OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jako meteorický roj se na nás v poslední době valí jeden reunion za druhým. Tento trend postihnul i téměř zapomenuté americké HELMET, kteří zhruba v polovině devadesátých let minulého století platili za velmi originální alternativně metalovou kapelu. Skupina byla charakteristická hlavně intenzivním lomozivým kytarovým riffováním a střídáním klasických rockových postupů s agresivními metalickými pasážemi. Desky jako„Betty“ a „Aftertaste“ pak lze zpětně považovat za vrchol tvorby HELMET.
Netuším, jaké pohnutky vedly Page Hamiltona, aby po tolika letech oprášil jméno HELMET, a to kromě něj ve zcela nové sestavě. S čím neotřelým asi dnes může kapela přijít? Bohužel, s ničím. Jestliže pojem HELMET představoval kdysi originalitu a jisté vzrušené čekání na každou další nahrávku, současnost amerických je zcela v intencích mainstreamově pojatého rocku. Co jiného říct, než že kvalitativně stejných nahrávek vzniká v současnosti tolik, že by se daly přehazovat lopatou? Co naplat, že album je opatřeno výborným a čitelným zvukem? Nebo snad zviditelnění pomůže fakt, že bicí party tradičně bravurně zvládnul světoběžník John Tempesta (ex-WHITE ZOMBIE, TESTAMENT)? Myslím si, že těžko. Problém je totiž ten, že skalní budou od HELMET očekávat něco neobvyklého, něco nového a zajímavého a nikoliv sbírku, byť v několika případech příjemných a chytlavých, avšak v globále tak nevýrazných, (hard)rockových písní, že si HELMET lehce spletete s mnoha jinými kapelami.
Jinak je na „Size Matters“ samozřejmě vše, co má na profesionální nahrávce být. Slušné instrumentální výkony, kvalitní zpěv a pochopitelně výborná produkce. A i když se tu a tam dají vystopovat klasické postupy HELMET, je uvedené ovšem pohříchu vším, co tato deska může nabídnout. Možná jsem příliš kritický a nedokážu na ni nahlížet jako na dílo úplně jiné kapely, než kterou jsem znával. V tom případě mělo ovšem vyjít pod jinou hlavičkou, než HELMET. Jak už jsem řekl, v podstatě zbytečný reunion.
Další zbytečný reunion kdysi velmi svérázné a originální kapely. Sbírka sterilních hardrockových písní může zaujmout jen velmi stěží.
4,5 / 10
Page Hamilton
- kytara, vokály
Frank Bello
- basa
John Tempesta
- bicí
Chris Traynor
- kytara
1. Smart
2. Crashing Foreign Cars
3. See You Dead
4. Drug Lord
5. Enemies
6. Unwound
7. Everybody Loves You
8. Surgery
9. Speak And Spell
10. Throwing Punches
11. Last Breath
Left (2023)
Dead to the World (2016)
Seeing Eye Dog (2010)
Monochrome (2006)
Size Matters (2004)
Unsung: The Best of Helmet 1991-2004 (2001)
Aftertaste (1997)
Betty (1994)
Born Annoying (EP) (1993)
Meantime (1992)
Strap It On (1991)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Interscope Records / Universal
Stopáž: 39:41
Produkce: Page Hamilton
Studio: Cello Studios
Predoslu tvorbu Helmet nepoznam, preto som neni sklamany ako vacsina. Album neni nicim vynimocny, obycajne dobre zvladnuta robota, ale nic k comu by som mal potrebu sa vracat. Naj. skladba: Crashing Foreign Cars
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.