OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Také vás naštvalo, když NEVERMORE na počátku letošního roku znovu vydali desku „Enemies Of Reality“, tentokráte už konečně ve zvukovém balení, které si pro ni od počátku vysnili a tedy i s pěkně čitelně rozmáchlým podpisem slovutného Andyho Sneapa? Nebo snad patříte k těm, kteří do alba investovali až po remixu za (pravda spíše jen kosmeticky) sníženou cenu? Ať už tak nebo tak, můžeme myslím i s odstupem času bez zkreslujícího prvotního nadšení konstatovat, že zaznamenaný materiál na absolutorium „Mrtvého srdce v mrtvém světě“ ani náhodou nedosáhl. Na úžasně silné písně typu „Tomorrow Turned Into Yesterday“ přece jenom připadlo něco slabších míst, ale výsledek rozhodně nemohl urazit žádného příznivce „brutálních nářků“ a ostatním konkurentům ukázal záda na vzdálenost několika desítek kilometrů. Podotýkám, že rekreačním krokem lázeňského šviháka.
Letošní rok však oprášil nejen vzpomínky na „Nepřítele...“, nýbrž nám servíruje i sousto zbrusu nové, čerstvé. Skupina už nic neponechala náhodě, takže u kolonky producenta se netřeba déle zdržovat, vystačíme s tím, že zvuk je hustý jako Mildovy nežehlené spoďáry a úvodní sypanice „Born“ nenechá nikoho na pochybách, že kapela má k deathu stejně tak blízko (slyšte sloky) jako k power metalu (výtečná stěžejní melodická linka). Po razantním a povedeném startu však hnedle vzápětí začne kolečko mírně zadrhávat. Ne snad, že by nová sada brusných kotoučů spolehlivě nezařízla uši nebohého konzumenta, jenže neděje se tu lautr nic, co by nebylo předem očekáváno. Porce tradičního nátlaku, který útočí přímo na solar a nedá popadnout dech („My Acid Words“ a další), střídají chvilky smutnění, kdy žiletka z úst pomaličku ukusuje prostoru a sune se k naběhlé pulzující žíle („Sentient 6“ či „Sell My Heart For Stones“), aby všechny vyjmenované atributy spojila v celek závěrečná titulní klasa skladba - sebevražda dokonána. Není toho málo, bohužel však ani moc. Možná to byl záměr, vždyť fanoušek je ve své podstatě konzervativní tvor, který příliš nemiluje experimentování u svých oblíbenců, zdá se mi však, že tentokráte posloucháme až příliš okatou sázku na jistotu. Tedy spíše malá domů, než zelená nula.
Je určitě nevděčné postavit v tomtéž roce tváří v tvář dvě po sobě jdoucí řadovky. NEVERMORE však přesně tohle udělali a tím posluchači nabídli nejen přímé srovnání, ale vlastně tak názorně demonstrovali i všeobecně očekávaný fakt, že se žádný krok stranou, natož vpřed, nekoná a ani konat nebude. Můžeme snad drobátko spekulovat o úbytku pomalejších nálad ve prospěch větší tvrdosti celku, zřejmě však půjde jen o pocit pramenící z o dost delší stopáže nahrávky. Už i Loomisovcům totiž nastaly časy vydávání alb postavených na téměř identickém mustru, a byť jde stále o hodně komfortní záležitosti, s „This Godless Endeavor“ se to má zkrátka tak, že nezasvěceného nadchne, znalého příznivce potěší, leč dostatečně nezasytí. A to je určitě málo, i když nezastírám, že na mne výsledný koktejl s neodmyslitelnou třešničkou v hlase páně WD nakonec stejně zapůsobil. Žádná revoluce? Nu což, snad se i příště zadaří něco vyvedených melodií, to bude muset stačit.
Jistota! NEVERMORE se sice pomalu ale jistě dostávájí do tradičních "úzkých" všech stylotvorných skupin a začínají se opakovat, zatím to však není žádné velké neštěstí. Minimálně čtyři skladby totiž i nadále aspirují na jasnou extratřídu, což při slušném standardu ostatního materiálu značí stále dostatečný posluchačský zážitek.
8 / 10
Warrel Dane
- zpěv
Jeff Loomis
- kytary
Steve Smyth
- kytary
James Sheppard
- basa
Van Williams
- bicí
1. Born
2. Final Product
3. My Acid Words
4. Bittersweet Feast
5. Sentient 6
6. Medicated Nation
7. The Holocaust Of Thought
8. Sell My Heart for Stones
9. The Psalm Of Lydia
10. A Future Uncertain
11. This Godless Endeavor
The Obsidian Conspiracy (2010)
The Year Of The Voyager (2008)
This Godless Endeavor (2005)
Enemies Of Reality (2003)
Dead Heart In A Dead World (2000)
Dreaming Neon Black (1999)
In Memory (EP) (1996)
Politics Of Ecstasy (1996)
Nevermore (1995)
Datum vydání: Úterý, 26. července 2005
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 57:10
Produkce: Andy Sneap
Kéž by byla alespoň každá pátá power metalová kapela jen z poloviny tak dobrá jako jsou tihle depresivní kouzelníci ze Seattlu! Ano, novinka sice nedosahuje kvalit famózního počinu „Dead Heart In A Dead World“, přesto mi něco říká, že lepší žánrovou nahrávku tento rok uslyšíme už jen zázrakem. Palec nahoru a tučnou osmičku navrch si NEVERMORE dozajista zaslouží i za přítomnost značně nabroušených a mému uchu dokonale lahodících thrash/deathových pasáží.
Srdcervoucí melodie zalité do betonu toho nejčirejšího zoufalství a k tomu zabijácký zvuk smrtelně nebezpečně nabroušených kytar. Takoví NEVERMORE vždycky byli, jsou a (předpokládám, že) budou. Proto se pořád opakují, ale já jim to rozhodně nemám za zlé, vždyť kdo by se zlobil na mistry proto, že jsou mistry. V žádném případě se ale díky tomu nedostávají do úzkých a nejspíš by ještě uteklo hodně vody, než by se něco podobného dalo konstatovat. Zůstane-li i do budoucna laťka jejich profesionality nastavena tak vysoko, jak tomu vždy bylo a jak je tomu momentálně i na „This Godless Endeavor“, nebudu mít nejmenších připomínek.
Jedno z nejlepších alb letošního roku a od Nevermore vůbec nejlepší. Opravdu dokonalé.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.