OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Někdejší frontman SKID ROW – Sebastian Bach (vlastním jménem Sebastian Philip Bierk) – se od svého odchodu (1996) z této druhdy slavné hardrockové party v hudebním světě příliš nepřetrhl. I přes svůj výrazný „look“ a nesporný pěvecký talent se kromě sporadického účinkování se svým krátkodobým macho projektem LAST HARD MEN a účastí v některých dočasných hudebních „all stars týmech“, sloužících v Americe pouze jako jakési tribut bandy, uctívající známými předělávkami odkaz nejrůznějších rockových legend (avšak jen při mediálně sledovanějších akcích – to aby z toho něco káplo) k ničemu pořádnému neodhodlal. Před rokem jsem jej dokonce zahlédl na kabelovce v nějaké směšné americké reality show na pokračování. Neuvěřitelné! Dnes, téměř po jedenácti letech od svého odchodu ze SKID ROW, je tedy konečně zpět se svou první regulérní sólovou deskou.
Role producenta se nakonec ujal Roy Z., machr zodpovědný za produkci a moderní hutný zvuk posledních sólových alb Bruce Dickinsona, ale i kapely HALFORD. A musím říct, že i tentokrát nezůstal své pověsti nic dlužen. Album obsahuje masivní hutný sound, který přispívá i přes klasickou powermetalovou fazónu zde zaznamenané hudby k velmi současnému a modernímu výrazu. Sebastian Bach má v současnosti i neuvěřitelně silnou sestavu spoluhráčů. Však kdo by nechtěl spolupracovat s baskytarovým monstrem Stevem DiGiorgiem nebo s dvojicí Bobby Jarzombek, Mike Chlasciak, kteří pocházejí ze sestavy HALFORD. Album je tak jednoznačně typickým dílem Roye Z., přesně takovým, jakým jsou výše jmenovaná sólová díla britských metalových bohů. Přejděme tedy k samotnému materiálu. Titulní song „Angel Down“ je těžkotonážní powermetalový válec, kde Sebastian Bach exceluje a svým hlasem doslova vyždímává všechen morek z kostí – vzpomínáte na časy SKID ROW a jejich „Slave To The Grind“ (1991)? Tak přesně takhle úvodní nakládačka vypadá, akorát že je poplatná době vzniku. Hned druhá skladba naopak představuje její protipól – odlehčená a velmi přímočará rocková hitovka „You Don´t Understand“ s nápadně melodickou zpěvovou linkou. V následujících třech písních účinkuje také kontroverzní lídr stále mlčících GUNS ´N´ ROSES – Axl Rose. První z nich je předělávka přes třicet let staré klasiky od AEROSMITH „Back In The Saddle“, zde zahraná v podstatně hutnějším a metalovějším podání. Následující dvě písně „(Love Is) A Bitchslap“ a „Stuck Inside“ znovu stylově upomenou na zlaté časy SKID ROW, avšak v trochu tvrdším a modernějším kabátku. Skladby obsahují jak typickou frackovitost obou lídrů, tak správný rockový feeling. Ve druhé jmenované pak Chlasciak oře s kytarou podobným stylem, jakým se proslavil třeba Zakk Wylde – tedy mohutné moderní riffy doprovázené efektními hvízdanci.
V polovině alba si Sebastian Bach vybere trochu toho oddychového času, protože ve skladbách jako „American Metalhead“ a „Negative Light“ je nápad jednoznačně přehlušen tvrdostí. Ať jsem se snažil jak chtěl, prostě jsem v nich příliš zajímavého nenašel. Naštěstí přichází „Live And Die“, píseň s podstatně nápaditější melodikou. Do stejné kategorie můžu směle přiřadit i „Our Love Is A Lie“ – těžkotonážní rock ´n´ roll střižený ve středních tempech. Jsou zde i dvě pro Sebastiana Bacha tolik typické balady a obě vcelku povedené – „By Your Side“ a „Falling Into You“. I když z nich zřejmě nikdy nebudou monstr hity kalibru nezapomenutelných čísel SKID ROW, jakými byly songy „18 And Life“, „Wasted Time“ či „I Remember You“, jde o dostačující kvalitu. První je autorským dílem samotného Bacha, který má zde coby autor na svědomí dvě třetiny celého alba (zbytek nahrávky si potom připisuje jak producent Roy Z., tak všichni čtyři Bachovi spoluhráči), druhou sem přispěl známý hitmaker a zachránce umírajících hvězd Desmond Child. Trojice skladeb „Take You Down With Me“, „Stabbin´ Daggers“ a „You Bring Me Down“, umístěná v druhé půlce kolekce, představuje tvrdé jádro nahrávky a stojí někde na pomezí navztekané samoúčelnosti a určité moderně metalové zajímavosti. Zejména prostřední věc nepostrádá povedený nápad se střídáním poklidné akustické polohy s bořícími riffy ve stylu hry známého vikinga Michaela Amotta u SPIRITUAL BEGGARS.
Celkově musím říct, že se Bachovi podařilo nahrát moderní, silné a tvrdé metalové album, u kterého sice trochu postrádám přirozenou lehkost a melodičnost prvních dvou alb SKID ROW, ale je to pořád jednoznačně lepší než plácání se na místě s nemožnými tribute bandy nebo nahrávání senilních návratových alb, jejichž těžiště stojí v nudných baladách. Řekl bych, že jde o nejlepší nahrávku od časů „Slave To The Grind“ (1991), na jaké je Sebastian Bach k slyšení.
Pěvecký talent ex-frontmana ze SKID ROW + typická frackovitost hostujícího Axla Rose + záliba v moderním zvuku a zkušenosti producenta Roye Z. + prvotřídní hra pánů Chlasciaka, DiGiorgia i Jarzombeka = moderní hutné metalové album.
7,5 / 10
Sebastian Bach
- zpěv
Johny Chromatic
- kytara
Mike Chlasciak
- kytara
Steve Di Giorgio
- baskytara
Bobby Jarzombek
- bicí
1. Angel Down
2. You Don't Understand
3. Back in the Saddle
4. (Love Is) A Bitchslap
5. Stuck Inside
6. American Metalhead
7. Negative Light
8. Live and Die
9. By Your Side
10. Our Love Is a Lie
11. Take You Down with Me
12. Stabbin' Daggers
13. You Bring Me Down
14. Falling into You
Kicking And Screaming (2011)
Angel Down (2007)
Bach 2: Basics (2001)
Bring ´Em Bach Alive (1999)
The Last Hard Men (1997)
Na toto sa dá povedať jediné "idiomatické" slovo: PIČOVINA !!! Preafektovaný Bachov spev (hlavu by som mu odrezal za ten pseudonym) a prevarené nevýrazné popevky zabalené do grckového mainstreamového amerického soundu. Jediný svetlý moment je vykrádanie Iron Maiden v dvojke s úžasne podnetným názvom "You Don´t Understand". Spáliť, rozprášiť, zabudnúť...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.