Rozjetou smečku blasfemiků nedokázala zastavit ani ztráta dvou stěžejních členů, kteří celých osm let věrně pracovali po boku vůdčí persóny, holohlavého satanáše Henriho Sattlera, a pomáhali tak povýšit jméno GOD DETHRONED z kalu undegroundu na jeden z nejžádanějších artiklů holandské scény posledních doby. Baskytaristu Beefa nahradil jistý Henk Zinger (taktéž GRINDMINDED) a ostrý pohled kytaristy Jense vystřídala na promofotkách tvář Isaaca Delahayeho.
Oba noví členové přispěchali posílit řady Sesazeného Boha těsně před vstupem do studia Berno ve švédském Malmö. Ani jeden z nich tedy neměl šanci přispět svými nápady do kompozičního procesu a ovlivnit tak myšlenkové pochody skladatele-monopolisty Sattlera (kterému trochu asistoval jen bicman Ariën Van Weesenbeek). Materiál zachycený na „The Lair Of The White Worm“ je místy podobný tomu, kterým tolik překvapilo minulé album „Into The Lungs Of Hell“. A v tom je právě ten problém. Zkuste si vzpomenout na předešlou trojici alb – „Bloody Blasphemy“ X „Ravenous“ X „Into The Lungs Of Hell“. Pakliže bychom chtěli charakterizovat tyto tři alba jediným slovem, bylo by to bezpochyby slovo „vývoj“. U GOD DETHRONED se prostě nepřipouštělo nějaké sebevykradačství nebo přílišné opakování toho, co bylo již jednou řečeno. Vývoj po všech stránkách, to byla vždy hlavní devíza kapely. Nyní, po letech žní ale přichází mírná neúroda, nastala jistá ztráta kreditu, nebo chcete-li, devalvace kreativní glorioly.
Rozumějte mi dobře, „The Lair Of The White Worm“ není žádnou nestoudnou kopií a cesty jeho děje jsou poněkud spletitější než ty, které vedly do „plic pekelných“. Novinka je především o dost rychlejší (talentovaný Ariën Van Weesenbeek je skutečně muž na svém místě) a také o dost melodičtější (zdvojené kytarové běhy svojí hitovostí mohou evokovat samotné mistry tohoto oboru - ARCH ENEMY). Album je sázkou na osvědčený model - na ostrý kontrast brutálních sypanic a přívětivé melodiky. Tahle kombinace vždy spolehlivě zabere, zvlášť pokud paličky a blány obsluhuje takový zdatný sypač jako je Ariën a melodické linky se rodí v lysé hlavě „Serpent Kinga“ Sattlera (už dlouho jsem neslyšel 40 minut extrémní hudby s tak výraznou porcí chytlavé melodiky). Zvuk z Berna je maximálně čistý a maximálně průrazný, jen je trochu škoda, že díky němu znějí GOD DETHRONED až příliš moc švédsky (na druhou stranu musím uznat, že švédské brnění padne jako ulité).
„The Lair Of The White Worm“ není tolik překvapující jako předešlá nahrávka, přesto se jedná o vysoce nadstandardní materiál. I přes to, že GOD DETHRONED zapomněli udělat další krok dopředu, stvořili propracovanou nahrávku atakující ty nejvyšší black/death metalové standardy.