OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pochmurná atmosféra, tvrdá rytmika doprovázející působivé melodie, a mužský zpěv i řev doplněný sladkým ženským hlasem, sborové refrény a všudypřítomné elektronické efekty. Tak by se dala v jedné větě shrnout nejen první alba norské formace TRISTANIA, ale i celého jednoho hudebního směru. Bylo vcelku zajímavé pozorovat velmi rychlý nástup gothic metalu, byť navazoval na starší proudy, který v tomto pojetí zažil velmi krátkou dobu zájmu veřejnosti ve druhé polovině devadesátých let převážně díky skandinávským kapelám. Pravděpodobně z důvodů velmi rychlého vyčerpání tématiky se z povědomí pomalu vytrácí. Některé kapely se rozpadly velmi záhy (THE SINS OF THY BELOVED, „Lake of Sorrow“ však zapomenuto nebude), některé později (BESEECH, i přesto, že jejich poslední album v sobě mělo dostatek invence, aby se kapela udržela, ale holt to skřípalo jinde), TRAIL OF TEARS už existují jen papírově (více v recenzi), někteří zaprodali duši komerci (LACUNA COIL, ale jak nešťastně!). Na některé jsem zapomněl a další vzpomínat nebudu, aby tento úvodní elaborát nebyl moc dlouhý a nepřesáhl morálně únosnou míru historického připomenutí. Nicméně z kapel, které více méně gothic metal definovaly, se udržela jak TRISTANIA, tak THEATRE OF TRAGEDY. Divadelníci se vrhli do experimentů s elektronikou, zatímco jejich krajané výrazně omezili svou pompéznost. S posledním albem dostala jejich hudba mnohem intimnější charakter a deska „Ashes“ byla kladně přijata širší veřejností.
„Illumination“ vzniká nedlouho po „Ashes“ a je mu tak velmi blízké, nicméně potvrzuje, že skupina se své ponuré cesty gothic metalovým hvozdem jen tak nevzdá. „Illumination“ je velmi decentním připomenutím alba „World of Glass“, ale spíš svou celkovou atmosférou než hudebním přístupem. TRISTANIA se navrací k ponuré náladě, i sebehezčí melodie píše černým perem, vykresluje obrazy krajiny v barvách šedi. A zde je kapela na pevném ledě. Stejně jako posledně, i nyní je kladen důraz na jednotlivé vokály. Zatímco však na „Ashes“ měl extrémní zpěv hodně prostoru, na novém albu je ho poskrovnu. Důvod je prozaický. Kjetil Ingebrethsen se loni v dubnu rozhodl kapelu opustit a tak se opět musel hledat někdo na nazpívání extrémních vokálů. Původně kapela vzkázala, že se toho ujme některý z členů kapely, ale nakonec se rozhodla pro hostování zpěváka Vorpha (SAMAEL). O to víc prostoru dostal Østena Bergøye, jehož hlas se přesně hodí k současné tvorbě TRISTANIE, nicméně hlavní roli na novém albu hraje Vibeke Stene. Opět uslyšíme pěkné dvojhlasy Østen/Vibeke, ale už v menší míře než na „Ashes“. „Illumination“ je bez skrupulí věnováno norské krásce, ta má však dostatečný hlasový potenciál, aby nový materiál zazpívala. Nelze nezmínit skladbu „Open Ground“, která mi přijde jako pěvecký vrchol tohoto alba. Většina skladeb je pomalých a hlavní důraz je kladen na melodie, na které má skladatelská dvojice Moen/Hidle talent. Přesvědčili už na „World of Glass“ po odchodu Velanda a nijak od té doby nepolevili. „Destination Departure“ je snad nejvýraznější připomínkou zmíněného alba, vzpomeňme na „Deadlocked“. Na druhou stranu, Veland jim s poslední SIRENIÍ nezůstává nic dlužen (ale o tom v příslušném textu).
I přes své kvality má „Illumination“ i nějaké ty neduhy. Tím hlavním je právě přílišný důraz kladený na zpěv. V některých skladbách se hudba až příliš přesouvá do pozadí. Více prostoru dostávají v některých písních pouze motivy akustické kytary. „Ashes“ mi v tomto kontextu přišlo víc vyvážené. Z konceptu alba se výrazněji vymyká pouze elektronicky laděná „Sacrilege“, která těsně před koncem možná naznačuje další směřování kapely. Možná ne, nicméně nosný motiv a progresivně laděné kytary by stály za celoalbové zpracování. Desku uzavírá moc pěkný umíráček „Deadlands“, další sólo pro Vibeke Stene.
„Illumination“ není takové překvapení jako „Ashes“. Posluchači, kteří této norské kapele přišli na chuť až s posledním albem možná budou méně nadšeni. V kontextu tvorby je to deska konzervativnější, na druhou stranu dostatečně rozmanitá a nápaditá, opět plná spousty povedených melodií. TRISTANIA to i tentokrát ustála se ctí.
TRISTANIA se na albu „Ashes“ dokázala vymanit z okovů gothic metalu a přijít se svěžím materiálem. Hudebníci polevili v rytmu, sborové refrény takřka vypustili a více prostoru tak dostali jednotliví zpěváci. „Illumination“ pokračuje v duchu předchozí desky, obsahuje mnoho pěkných melodií, zajímavých hudebních nápadů a svou ponurou atmosférou se částečně vrací do starších dob.
8 / 10
Vibeke Stene
- zpěv
Østen Bergøy
- zpěv
Anders Høyvik Hidle
- kytara
Svein Terje Solvang
- guitars
Rune Østerhus
- basa
Einar Moen
- klávesy, programování
Kenneth Olsson
- bicí
1. Mecryside
2. Sanguine Sky
3. Open Ground
4. The Ravens
5. Destination Departure
6. Down
7. Fate
8. Lotus
9. Sacrilege
10. In the Wake (bonus)
11. Deadlands
Darkest White (2013)
Rubicon (2010)
Illumination (2007)
Ashes (2005)
World of Glass (2001)
Beyond The Veil (1999)
Widow´s Weed (1998)
Remake (demo) (1997)
Vydáno: 2007
Vydavatel: SPV
Stopáž: 48:27
Produkce: Waldemar Sorychta
Studio: Woodhouse recording studios
furt dököla
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.