dobré hudby. Pro jazzové dychtivce spíše odkaz na trio vynikajícího kontrabasisty Roberta Balzara a jejich „Alone“ z roku 2000, ve kterém ponořeni pochopíte, jak dokáže komerčnější úspěch „Entropicture“ svázat ruce skutečnému hudebnímu umění.
Když jsem uslyšel debut, připadal jsem si jako ve snách, do kterých se chci zas a znovu vracet. Entropicture mě do snů opět krásně nenuceně vrátilo, možná jsou to sny maličko odlišné, s jiným příběhem a rozuzlením, ale jsou stejně příjemné a já se ještě nechci probudit.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.