OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Skupinu INCUBUS řada lidí háže do nu-metalové škatulky, ale jejich muzika je oproti většině amerických novo-metalových souborů méně zuřivá, kytarově přirozenější (zbavená zefektované jednolité plazmy), mnohokrát zacházející až k akustickému vyznění. Mně osobně se INCUBUS zdají spíše jako přirození pokračovatelé velkých zaoceánských kapel 1.poloviny 90-tých let, jakými byli třeba PEARL JAM, FAITH NO MORE či ALICE IN CHAINS. Kapela má ve svém středu drahokam v podobě vynikajícího vokalisty Brandona Boyda, splňujícího požadavky vůdčí osobnosti nejen svým intenzívním a mnohobarevným hlasovým projevem, ale i coby vizuálně atraktivní persony. Jako mnohostranný zpěvák je prakticky schopen zuřivě odzpívat song koketující s hardcorem a vzápětí vystřihnout neuvěřitelně procítěný výraz v komorní baladě. Ani kapela však za ním nezaostává. Rytmická sekce šlapající s přesností švýcarských hodinek, nad kterou duní kytarové kanonády často upomínající na revoluční hru Toma Morella (dříve kytarista RAGE AGAINST THE MACHINE, dnes AUDIOSLAVE), střídající se s poloakustickým struným křovím. To vše od mix pultu lehounce podkresluje DJ Kilmore různými zvuky a smyčkami, ale pouze jen jako nasycení a dobarvení ústředních tónů hraných základními nástroji, nikdy však nehrající hlavní motiv či melodii.
Nová deska „A Crow Left Of The Murder“ je již čtvrtou řadovkou INCUBUS a nabízí nejkompaktnější a nejdotaženější materiál v dosavadní historii souboru. Už úvodní „Megalomaniac“ následována titulním songem jsou výtečnými skladbami nabitými adrenalinem v jejich refrénech vztekle tryskajícím chytlavými gejzíry. Otvírák „Megalomaniac“ obsahuje hned několik poloh. Od stupňujícího se kytarového bublání, jež vrcholí rezolutním riffem se dostáváme k ležérnímu Boydovu frázování, po kterém se znovu vracíme k ústřednímu riffu, ale teď již coby podkladu refrénové katarze, která je následována hypnotickým intermezzem a znovu refrénem. Titulní song „A Crow Left Of The Murder“ rozjíždí rozkmitaná kytarová linka doplněná grungeovým zpěvem, který znovu vystřídá narvaný, téměř punkový, refrén. Takovýchto náladově intenzivních songů je na albu více. Vzpomenu třeba nářezy „Pistola“, „Smile Lines“ či „Priceless“. Poslední jmenovaná tak trochu připomíná Pattonovskou splašenost pozdních FAITH NO MORE. Další skupinou skladeb jsou středně tempé, poloakustické, avšak výrazně melodické písně jako např. třetí „Agoraphobia“, která se dá s trochou nadsázky přirovnat k vrcholným pracím seattleských SOUNDGARDEN, „Talk Show Of The Mute“ s nádherným refrénem, či náladově pestrá „Sick Sad Little World“, jejíž vypjatou atmosféru střídá v druhé půlce psychedelická část, která se posléze stává živnou půdou k vystřelení toho nejkrásnějšího kytarového sóla, co jen na albu je. Kapitolou samou pro sebe jsou dvě nádherné balady a sice akustická „Southern Girl“ a v závěru alba pak jeho vrcholná píseň „Here In My Room“, kde Boydův hlas doplňují pouze piáno, bicí a čarokrásné smyčce.
INCUBUS s novou deskou překročili svůj vlastní stín. Nahráli doposud své nejsilnější album, ve kterém se jen stěží hledá slabina. Kapela bude mít v budoucnu sakra co dělat, aby jej ještě někdy překonala. Jestliže jste se ještě o INCUBUS nezajímali a chystáte se tak v budoucnu učinit, sáhněte tedy po albu „A Crow Left Of The Murder“, které je jejich osobním bodem zlomu.
Po všech stránkách nejdotaženější album INCUBUS, plné intenzivních rockových skladeb hustě nasávajících vlivy z nových žánrů. Pestrá kolekce nálad zároveň nepůsobí rozháraně a už vůbec ne prvoplánově, ale naopak nutí posluchače prokousat se ke svým klenotům.
8,5 / 10
Brandon Boyd
- zpěv
Michael Einziger
- kytara
Ben Kenney
- basa
DJ Kilmore
- mix pult (tzv. turntables)
Jose Pasillas II.
- bicí
1. Megalomaniac
2. A Crow Left of The Murder
3. Agoraphobia
4. Talk Show On Mute
5. Sick Sad Little World
6. Pistola
7. Southern Girl
8. Priceless
9. Zee Deveel
10. Made For TV Movie
11. Smile Lines
12. Here In My Room
13. Leech
Light Grenades (2006)
A Crow Left of The Murder (2004)
Morning View (2001)
Make Yourself (1999)
S.C.I.E.N.C.E (1997)
Datum vydání: Úterý, 3. února 2004
Vydavatel: SonyMusic/ EMI / Immortal Records
Stopáž: 58:44
Produkce: Brendan O´Brien
INCUBUS i na své letošní desce dokazují, že jsou mezi americkými komerčně úspěšnějšími skupinami jedněmi z těch, kteří jen nekopírují a neskládají pouhé líbivé kousky za účelem vstupu do síně slávy plné zlativých chechtáků. INCUBUS mají vlastní tvář jasně charakterizovanou svojí specifickou melodikou i velmi osobitým vokálem Brandona Boyda. Na albu se dá najít písničková přímost stejně jako náladově plynoucí pasáže a nuda zde rozhodně nemá místo. Prostě pestrá přehlídka toho co si představuji pod pojmem crossover.
Velice dobrá, šťavnatá a hlavně chytlavá fošna.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.