OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
EVERGREY jsou tedy případ... narozdíl do většiny žánrových soudruhů nemají absolutně problém vytvořit si vlastní originální výraz, vygenerovat nenapodobitelnou atmosféru a přenést ji na studiové nahrávky. Činí jim však značné problémy se na dalších nahrávkách od byvšího oprostit a přinést materiál alespoň trochu odlišný, prostý zbytečných reminiscencí na cosi již před tím slyšené. Vlastně jsem to nikdy za extra velký problém nepovažoval, ale jak čas běží a zářezy na pažbě Englunda a spol. nabývají na četnosti, začíná to pomalu ale jistě otravovat. Ke cti EVERGREY budiž řečeno, že poslední dvě řadovky jsou alespoň uměřeným krokem stranou...
„Monday Morning Apocalypse“ není tedy žádnou stylovou apokalypsou, převratem, revolucí či evolucí. Z desky je slyšet patrná snaha Englundovců znít trochu jinak. Především první polovina desky se nese ve znamení trochu netypicky odlehčených kompozic, které sází mnohem víc na jednoduchou strukturu, než na typický vrstvený a válcující zvuk. Dusné power metalové síně se tak příjemně provzdušňují, těžké záclony kryjící matná okna se nadouvají svěžím vánkem a venku už nezuří bouře beznaděje, ale spíše melancholický podzim. EVERGREY nemají nejmenší problém vystačit s velmi jednoduchým motivem i odlehčenou aranží a chytlavou skladbu podpořit výtečným refrénem (to je případ „Lost“ či sousední „Obedience“), nemají problém přitopit typickým silovým riffem (titulní věc) a bohužel opět mají problém s ozvěnami minulosti, ale není to tak horké jako na předchozích deskách.
Méně typickou první polovinu předěluje značně sterilní „Curtain Falls“, píseň typu „hobluj a nepřestávej“. Tady hřbitovní kvítí nepokvete. Od písně „In Remembrance“ se album veze ve starých zajetých kolejích do stanice Beznaděj. Náhrobní kámen se opět přivalí, písně těžknou, atmosféra houstne. Zároveň jsou klasiky jako „Still In The Water“ či “The Dark I Walk You Through“ opravdu korunními klenoty „Monday Morning Apocalypse“, a to hudebně i textově. Jsou to EVERGREY přesně tak, jak je známe a jak je máme rádi – už zdaleka ne tak naléhaví jako na „In Search Of The Truth“, ale pořád dost silní a vynalézaví. Čili – opět trochu moc stejní, ale opět dost přesvědčiví, aby jim to člověk odpustil. Navíc uzavření pondělní apokalypsy bonusovým klavírním povzdechem je více než příjemné...
„Monday Morning Apocalypse“ je tedy vlastně klasickou deskou Švédů. Materiál je to silný a chytlavý, trochu odlišný od minulosti a přece trochu stejný. Technicky samozřejmě skvěle ošetřený. Z EVERGREY mám neodbytný pocit, že lepší už to nebude... ale rád se nechám překvapit.
Takoví, jací je známe. Emotivní, zahledění do vlastní minulosti a nepatrně jiní. Opravdu nepatrně. "Monday Morning Apocalypse" je silná deska, vysoko nad power metalovým průměrem...
8 / 10
Tom S. Englund
- kytara, vokály
Jonas Ekdahl
- bicí
Michael Hakansson
- basa
Rikard Zander
- klávesy
Henrik Danhage
- kytara
1. Monday Morning Apocalypse
2. Unspeakable
3. Lost
4. Obedience
5. The Curtain Fall
6. In Remebrance
7. At Loss For Words
8. Till Dagmar
9. Still In The Water
10. The Dark I Walk You Through
11. I Should
12. Closure (bonus)
Theories Of Emptiness (2024)
A Heartless Portrait (The Orphean Testament) (2022)
Escape Of The Phoenix (2021)
The Atlantic (2019)
The Storm Within (2016)
Hymns For The Broken (2014)
Glorious Collision (2011)
Torn (2008)
Monday Morning Apocalypse (2006)
A Night To Remember (live) + DVD (2005)
The Inner Circle (2004)
Recreation Day (2003)
In Search Of Truth (2001)
Solitude, Dominance, Tragedy (1999)
The Dark Discovery (1998)
Vydáno: 2006
Vydavatel: InsideOut Music
Stopáž: 44:40
Produkce: Sanken Sandquist / Stefan Glaumann
EVERGREY sa na novom albume vydávajú vo svojej tvorbe úplne opačným smerom ako ich krajania a v mnohých ohľadoch hudobne spriaznení kolegovia PAIN OF SALVATION. Namiesto kompozičnej a zvukovej košatosti je tu priamočiarosť, chytľavosť, hitovosť ("Lost" je rádiový hit v tom najlepšom slova zmysle), decentne špinavý zvuk - "Monday Morning Apocalypse" je modernou metalovou doskou so všetkým, čo k nej patrí. Skladby ako "In Remembrance", už spomínaná "Lost", "Still In The Water" či "Monday Morning Apocalypse" sú len najzreteľnejšími a na prvý pohľad najkrajšími koralovými útesmi - pod hladinou temného a príjemne studeného škandinávskeho mora sa skrývajú ďalšie prekvapenia hodné vašej pozornosti. Prajem príjemné potápanie!
V zásadě mi moc nevadí, když se kapela opakuje, pokud opakuje materiál dostatečně kvalitní. EVERGREY se chytli úspěšného modelu i atmoséry třetí desky a už pár let na ni přináší celkem zdařilé variace kontaminované hrstkou kosmetických a evolučních změn. Decentní změny zvuku, decentní změny v přístupu k materiálu ortodoxní fanoušky neurazí a třeba osloví i pár nových. Rozjezd desky je sice lehce laxní, ale ke konci ty pravé šlehy přece jen přijdou. Těžko album zhodnotit absolutně. Absolutní hodnocení se vždycky ukáže až časem, ale tipnul bych si, že i po čase bude mít "Monday Morning Apocalypse" nálepku solidního materiálu.
V dnešní době už je celkem složité přijít v tomto stylu s opravdu, ale opravdu výjmečným albem. EVERGREY však předkládají silné a kompaktní metalové album, které neklasá pod laťku nastavenou jeho předchůdci. Právě naopak, přímočařejší heavy výraz mi v jejich podání sedí víc než rozmáchlé monstr produkce z minulých let.
Nutno jen přitakat, neb Marigoldova recenze je výstižná a trefná. Je cítít snaha docílit trochu přímočařejšího znění (hlavně v první polovině alba), i pokusy o něco drobet jiného a neslyšeného. Sice s úspěšností ani ne 50%, ale čert to vem, když kousky jako úvodní titulka, "Still In The Water" nebo třeba záverečná klavírní bolístka "Closure" fungují naprosto spolehlivě. Původní spíše rozčarování už je zase pryč. Souhlasím, že EVERGREY už půjdou spíše směrem dolů, ale... tohle jsem si myslel i při "Recreation Day" a vidíte, oni se pořád drží zuby nehty. Pravda balancují na jedné noze, jenže to nemusí nic znamenat...
Škoda toho občasného stereotypu.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.