À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zalovit si v pokladnici zlatého thrash metalového fondu, to je vždy příjemná a milá záležitost. Ať hmátnete kam hmátnete, vždy se na vás usměje mládežnicky pohrdavý výraz partičky sebevědomých vlasáčů, a vždy ho k tomu doprovodí muzika, která v jistém ohledu nemá absolutně žádné konkurence. Drsná, rychlá a ošklivá třeba jako třímilimetrový nežit uprostřed čela obtloustlého a zpoceně funícího manažera nevídaně výdělečného obchodního řetězce. V tom všem nicméně spočívá všechna její krása, krása, která je hmatatelná v každičkém okamžiku její dnes již legendární existence.
Tohle všechno mi proběhlo hlavou, když jsem zavíral víko oné pomyslné pokladnice a pro dnešek si z ní vybral jeden ze skvostů lemujících stále ještě aktuální kariéru san franciských TESTAMENT, totiž druhé řadové album „The New Order“. Nový (ne)pořádek na hudební scéně sice již v době jeho zrodu byl nějaký ten čas nastolen, to je pravda, nicméně rozhodně nebylo na škodu zvůraznit to světu ještě jednou a nahlas. A to i proto, že Chuck Billy, obr s nezaměnitelným tělesným i pěveckým charismatem, se na rozdíl od debutu „The Legacy“ (1987) konečně zapojil také do procesu vzniku jednotlivých skladeb, což samosebou tvář alba rovněž ovlivnilo.
Vyjmenovat přednosti téhle thrashové bonboniéry je jinak stejně tak lehké jako vyjmenovat důvody, kvůli kterým TESTAMENT na konci osmdesátých let minulého století sklízeli takový úspěch. Inu, krom Chucka Billyho měli také famózního kytarového špílmachra Alexe Skolnicka, měli i stejně talentovaného riffového „dělníka“ Erica Petersona a k tomu všemu navíc navýsost světovou formu, což v dané chvíli učinilo z realizace „The New Order“ laskominku té nejvytříbenější kvality. Na čele alba stojí „Eerie Inhabitants“, skladba, která na stůl vyloží hned všechny trumfy TESTAMENT najednou. Magickou kytarovou předehru zahalenou v bouřkovém oparu, bleskový rozjezd extrémně nažhavené riffové bestie, zpomalený jen v čase pro neuvěřitelně šťavnaté a vynalézavé kytarové sólo, a zvučný ryk zpěvákových hlasivek. Strýček černé svědomí vyzývá k tanci tetičku agresi, na přešlapy se nehraje. Titulní „The New Order“ masíruje posluchače téměř totožným způsobem, což se zdá být o to neuvěřitelnějším, o co následující „Trial By Fire“ do třetice všeho dobrého přináší skutečný křest ohněm. Nová sugestivní předehra, nový nesmrtelný riff a především tempo, tempo, které je naprosto neuvěřitelné, ačkoliv neznamená žádnou závratnou rychlost. Když si ještě dnes vzpomenu na Chucka Billyho, kterak se svým elegantním polostojánkem na mikrofon v rukou divoce poguje v klipu k téhle skladbě, běhá mi z toho nasazení málem mráz po zádech. TESTAMENT to však před sebou hrnou dál, přímočarou „Into The Pit“ doplní pro zklidnění jemná instrumentálka „Hypnosis“, po níž už přichází čas pro další nesmrtelnou pecku „Disciples Of The Watch“, inspirovanou známým hororem „Kukuřičné děti“. Nervy jsou stále našponované k prasknutí a navzdory neutišitelným sólovým hrátkám kytary prakticky bez vydechnutí pokračujeme v onom neskutečném, magnetickém tempu. Hysterický výlev „The Preacher“ vystřídá a zjemní v „Nobody´s Fault“ (cover verzi AEROSMITH z dávného roku 1976) a jde se do finále, v němž „A Day Of Reckoning“ sečte celkový účet a naprosto famózní instrumentálka „Musical Death (A Dirge)“ jej také definitivně podtrhne.
A výsledek? Pche, nenechte se vysmát. K nezaplacení.
„The New Order“, to je jedna z výstavních skříní TESTAMENT, a proto také jedna z výstavních skříní thrash metalu jako takového. O tom myslím nemá cenu diskutovat.
Chuck Billy
- zpěv
Alex Skolnick
- kytara
Eric Peterson
- kytara
Greg Christian
- baskytara
Louie Clemente
- bicí
1. Eerie Inhabitants
2. The New Order
3. Trial By Fire
4. Into The Pit
5. Hypnosis
6. Disciples Of The Watch
7. The Preacher
8. Nobody´s Fault
9. A Day Of Reckoning
10. Musical Death (A Dirge)
Titans Of Creation (2020)
Brotherhood Of The Snake (2016)
Dark Roots Of Earth (2012)
The Formation Of Damnation (2008)
Live In London (DVD) (2005)
First Strike Still Deadly (2001)
The Very Best Of Testament (Best Of) (2001)
The Gathering (1999)
Signs Of Chaos (Best Of) (1997)
Demonic (1997)
The Best Of Testament (Best Of) (1996)
Live At The Fillmore (Live) (1995)
Low (1994)
Return To The Apocalyptic City (EP) (1993)
The Ritual (1992)
Souls Of Black (1990)
Practice What You Preach (1989)
The New Order (1988)
Live At Eindhoven (Live) (1987)
The Legacy (1987)
Datum vydání: Čtvrtek, 5. května 1988
Vydavatel: Megaforce/Atlantic
Stopáž: 39:20
Produkce: Alex Perialas, Jon & Marsha Zazula
Studio: Pyramid Sound Studios, Ithaca, NY
-bez slovního hodnocení-
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.