OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Taliani sa väčším počtom zaujímavých doom metalových kapiel nemôžu príliš chváliť. Občas na chvíľu prerazí do širšieho povedomia v rámci atmosférických štýlov kvalitnejšia „béčková“ skupina typu LACUNA COIL, INNER SHRINE či MACBETH, a kým v osemdesiatych rokoch útočil apeninský polostrov na dobrý vkus zvyšku Európy záplavou ultragýčovej disko hudby, dnes renomé tvrdej muziky kazia dementné záležitosti à la RHAPSODY a iné power/speed cválajúce eskadry, prípadne ich početné klony.
Pre mňa osobne je menším prekvapením výskyt THUNDERSTORM ako hudobníkov zhliadnucich sa v samých prvopočiatkoch doom metalového ohňa strážených ochranným mečom CANDLEMASS, PENTAGRAM a amerických depresívnych legiend TROUBLE, kedysi pokračujúcich v odkaze ranného obdobia všetko gitarové ovplyvňujúcich veteránov BLACK SABBATH. Výsledkom a obsahom už tretieho radového počinu THUNDERSTORM je tak snaha o doom v tom najtradičnejšom chápaní, úplne odlišnom od temnoty, ako ju poznáme z dielne dnes už snáď jediných reprezentantov, dnes trocha kŕčovito jazdiacich v starých úzkych koľajach moderného atmosférického doom metalu – MY DYING BRIDE.
Klasický doom teda u THUNDERSTORM znamená pokus o hutné gitary, basu a bicie topiace sa v ťažkotonážnych riffoch doplnených skôr heavy metalovým vokálom. Žiaľ, od zaslúženého miesta v histórii vyššie spomínaných veličín chýba THUNDERSTORM presvedčivosť a napriek hlbším tónom vyznievajú jednotlivé skladby viac alebo menej plocho, na čom má zrejme podiel aj prítomnosť len jednej gitary. Plusom smerom k lepšej stráviteľnosti je striedanie rezkých („Final Curtain“, „Forbidden Gates“), gradovaných („Hidden Face“) a najmenej výrazných, pomaly sa vlečúcich záležitostí („Black Light“). Ani siahnutie po covere „In A Gadda Da Vida“ poriadne starej vykopávky IRON BUTTERFLY v konečnom dôsledku nepôsobí príliš prekvapivo a rozhodne viac oslnilo použitie tejto notoricky známej veci v jednej časti THE SIMPSONS.
„Faithless Soul“ žiaľ chýba to najpodstatnejšie – atmosféra. Takýto album je adresovaný a svoje si tam nájdu skôr dnešní štyridsiatnici, na ktorých nostalgické spomienky na roky dávno minulé podobné albumy útočia, i rytieri cválajúci s vetrom o preteky na tátošoch z úvodného odstavca. Vám ostatným odporúčam siahnuť po dodnes oceňovaných skutočných veličinách tohto žánru.
„Faithless Soul“ žiaľ chýba to najpodstatnejšie – atmosféra. Takýto album je adresovaný a svoje si tam nájdu skôr dnešní štyridsiatnici, na ktorých nostalgické spomienky na roky dávno minulé podobné albumy útočia, i rytieri cválajúci s vetrom o preteky na tátošoch z úvodného odstavca. Vám ostatným odporúčam siahnuť po dodnes oceňovaných skutočných veličinách tohto žánru.
4 / 10
Fabio „Thunder“ Bellan
- gitara, spev
Omar Roncalli
- basgitara
Attilio Coldani
- bicie
1. Templars Of Doom (Dark Knight Return)
2. Forbidden Gates
3. Black Light
4. In A Gadda Da Vida (Iron Butterfly cover)
5. In My House Of Misery
6. Hidden Face
7. Final Curtain
8. Narrow Is The Road
Faithless Soul (2004)
Witchhunter Tales (2002)
Sad Symphony (2000)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Dragonheart Records / Audioglobe
Stopáž: 50:59
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.