OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na evropské metalové scéně zřejmě není většího workoholika, než jakým je zakladatel a leader švédských THERION Christopher Johnsson. V posledních letech si na sebe nabaloval čím dál tím víc povinností a kromě koncertování se dvěma kapelami (mimo THERION se donedávna angažoval ještě v projektu DEMONOID, kteří vedou bratři Niemannové) se pustil s vervou také do skládání, čehož důkazem byla dvě alba („Lemuria“ a „Sirius B“) z roku 2004. O tom, že v nastoleném tempu nepolevil ani letos, nás Chris přesvědčuje aktuální deskou „Gothic Kabbalah“, která se opět, díky megalomanské stopáži, rozprostírá na ploše dvou CD.
Již před těmi dvěma lety, při vydání zmíněných titulů (k nim ještě musíme připočíst také album DEMONOID – „Riders Of The Apocalypse“), jsem si smutně povzdechl, že pro THERION, potažmo Chrise, přesně platí pořekadlo „méně je někdy více“. Ač se ta dvě alba celkem povedla, stále se na obou našla řada slabých, chcete-li „vycpávkových“ skladeb. Proto mě přepadly podobné chmury i nyní, když jsem se dozvěděl, že letošní nadílka bude také ve formě dvojalba, třebaže jen pod jedním názvem. Očekával jsem další heavymetalovou klasiku doplněnou (někdy více, někdy méně podařeně) „symfoaranžemi“, kterou nám THERION servírují nepřetržitě již od alba „Vovin“. Až do letošního roku se žádnému z jeho následovníků nepodařilo nijak výrazněji vybočit z lehkého nadprůměru, ale již nyní, na začátku recenze, mohu všechny fanoušky THERION s klidem ubezpečit, že letošní počin je úplně, ale úplně o něčem jiném – samozřejmě v tom kladném světle slova smyslu. Ačkoliv na předchozích albech se vždy našla nějaká skutečně dobrá píseň, jinými slovy „pecka“ (např. „Son Of The Sun“, „Ginnungagap“ nebo „Dreams Of Swedenborg“), tak díky mnoha vycpávkovým paskvilům (jako například „Victory Of Buráky“ z „Lemurie“) neměla žádná z těchto desek šanci dosáhnout na kvality takových fenoménů jako byly „Lepaca Kliffoth“, nebo „Ho Drakon Ho Megas“. Oproti tomu „Gothic Kabbalah“ je naprosto vyzrálým dílem, kde podobné nešvary rozhodně nenajdete a pro mě osobně je to, díky výrazně sníženému podílu již zmíněných „symfoaranží“, jakýsi návrat do období mezi „Lepacou“ a „Theli“.
Právě snaha nacpat do tvorby co nejvíc prvků z vážné hudby a výsledek presentovat jako ten „nejlepší symfonický metal“ bylo to, za co v posledních letech řada kritiků nenávratně odsoudila THERION do těch nejspodnějších vrstev metalové žumpy, odkud (zdánlivě) není návratu. Možná si to Chris uvědomil, možná ho ovlivnili oba bratři, nebo k tomu prostě došel přirozeným vývojem, jisté ale je, že většina materiálu na „Gothic Kabbalah“ je postavena na čistě rock/metalovém základě, kterého se ovšem skupina striktně nedrží a neváhá experimentovat s různými žánry, jako např. speedmetalem („Falling Stone“), doomrockem („Perennial Sophia), těžkotonážní powermetalem ala NEVERMORE („T.O.F. – The Trinity“), nebo řízným hardrockem se zběsilými výjezdy „hammondek“ („Tuna 1613“). V ostřeji laděných písních dominuje převážně hlas starého známého Matse Levena (ten přispěl významnou měrou také coby skladatel a kytarová výpomoc), v těch klidnějších se dostává ke slovu světoběžník Snowy Shaw. Ten s THERION spolupracuje, mimo pěveckého vkladu, také coby vizážista, nebo stylista, který má na starosti design koncertní scény, image a oblečení muzikantů pro chystané videoklipy. Ženské vokály obstarává švédská diva Hannah Holgersson, v tandemu s talentovanou Katarinou Liljou. Christopher Johnsson už na zpěv rezignoval úplně, proto nikde nenajdete žádné vokální fragmenty, které by odkazovaly na ducha tvorby z prvních desek.
Skladatelská procenta jsou tentokrát rozdělena rovným dílem na celou skupinu a pozorný posluchač časem odhalí rukopisy jednotlivých autorů, aniž by přitom musel nahlížet do bookletu. Bubeník Peter Karlsson dodal chytlavé a úderné skladby, ve kterých má dostatek prostoru předvést svou technickou hru („Trul“, „Falling Stone“, „Path Of Arcady“), principál si libuje v pomalejších pompézních písních, někdy silně okořeněných různými orientálními vlivy („Close Up The Streams“, „The Wand Of Abaris, „Three Treasures“), kytarista Kristian Niemann přirozeně preferuje ostrou hru založenou na neotřelých riffech („T.O.F. – The Trinity“, „Wisdom And The Cage“), no a čtvrtý člen do party, basák Johan Niemann, samozřejmě staví své komponování na basových linkách a jeho písně jsou zdaleka nejpohodovější, nejvíc uvolněné („The Perennial Sophia“, „Chain Of Minerva“). Díky tomuto rozložení sil a jinému stylu každého skladatele působí celé album velmi pestře a rozhodně nehrozí sklouznutí k monotónnosti. Textově se většina skladeb drží víceméně jednoho konceptu, kde hlavní roli hrají odkazy na různá dávná proroctví, mystickou tématiku a s ní související postavy. Co se právě textů týká, tak THERION ukazují svou extratřídu a v porovnání s potenciální konkurencí na poli heavymetalu mají, díky naprosté absenci tuctovosti a klišé, navrch.
Je velmi těžké vybrat nejlepší skladby, ale pokud bych měl určovat podle toho, jak často jsem si jednotlivé tracky pouštěl (vřelé díky statistice na www.last.fm), tak by o prsa vyhrál závěrečný čtrnáctiminutový kousek z pera mistra Johnssona „Adulruna Rediviva“, těsně následovaný Kristianovou „Wisdom And The Cage“, která boduje zřejmě nejpovedenějším refrénem na albu.
Vypichovat věci jako jsou naprosto perfektní produkce (od vydání „Secret Of The Runes“ je to samozřejmostí), nebo výkony zúčastněných muzikantů, to je jen nošení dříví do lesa. Ostatně o tom druhém nás přijedou THERION přesvědčit na jaře v rámci koncertní šňůry s GRAVE DIGGER.
Co říci závěrem? Bez mučení přiznávám mé nedávné pochybnosti tom, že by se Chrisově ansámblu ještě někdy podařilo natočit tak silnou desku, jako byla například již vícekrát zmíněná „Lepaca Kliffoth“, ale několikanásobný poslech „Gothic Kabbalah“ mě utvrdil v tom, že mé obavy byly liché. Zavedení demokracie v kapele, ponechání „mladým“ volné ruky při skládání a také spolupráce s takovými persónami jako jsou Mats Leven a zejména pak Snowy Shaw, to vše se ukázalo v případě „Gothic Kabbalah“ jako ten správný prostředek pro získání ztraceného kreditu. Já osobně vidím v novince plynulé navázání na „předtheliovskou“ tvorbu a pevně věřím, že se nejedná pouze o náhodný „výstřel do tmy“, ale o trvalou změnu kurzu směrem „kvalita“.
Album, kterým si THERION velmi hlasitě řekli o vedení v evropské powermetalové lize.
10 / 10
Christofer Johnsson
- kytary, klávesy
Kristian Niemann
- sólové kytary, klávesy
Johann Niemann
- baskytara, akustická kytara
Petter Karlsson
- bicí, zpěv, kytary
hosté:
Mats Levén
- zpěv, kytary
Snowy Shaw
- zpěv
Hannah Holgersson
- zpěv
Katarina Lilja
- zpěv
1. CD1: Der Mitternachtlöwe
2. Gothic Kabbalah
3. The Perennial Sophia
4. Wisdom And The Cage
5. Son Of The Staves Of Time
6. Tuna 1613
7. Trul
8. Close Up The Streams
9. CD2: The Wand of Abaris
10. Three Treasures
11. Path to Arcady
12. TOF - The Trinity
13. Chain of Minerva
14. The Falling Stone
15. Adulruna Rediviva
Les Fleurs Du Mal (2012)
Sitra Ahra (2010)
Gothic Kabbalah (2007)
Sirius B (2004)
Lemuria (2004)
Live In Midgard (2002)
Secret of The Runes (2001)
Deggial (2000)
Crowning of Atlantis (MCD) (1999)
Vovin (1998)
Eye of Shiva (singl) (1998)
A Zaraq Arab Lucid Dreaming (EP) (1997)
Theli (1996)
Siren of The Woods (singl) (1996)
Lepaca Kliffoth (1995)
Beauty In Black (MCD) (1995)
Ho Drakon Ho Megas (1993)
Beyond Sanctorum (1991)
... Of Darkness (1991)
Time Shall Tell (1990)
Beyond The Darkest Veils Of Inner Wickedness (demo (1989)
Paroxymal Holocaust (demo) (1989)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 85:17
Produkce: Sanken Sandquist & George Marino
Studio: Studio 301
Gotika v názvu. Gotika v hudbě. Gotický rock. Christofer je zvláštní druh umělce, který sice neumí na nic pořádně hrát ani zpívat. Ale dokáže vcelku bravurně rozpoznat lidi kteří to umí a hlavně - dokáže je zaplatit. Na jednu stranu obdivuji jeho volný přístup k hudbě, na druhou stranu nemůžu říct, že všechno co pro tentokrát složil mě baví. Ze dvou CD bych si složil tak jedno CD, které by ani nebylo přehnaně dlouhé. Takhle to musím chtě nechtě krouhat na hodnocení. A to se mi skladby jako "The Perenial Sophia" nebo "Son of the Staves of Time" líbí opravdu hodně. S takhle hnusným obalem jsem teda čekal míň.
Ano, všechno co říkali kolegové je pravda. I to o zbytečném natahování, které výsledek zbytečně sráží, i to o tom, že po otřesných "Sýriusech" a "Lemuriích" by na povedenost novinky málokdo vsadil falešný pětník. Slušné, nečekaně slušné, byť rozhodně ani omylem zázračné. Ale nebudeme si lhát, vůbec to, že se v souvislosti s "Gothic Kabbalah" pohybujeme v nadprůměrných známkách zázrak bezesporu je. Teď jen, jak dlouho potrvá?
Po dlouhé době album z těchto žánrových vod, ke kterému jsem se rád vrátil. Hlavním neduhem aktuálního počinu švédských synfoniků je v tomto případě vpravdě zabijácká stopáž, díky níž ztrácí album hodně ze své přitažlivosti, neboť si celkový poslech plnou pozornost prostě neudrží. Velmi se mi líbí barevnost celé kolekce, momenty kdy například v „The wisdom and the cage“ skladba bruslí na lehce teatrálním ledě, po kterém spanilou jízdu pěvkyně zakončí edvardsenovskou piruetou, po níž se píseň uvolní z natlakované hudební vlny, aby dala vyniknout jemnému sólovému výstupu. A podobných míst je opravdu hodně. Po posledním dvoujbloku „Lemuria“ a „Sirius B“ jsem již v něco podobného nedoufal. Velmi příjemné překvapení v žánru.
Baví ma to; miestami dokonca veľmi. Najviac spoločných bodov v súvislosti s novinkou nachádzam na takmer deväť rokov starej fošni "Vovin".
So skladbami ako "The Perennial Sophia", "Gothic Kabbalah" alebo "Three Treasures" môžu THERION v pohode vegetiť v hornej polovici tabuľky mainstreamového metalu súčasnosti.
Ano Louisi, skutečně s tím albem nemám problém. Nutno však poznamenat, že s jako jediným z posttheliovské éry. THERION omezili rejstřík stupidních odrhovaček na minimum a výsledkem je kolekce, která se alespoň zpočátku dá někdy i příjemně poslouchat. Bohužel se v jejím dalším průběhu opět naplno projevuje pro toto uskupení už naprosto typický nešvar v podobě natahování stopáže dalece za únosnou a snesitelnou míru. Výsledkem poslechu na jeden zátah je pak hlavně znuděné zívání a verdikt, že i přesto všechno je to tentokráte mnohem lepší, než tomu bývalo na několika předchozích albech. Výsledné hodnocení tedy hlavně díky slibnému úvodu za ...
„Gothic Kabbalah“ je po třech letech opět albem o něco málo delším, než by bylo zdrávo, ale to je zřejmě nešvar, který už THERION nikdo (natož oni samotní) neodpáře. „Gothic Kabbalah“ je však také opět albem v převážné většině naplňujícím to nejlepší z tradičního symfonicko – metalového ducha skupiny, byť protentokráte v poněkud méně okatějším provedení. A „Gothic Kabbalah“ je tím pádem také albem, se kterým by nikdo, komu kdy THERION alespoň trochu padli do ucha, neměl mít problém.
Nepatrím medzi nekritických obdivovateľov THERION, ale tento album je jednoznačne ich najlepší !!! Mats Leven je super spevák, pekné neošúchané melódie + trochu progresivity, ktorú by som ani veľmi nečakal. Bál som sa, že to bude nuda, ale zatiaľ ma to baví... A čo znamená "bod dobe za stopáž"????? - veď čím viac muziky tým lepšie a navyše to nemusíš počúvať celé na jeden vrz:-)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.