OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Exkurzi do své kuchyně připravili pro věrné strávníky mistři ostré švédské kuchyně DARK TRANQUILLITY. Když se rozhlédnu po vzkvétající gothenburgské scéně, která kdysi překypovala hodně ostrými trny růží melodickému death metalu, padne můj zrak vždy na skvostnou černou květinu, která možná mezi všemi těmi načančanými begóniemi není úplně nejvýraznější, zato její vůně fanoušky nikdy nezklame lavírováním v pochybných exotických odérech. DARK TRANQULLITY jsou pro mne hrdými nositeli praporu melodického death metalu, kteří si uchovali kontinuitu tvorby, vlastní tvář a všechna poznávací znamení minulosti... Kéž by to tak mohli o sobě říct i ostatní slavní z města smrti…
Tento výběr je jakýmsi štemplem a dárečkem pro ty, kteří na švédské smrtonoše nedají dopustit. Expozice přinášejí gurmánskou pouť proti proudu času – sama kapela skládá mozaiku z nahrávek, které nespatřily světlo světa jako součást řadovek a jako bonus přidává živé zpracování největších hitů. Začíná se veskrze současnou tvorbou – úvodní „Static“ je strhujícím důkazem toho, v co se tvorba DARK TRANQUILLITY přerodila – famózně vygradovaný song s melancholický feelingem, klávesovým podkresem, jedinečnými (byť velice prostými) melodickými motivy a přemýšlivým textem. Hitůvka, která by klidně mohla zdobit poslední řadovku „Damage Done“. Ale cesta proti proudu času pokračuje... a švédští kuchtíci odkrývají své ingredience. Něco o melodice a atmosféře se dozvíte v baladickém songu „In Sight“, ve kterém Michael Stanne vytasí svůj neuvěřitelný čístý vokál, strhaný řevem, ale přesto zvučný a svojský. Charakteristické melodické motivy jsou totožné, univerzální, fungují jak ve smrtících mlátičkách (nádherně šrotující vál „Exposure“), tak v emotivních očistcích (skvostná tryzna „Misery In Me“, ve které je Stanneho řev doslova prosycený onou zvláštní bolestí, která ho činí jedinečným hlasem severské scény). Skutečným bombónkem je „Cornered“, ve které si pánové pohrávají s pop rockovou skořicí, kterou přisýpají do tradičně ostrého dortíku melodického deathu a světě koulej očima! – ono to chutná báječně! První část dvoj-kompletu je skutečnou lahůdkou nejen pro fandy kapely, ale pro všechny, kteří jsou pozitivní na dobrou extrémní muziku se značným podílem melodiky...
Druhá část je však už skutečně vyhrazena pouze znalcům a gurmánům švédské melo-deathové kuchyně. Vyčištěny a zremasterovány se tu tísní báječné zapomenuté flákoty minulosti, jejichž kořeněná chuť udělá radost zejména staromilcům. Pocházejí z demáče „Trail Of Life Decayed“ z roku 1992 a sedmipalcového EPéčka „A Moonclad Reflection“ z téhož roku (souhrnně se objevily na kazetě „Tranquillity“, kterou v nákladu 2000 kusů vydal polský label Carnage Records). Tady není místa pro nadýchanou melodii, ba ani pro osvěžující příchuť elektronických vychytávek a žánrových přesahů. Ze starého death metalového dřeva stoupá dusivým a dráždivý kouř, který se valí pod zašlými doom metalovými krovy, přičemž po kuchyni obchází chrastící postava v černém hávu, chrchlaje záhadná slova ze starých let, kdy ještě stál „Somberlain“ a DISSECTION a spol. kuli své tajemné dryjáky, ve kterých se kytarová smrt opatrně mísila se vzdušnou melodikou. Všechny tracky druhé části charakterizuje typicky hutný zvuk bicích, řezavé kytary a black metalový křaplák. Taktéž však časté změny temp a nálad (viz famózní zásek „Yesterworld“) . Ačkoli v těchto starých kouscích je převelmi cítit cizí vliv i těsná semknutost a ortodoxnost tehdejší scény, i tak si lze vychutnat první náznaky unikátní signatury DARK TRANQULLITY. Ať už jsou to velice zajímavé změny tempa a překvapivá práce s riffem („Unfurled By Dawn“, „Vernal Awakening“), či letmé náznaky akustických a klávesových vsuvek, které se později staly poznávacím znakem kapely a prubířským kamenem jejího vývoje. Zajímavá exkurze do mlhou zahalených dřevních časů, kdy se nádhera (prezentovaná v první části kompletu) těžce rodila z drsné a temné poetiky death metalu.
Problematičtější je druhé CD, které obsahuje záznam krakowského koncertu. I když, záznam... Jedná se o převzatou zvukovou stopu z DVD „Live Damage“, očividně vyčištěnou a doladěnou… Skutečně živý se zdá být pouze Stanneho zpěv, který trpí všemi live neduhy – v „Punish My Heaven“ mu kiksne přechod do čistých poloh, ke konci záznamu je patrná únava hlasivek a během celého koncertu zase absolutní nasazení, s jakým Mikael tlačí texty do publika. Do publika, které reaguje snad nejpodivnějším způsobem, jaký jsem měl tu čest slyšet. Po každé písni následuje podezřelý výbuch lomozu, během skladeb je však povětšinou ticho tichoučko. Vím, že DARK TRANQUILLITY umí zahrát strhujícím způsobem, ale projev na živém záznamu je až podezřele čistý, bezchybný a studiový. Stává se tak spíše souhrnem velkých hitů kapely (s těžištěm v báječné studiovce „Damage Done“), nežli dravým torpédem koncertní energie. Moje lodička se po nárazu sice zakolébala, ale neexplodovala, což bych u srdcovky očekával. Nejlepší pasáží krakowského setu je bezesporu ztišená a introvertní „ThereIn“, následovaná deathovým náhulem „Zodijackyl Light“. Přechod z klidu do bouře má konečně patřičný švih a dynamiku. Škoda, že totéž neplatí o celém živáku...
Přesně tak si představuji raritní výběr – plný skvostů a opatřený výtečnou dramaturgií. Po živém nášupu se vám nikterak nepřitíží, byť zřejmě labužnicky nezamlasknete... „Exposures – In Retrospect And Denial“ je královská krmě pro všechny DT+. Pokud jste DT0, poslechněte si nejprve „Damage Done“ a pak uvidíte. Pokud jste DT-, je mi vás tak trochu líto, protože přicházíte o jednu z nejzábavnější kapitol melodického death metalu...
Pohled do kuchyně mistrů. Od současné brilance, přes skvosty nedávné minulosti až po pravěké deathové doby – posluchač dostává možnost očichat a ochutnat všechny ingredience, z nichž se skládá jedinečná krmě DARK TRANQULLITY – a poté si na zasycení dopřát ještě vydatný živák, který je sice trochu nepřesvědčivý, přesto hutný a chutný.
8 / 10
Mikael Stanne
- hlas
Niklas Sundin
- kytara
Martin Henriksson
- kytara
Anders Jivarp
- bicí
Michael Nicklasson
- basa
Martin Brändström
- elektronika
1. CD 1: Static
2. Poison Well
3. Misery In Me
4. Cornered
5. In Sight
6. No-One
7. Exposure
8. Yesterworld
9. Unfurled By Dawn
10. Midwinter/Beyond Enlightement
11. Vernal Awakening
12. Void Of Tranqullity
13. CD 2: The Wonders At Your Feet
14. The Treason Wall
15. Hedon
16. White Noise/Black Silence
17. Haven
18. Punish My Heaven
19. Monochromatic Stains
20. Indifferent Suns
21. Format C: For Cortex
22. Insanity´s Crescendo
23. Hours Passed In Exile
24. The Sun Fired Blanks
25. Damage Done
26. Lethe
27. Not Built To Last
28. ThereIn
29. Zodijackyl Light
30. Final Resistance
31. Ex Nihilo
Endtime Signals (2024)
Moment (2020)
Atoma (2016)
Construct (2013)
We Are The Void (2010)
The Dying Fragments (compilation) (2009)
Where Death Is Most Alive (DVD / live album) (2009)
Misery´s Crown (single) (2009)
Yesterworlds (compilation) (2009)
Manifesto Of Dark Tranquillity (compilation) (2009)
Fiction (2007)
Focus Shift (single) (2007)
Character (2005)
Lost To Apathy (EP) (2004)
Exposures – In Retrospect And Denial (rarity) (2004)
Live Damage (DVD) (2003)
Damage Done (2002)
Haven (2000)
Projector (1999)
Zodijackyl Light (video) (1997)
The Mind´s I (1997)
Enter Suicidal Angels (MCD) (1996)
The Gallery (1995)
Of Chaos And Eternal Night (MCD) (1995)
Skydancer (1993)
Tranquillity (EP casette) (1992)
Trail Of Life Decayed (EP) (1992)
A Moonclad Reflection (EP) (1992)
Trail Of Life Decayed (demo) (1991)
Bez nejmenších pochyb nejinvenčnější kapela švédské melody-deathové komunity nám prostřednictvím „Exposures – In Retrospect And Denial“ servíruje skladby, které se nevešly na její řadová alba. Co si budeme vykládat, kdyby měla alespoň každá druhá kapela takto vysoce kvalitní „přebytky“, bylo by zaděláno na opětovnou gothenburskou renesanci. Pokud se alespoň částečně orientujete, dobře víte, že úroveň „Exposures…“ nemají ani regulérní nahrávky ostatních skupin a právě proto DARK TRANQUILLITY dnes vyčnívají z řady stylových souputníků ještě výraznější měrou než dříve. Druhá část sbírky patří nezapomenutelnému exkurzu na úsvit devadesátých let, kdy docházelo k samotnému formování melodického death metalu jako takového. K nahlédnutí jsou totiž skvostné ukázky z kultovních EP a dem, jmenovitě „A Moonclad Reflection“ a „Trail Of Life Decayed“. Tady jsou všechna slova zcela zbytečná a jakýkoli pokus o hodnotící známku hraničí s urážkou. Krásná nostalgická procházka dávnými věky při které mi běhá máz po zátylku a kdy se odmítám soustředit na cokoliv jiného. Celkově tedy hodnotím pouze první část „Exposures – In Retrospect And Denial“ a to tak, že devíti body. Zaslouženými devíti body.
Taky to můžu... Už dlouho...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.