OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vítejte, drazí příznivci pláten, barev a štětců. Máme před sebou již pátý exkurz do světa, ve kterém hraje prim jen a pouze představivost autora, kde jsou na kreativitu tvůrců kladeny jen ty nejvyšší nároky. Naše Stínová galerie si vás mými ústy dovoluje pozvat přímo do oka bouře, do centra výstavy jež má za úkol dosáhnout nedosažitelného, tedy logicky navázat na úspěch našeho doposud nejpovedenějšího projektu zvaného „Tyranny“. Ano, jsme si vědomi vlastní drzosti, i možnosti uříznout si pořádnou ostudu, ovšem velký přehled i zkušenosti našich umělců nám dávají jistou záruku, že ani nový projekt by neměl být žádným propadákem. Konečně, tady jsou dveře vedoucí do sálu. Vstupme tedy společně do „páté místnosti“.
Jak vidíte, mezi velkými plátny se občas krčí i drobné fresky a náčrtky. Hned ten úvodní, který celou nádheru načíná, vychází z jednoho z nejkrásnějších motivů použitých v minulosti. Má za úkol navnadit a přitom potvrdit následnost. Klapky klavíru jakoby mluvily, co říkáte? Plynule přecházíme k druhému obrazu nazvanému „Comfort Me“. Je na něm zachycen rej černobílých kláves, flétny, poklidných spíše akustických nástrojů, ale hlavně duet muže a ženy. Pokud mám zvolit esenci toho nejsilnějšího z naší galerie, je to právě tato nálada. „Tvrdší“ umělecké jádro je zastoupeno kresbou tuží „The Andromeda Strain“, končí tak klidné tahy a přes poměrně optimistické vyznění celého dílka prosakuje zlověstný nádech. Ale postupme si k dalšímu zátiší, nesoucímu jméno „Vow“. Ano, žádné novum se tu nekoná, avšak minimálně tradičně kvalitně zvedená hlavní myšlenka potěší. Další pasáž sice můžeme proletět zběžněji, neb hříčky v ní jsou vesměs jen hrubě načrtnuté, zachycují však jak bleskurychlé ruce kytaristů, tak i pianistovy, včetně retrospektivního útržku „Lamentia“. Další malba „Seven Seas“ má přes své větší rozměry čistě nástrojovou podobu, nevšímejte si prosím následného popraskaného skla a zastavme se až u dojemného akvarelu „Torn“. Jak vidno, opět nás provází všudypřítomný prvek klavíru, taktéž flétna je zpět. Možná se vám bude hlavní motiv zpočátku zdát maličko moc veselý, ale věřte, to přejde. Tvrdá skulptura dostala název „The Archer Of Ben Salem“ a jak zřejmo, je skutečně vytvořena z poctivého kovu, při jehož opracovávání prsty létají v rychlostech akademických hudebníků. A blížíme se ke konci. Upozorním ještě na hodně náladový pastel „Encrypted“ a před závěrečnou dvojicí „surových“ plastik, titulní „Room V“ a závěrečné „Rain“, kde kapky deště bubnují ve virtuózních kudrlinkách, vás opustím a nechám v klidu vychutnávat.
Pravda, ne každému je do vínku naděleno. Tato výstava však jasně potvrdila, že netřeba šokujících moderních vizí, netřeba krkolomností pro efekt. Stačí, když má umělec schopnost tvořit vkusná a přitom dostatečně hodnotná dílka a pak se i osud spokojeně usmívá. Jak o expozici napsal jeden přední kritik, který si z důvodu přílišné skromnosti nepřeje být jmenován: „Naše „Room V“ zná smutek, ale neutápí se v ničivých vlnách beznaděje, zná i radost, avšak nesklouzává do bujarého juchání budovatelského optimizmu. Zkrátka drží si barevnou paletu, pohotový štětec a vlastní vizi. Svět má přece tolik barev, tak proč ho uzavírat do těsných šedočerných škatulek?“ Výstižné, co říkáte? A to ani neproběhl raut!
S pokračováními úspěšných titulů to nebývá zrovna jednoduché. Málokdy se totiž podaří dvakrát vstoupit do stejně kvalitní řeky a ani v případě novinkových SHADOW GALLERY se ten pověstný krok nezopakoval. To ovšem neznamená, že by se s ním skupina nepopasovala se ctí a nenahrála skvělou desku. Ve vzácně vyrovnané diskografii ji totiž prach zapomnění rozhodně nepřikryje.
8 / 10
Mike Baker
- zpěv
Gary Wehrkamp
- kytara, klávesy, klavír, sbor
Brendt Allmann
- kytara, sbor
Carl Cadden James
- basa, flétna, sbor
Chris Ingles
- piáno, klávesy
Joe Nevolo
- bicí
1. ACT III - Manhunt
2. Comfort Me
3. The Andromeda Strain
4. Vow
5. Birth Of A Daughter
6. Death Of A Mother
7. Lamentia
8. ACT IV - Seven Years
9. Dark
10. Torn
11. The Archer Of Ben Salem
12. Encrypted
13. Room V
14. Rain
Digital Ghosts (2009)
Prime Cuts (2007)
Room V (2005)
Legacy (2001)
Tyranny (1998)
Carved In Stone (1995)
Shadow Gallery (1992)
Datum vydání: Úterý, 7. června 2005
Vydavatel: InsideOut Music
Stopáž: 75:01
Loni to byli THRESHOLD, letos SHADOW GALLERY - vidím, že v oblasti "progmetalových" (já sám toto označení používám nerad - dělám to jen kvůli ostatním) kapel je stále co objevovat. Parádní melodie, speedové kvapíky, příjemná atmosféra, technická vytříbenost a kompoziční pestrost - to vše dohromady znamená skvělou nahrávku a pro mě osobně zatím jasné nr.1 pro letošní rok.
SHADOW GALLERY stále umí svojí práci lépe než většina ostatních, ale bohužel po fenomenální desce "Tyranny", která ohromuje spojením instrumentální brilance a čistokrevného hitmakerství, kapela už spíše paběrkuje. Pravdou zůstává, že její paběrky převýší 90% konkurence, ale se silou minulosti se tihle Američané ne a ne vypořádat. Nová deska je moc pěkná, místy komornější, něžnější, ale chybí ji přitažlivost a nakažlivost "Tyranny", chybí jí zpěvné refrény a ucelenější (semknutější) kompozice. Songy z novinky se tak trochu rozpouštějí sice v hezkých, ale nikterak světoborných melodických postupech. Ačkoli mě "Room V" baví, nemůžu dát víc, než dávám. Z úcty k tomu, co bylo.
Vzhledem k tomu, že bych žádné album SG nehodnotil větší známkou než 7, je víc než zřejmé, že se s novinkou jedná asi o zatím nejlepší album (i když "Legacy" taky není k zahození. Nekritický obdiv k "Tyranny" nechápu). Kapela má skvělé melodické nápady a dokáže s nimi moc hezky pracovat. Stejně tak nenásilně dokáže do hudby zakomponovat onanistické pasáže, ať už klávesové, či kytarové. Každý si tudíž může najít to své. Problém je, jak je to všechno poslepované...nebudu lhát. Kromě pár naprosto úchvatných skladeb se musí posluchač bohužel prokousat i přes místy až nemístnou vatovitou nudu. A to je vzhledem k "mrdovitosti" jistých pasáží docela velká škoda. Potenciál byl veliký.
pěkný. Velice dobře se poslouchá
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.