OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DISEMBOWELMENT představují pro seriál Podzimního listí poněkud vybočující úkaz, neboť tato osobitá skupina reprezentuje Australský kontinent, konkrétně město Melbourne. A jak každý ví, v době našeho podzimu je v Austrálii příjemné jaro. Nechme však starosti s ročním obdobím zahrádkářům, pro připomenutí těchto protinožců nemají fáze roku význam, stejně jako nezáleží na přesném datu, kdy se v roce 1989 na torzu rozpadlé grindcore party BACTERIA skupina DISEMBOWELMENT zformovala. Kdo tehdy čekal, že i pod novým názvem budou kytarista a zpěvák Renato Gallina a bubeník Paul Mazziotta pokračovat v grind řezničině, dost se spletl. DISEMBOWELMENT se totiž hned svým prvním demo záznamem „Mourning September“ (no vida jak se k tomu podzimu nakonec hezky blížíme) vydali do trošku jiných plání, které sice ve velké míře pokrývala i hrubě deathová pustina, ale jako převažující prvek se objevil především temný doomový prales. V té době značně oblíbený styl se však Australané rozhodli pojmout po svém, rezignovali na tradiční formy ubíjejících pomalých temp a ve svém pojetí stvořili hudbu jak depresivně pochmurnou, tak i překvapivě pestrou až nepředvídatelnou.
Minulost se samozřejmě nezapomíná, takže grind a death prvky skupina nadobro neopustila ani na svém prvním a posledním albu „Transcendence Into The Peripheral“. Hned úvodní skladba „The Tree Of Life And Death“ je však jasným důkazem, že i agresivní death riffování a odsýpající bicí nemusí nijak bránit při vytváření niterně traumatizujících nálad. DISEMBOWELMENT tak i při slušně vygradovaném tempu dokázali tvořit hudbu plnou nálad vskutku doomových. Jejich harmonie jako by zasahovaly svůj cíl nezávisle na rychlosti, s jakou je skupina svému posluchači servírovala. Právě proměnlivost tempa se tak stala stěžejním znakem alba. Od již zmíněných svižných rifů se Renato Gallina (výhradní autor hudby) zcela přirozeně dostal i do opačného a ve výsledku převažujícího extrému lepkavé pomalé rozvláčnosti, která v dnešním pohledu kromě doom klasiky evokuje i současnou drone doomovou scénu. Asi nejsilněji se příměr k drone doomu zjevuje v úvodu „Burial At Ornans“, kdy se plazivé naříkání i po produkční a zvukové stránce dá srovnávat například s KHANATE.
Sedm kompozic roztažených do hodinové stopáže má nádech smrduté depresivní bažiny, přitom však z velké části postrádá tradiční doomová klišé. Dříve, než se temně plazící struktury mohou zacyklit v monotónní ukolébavku, se vždy objeví nějaký oživující element ať už v podobě zběsilé bicí kanonády, disharmonicky roztříštěných akordů nebo akustického odpočinutí s ženskou recitací v podobě skladby „Nightside Of Eden“. Renato dokonce dosáhl výsledku (úvod skladby „Your Prophetic Throne Of Ivory“), kdy i se značně klišovitým a jednostranně deathově zaměřeným vokálem znějí mnohé pasáže jako andělské chóry uvnitř zpěněné pekelné lávy. Překvapivě se tak uvnitř depresivitou překypující hudby vynořuje i jakýsi nedefinovatelný uklidňující prvek, který z alba tvoří dílo vymykající se laciné, jednostranně zaměřené náladovosti.
„Transcendence Into The Peripheral“ je album, které i v dnešní době neztratilo jistou dávku neotřelosti, proto je chvályhodné, že se díky Relapse Records dočkalo v roce 2005 vydařené reedice, kde na bonusovém disku najdete ostatní podstatný materiál skupiny, tedy EP „Dusk“, demo „Mourning September“ a kompilační verzi skladby „Extracted Nails“, ve které si jako host zahrál i basák Tim Aldridge z ABRAMELIN.
Jeden z méně tradičních doomových představitelů, který zastupuje osobitou australskou scénu devadesátých let.
Renato Gallina
- vokál, kytara
Jason Kells
- kytara
Paul Mazziotta
- bicí
Matt Skarajew
- basová kytara
hosté:
Antonio Mazziotta
- basová kytara
Ida
- vokál
1. The Tree Of Life And Death
2. Your Prophetic Throne Of Ivory
3. Excoriate
4. Nightside Of Eden
5. Burial At Ornans
6. The Spirits Of The Tall Hills
7. Cerulean Transience Of All My Imagined Shores
8. The Tree Of Life And Death (2CD reedice - EP "Dusk")
9. Burial At Ornans (2CD reedice - EP "Dusk")
10. Cerulean Transience Of All My Imagined Shores (2CD reedice - EP "Dusk")
11. Extracted Nails (2CD reedice - kompilační verze)
12. Intro - Mourning September (2CD reedice - demo "Mourning September")
13. Impoverished Filth (2CD reedice - demo "Mourning September")
14. Extracted Nails (2CD reedice - demo "Mourning September")
15. Thou Messiah (2CD reedice - demo "Mourning September")
16. Outro (2CD reedice - demo "Mourning September")
Disembowelment (2CD a 3CD reedice) (2005)
Transcendence into the Peripheral (1993)
Dusk (EP) (1992)
Deep Sensory Procession Into Aural Fate (demo) (1991)
Mourning September (demo) (1990)
Datum vydání: Středa, 31. března 1993
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 59:36 + 56
Produkce: DISEMBOWELMENT
Studio: Toybox
strašně mocná hudba)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.