OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Znáte PLACE VENDOME? Asi ne, co? Nově zrozený pojem zřejmě většině lidí moc neřekne. A co takhle Michael Kiske? To už je jiná. Když se mi před několika měsíci doneslo, že Kiske zakládá projekt s tímhle jménem, pomyslel jsem si : „!“ a téměř okamžitě na něj zapomněl, což byla kritická chyba…
Po rozpačitém držkopádu (jak jinak? - v Kiskeho případě) SUPARED se tedy objevuje další z řady nakousnutých pokusů dostat germánského slavíka na výsluní. Musím se docela pousmát nad úsilím všemožných muzikantů vší silou se snažících dostat bývalého parťáka (a sebe s ním) zpět do kurzu, zatím co samotný Michael slávě a penězům tvrdošíjně vzdoruje. Tentokrát ale vše nasvědčuje tomu, že by se to snad mohlo i povést. Na rozdíl od minulosti se Michael neobklopil (dnes už asi bývalými) kámoši z hospody, ale zavedenými muzikanty. Velkou ironií osudu pak je, že dva z nich jsou členy PINK CREAM 69. Kapely, která vychovala Andiho Derise. Současného zpěváka a nezanedbatelnou, leč kontroverzní, ikonu HELLOWEEN. Přidejte ještě špetku VANDENPLAS a máte takřka dokonalou sestavu ke spáchání solidní desky hodně, Ale Opravdu hodně melodického Rocku (AOR). Rocku tak melodického, že být ještě trochu melodičtějším (a mít elektronický bicí a míň nástrojů), už by byl skoro popem. První skladba „Cross the Line“ by vás možná svým švihem mohla trochu navnadit, ale žádné strachy. Zbytek alba se odehrává podle něžného scénáře, připomínajícího ponejvíce dětskou prdýlku. Nejedná se ale o nějaké laciné hity, nýbrž o propracovanější skladby s hlavou a patou. Najdete tu třeba nádherný cajdáček „Heaven´s Door“ a zmíním i závěrečný monument „Sign of Times“ s hezkým vokálním fíglem ve sborech. Přiznám se, že tak pohodovou, příjemnou a s nadhledem zvládnutou hudbu jsem neslyšel už…no, od minulého úterý. To jsem poslouchal duet Landeho a Allena. Ale před tím fakt dlouho ne. Samostatnou kapitolou tu zůstává Michael Kiske. Řeknu vám (překvapení ), to je třída! Ten chlap totiž zpívá…naprosto báječně. Mám v blahé paměti Keepery i Chameleona, vrcholy jeho kariéry, a nepamatuju si, že by někde dostal tolik vokálního prostoru a tak bohovsky ho využil. Kdybych býval znal celou jeho tvorbu, odvážil bych se skoro tvrdit, že je aktuální dílko jeho pěveckým vrcholem. V druhém pohledu na bitvu Lande vs. Allen jsem vyhlásil vítěze Jorna a myslím, že by mohlo být hodně zajímavé, kdyby teď zkřížil pěvecké síly právě s Kiskem. Porovnám-li hudební materiál, pak debut PLACE VENDOME zmíněný duet ještě o trošičku předstihuje.
Kdo by teda od tvrdošíjně vzdorujícího Kiskeho čekal speed metal, utře opět hubu. Podle mého názoru je dobře, že si Michael drží svou hlavu i přes lákadlo astronomických částek, které by návratem ke kořenům vydělal. A ještě líp, když kromě tvrdé palice přidá i album, který není vyloženě nedobré tak, jako tomu bylo občas v minulosti. Debut PLACE VENDOME mě osobně hodně chytnul, i když hodně, Ale Opravdu hodně melodický Rock až tolik nevyhledávám. Současnost ukazuje, že kombinace AOR a Michael Kiske je zcela správná.
Něžňoučké a z hlediska posluchačského hlediska velmi user friendly album s nepřekonatelným vokálem a upřímným feelingem. Kiskemu bych fakt přál, aby mu to už konečně vyšlo. Ani v recenzích ostatních kolegů si nevede zle, takže snad už...?
8,5 / 10
Michael Kiske
- zpěv
Dennis Ward
- basa
Uwe Reitenauer
- kytara
Gunther Werno
- klávesy
Kosta Zafiriou
- bicí
1. Cross the Line
2. I Will Be Waiting
3. Too Late
4. I Will Be Gone
5. The Setting Sun
6. Place Vendome
7. Heaven's Door
8. Right Here
9. Magic Carpet
10. Sign of Times
Place Vendome (2005)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Frontiers Records
Stopáž: 45:51
Vezmeme-li to jako souboj na dálku mezi PLACE VENDOME a souběžně vycházející novinkou HELLOWEEN (a Deris namísto Kiskeho a Kiske společně s členy PINK CREAM 69 tomu nahrávají), pak vítězem je bezesporu disk "Place Vendome". Kde totiž dýně zní upachtěně, páchnou na sto honů starobou, kompoziční bezradností a zpěv zní místy až nepříjemně, tam se Kiskeho sebranka vytasila s na nic si nehrajícím (přeženu to) rockem a ejhle - ono to vyšlo! Pravda, občas je té "zábavovitosti" trošku moc, ale pecky jako "Right Here", "The Setting Sun" (slyším tam QUEENSRŸCHE) či úvodní "Cross The Line" vše spolehlivě napravují. A abych nezapomněl, mistr Kiske má skvělou formu, to se může odbarvený blondýn z Teneriffe klidně ukníkat.
Michael Kiske se už po léta hledá a i když jeho projekty nikdy nebyly vysloveně špatné, opíraly se hlavně o jeho vokální kvality. Nejinak tomu je i v případě PLACE VENDOME. Ke slyšení je příjemně plynoucí kompilát stylově zařaditelný někam mezi heavy metal a soft rock 80-tých let. V zásadě s touto nahrávkoou nemám nejmenší problémy a i přes některé vycpávkové skladby jsem si na ní našel nějaký ten hitík, jako například "The Setting Sun". Pro mě ideální muzika na zpestření podzimní jízdy autem.
Nudné a prázdné album, které před močálem podprůměru zachraňuje jen dobrý zpěvák, který se už pár let neumí prodat. S PLACE VENDOME se mu to možná konečně podaří (podobně jako ALLEN-LANDE směřuje tato hudba k rockovému mainstreamu pěkným úprkem), ale nic to nezmění na tom, že veškerá hodnota této nahrávky je pouze průměrná.
Michael Kiske se i v dobách svého působení v HELLOWEEN vždy snažil o hudební vývoj (jako vizitka nechť slouží album "Chameleon") a o úprk z hájemství germánského metalu směrem k dospěláckému rocku. Jeho nová formace PLACE VENDOME, ve které mu sekundují také někteří členové PINK CREAM 69 nahrála album, které bych ke Kiskemu stylově i kvalitativně přiřadil už dávno. Někde mezi rádiovým rockem WHITESNAKE (1987) a umírněnější polohou QUEENSRYCHE, znamenitě zprodukované, nazvučené, s povedeným skladatelským vkladem jak samotného Kiskeho tak Dennise Warda (baskytara PC69). Debut PLACE VENDOME obsahuje jak rezolutní vypalovačky ("Cross The Line"), rádiové hity ("I Will Be Waiting"), neotřelé balady ("The Setting Sun"), ale i dvě monumentálněji vystavěné kompozice ve svém závěru ("Magic Carpet Ride", "Sign Of Times"), které jsou tím pravým pohádkovým zakončením. Špičkový AOR.
Najlepší hlas všetkých čias, žiadna slabá pieseň, jednoduché ale neopočúvateľné.... zamyslel som sa len nad tým, že by bolo super, keby v 94om do PC69 nastúpil namiesto Readmana Kiske :-))) "Smiling eyes here on your photograph..."
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.