OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nezdá se to, ale od posledního přihlášení do systému AYREON pod heslem „The Human Equation“ uběhly už téměř 4 roky. Ano, můžete namítnou, že Arjen Anthony Lucassen se v mezičase rozhodně neflákal a argumentovat třebas jeho účastí v STREAM OF PASSION (jakési sofistikovanější odpovědi na EVANESCENCE s typickým hudebním otiskem holandského všeuměla), ovšem snad se shodneme na tom, že vlajková loď má vždycky jasně největší prioritu a taktéž i laťka kvality se (přes šestici víceméně dvojdiskových nahrávek) drží pořádně vysoko. Zkrátka a dobře, že hlavně na AYREONu si dává šéfík záležet a jako svou výkladní skříň ho blyští do pěkně oslepující záře. No, a tak je tady i v roce 2008, po sedmé a hnedle s číselným rébusem v názvu.
A s ním se vracíme i do vesmíru - doslova, neboť úvodní rovný riff a vyznění větší části úvodní „Age Of Shadows“ připomene dávnější projekt STAR ONE. Vlastně v podstatě celá aktuální „matematika“ by se dala shrnout jako mix zmiňované vesmírné odbočky s dávnějším projevem AYREONu (dejme tomu na „Actual Fantasy“), plus typický rukopis páně Lucassena, pochopitelně. Dočkáme se tak říznějších kytar, miliardy akustik, táhlých sólíček, analogových rejstříků, výbuchů hammondek, nechybí ani nějaké ty smyčce, flétny... - prostě typicky pestrá paleta našeho oblíbeného malíře, který na barvách rozhodně nikdy nešetří. I příběh, který to celé zastřešuje, má tentokráte jasné sci-fi parametry: Máme tu nesmrtelné Věčné, kteří dosáhli dokonalosti a protože už roupama neví coby, usmyslí si asteroidem poškádlit dinosaury vyhynutím a stvořit tak místo pro vznik lidského života. Ale jak už to tak nejen v pohádkách bývá, lidé jsou cháska nevycválaná, zlobí, moc zlobí, nejvíc zlobí až sami sebe zaslouženě pošlou na věčnost boží. Věční pak za zpěvu „Hosana“ odloží klapky z očí a začnou konečně naplno žít. Roztomilá utopie, co říkáte, ale přes všechno zlehčování, u podobných nahrávek funguje spolehlivě. Proč tedy není recenze plná superlativ, ptáte se? Inu, hudební složka je až překvapivě často tak nějak natahovaná, melodické linky ošoupanější, nahrávka občas ztrácí napětí i tempo...
Když už tedy dech nevyrazí hudební složkou, má pan dirigent naštěstí vždycky ještě v záloze hvězdné hlasy účinkujících. A i tentokrát je z čeho vybírat - alespoň tedy podle jmen, s fungováním v rozehraném příběhu to už tak jednoznačné není. S chválou je třeba rozhodně začít u Hansiho Kürsche (BLIND GUARDIAN), který dostal velkou spoustu prostoru a dokázal ho bezezbytku využít. Konečně je zase slyšet v melodických linkách, které nerozbíjí milionem dalších hlasů a jeho studiový projev je natolik typický, že všechno bez problémů utáhne. Stejně tak výtečná je i Anneke Van Giersbergen (ex-THE GATHERING). Ta svůj podpis zanechala už na zásadní nahrávce „Into The Electric Castle“ a jestli je z jejího návratu něco zřejmé hned na první poslech, pak bezesporu fakt, že Arjen sice od té doby spolupracoval se spoustou zpěvaček, avšak žádná z nich současné frontwoman AGUA DE ANNIQUE pěvecky nesahá ani po kolena (nemastné hlásečky Floor Jansen či Simone Simons toho budiž důkazem). Stejně jako Anneke, i Jonas Renkse (KATATONIA) si svoje pěvecké linky vymýšlel sám a je to znát, ale ač z desky rozhodně také vyčnívá, upomene v harmoniích svoji domácí skupinu přece jen víc, než by bylo úplně košer. Podobně to má i Daniel Gildenlöw (PAIN OF SALVATION), jen potěší, nenadchne. Z těch nejočekávanějších jmen nutno ještě zmínit podivně nevýrazné využití Toma Englunda (EVERGREY), kterého téměř nepoznat a sice tradičně bezchybného Jorna Landeho (ex-kdeco), leč co je mu to platné, když účastí na kdejaké šmíře v posledních letech svůj hlas neskutečně devalvoval.
Pro Arjena je určitě těžké přijít s materiálem, kterým by mohl nějak zásadněji překvapit, ale to není největší problém „01011001“. Však také při specifičnosti a technické vypiplanosti nahrávek AYREON lze mnohé výpůjčky od sebe sama přejít pouhým mávnutím ruky. Zádrhel se ovšem ukrývá v mnohých „vycpávkovitějších“ místech. Lucassen skladatel prostě jednou převážil nad Lucassenem producentem, a tak před sebou máme sice koňskou dávku hudby (čili hodně muziky za málo peněz - v limitovaných verzích ještě navíc s typicky vyšperkovanými obaly a přiloženým DVD), jenže také spoustu hlušších a často zbytečně natahovaných pasáží. Samozřejmě, není problém si na ten namíchaný „litránek“ naředěného moku zvyknout, i tak je to stále ještě hodně nadprůměrné pití, avšak stačilo pošetřit vodou, více koncentrovat a mohl to být 3/4 litrový „megacloumák“. Inu, stane se. Tak snad příště se mnou Arjen zase sekne o zem.
Nic co bychom od Arjena Lucassena nečekali. A to je přece jen trošku málo...
7,5 / 10
INSTRUMENTALISTÉ: Arjen Lucassen
- kytary, klávesy, basa, programování
Ed Warby
- bicí
Lori Linstruth a Michael Romeo
- kytarové sólo
Derek Sherinian a Tomas Bodin
- klávesové sólo
Joost van den Broek
- klávesové sólo a klavír
Jeroen Goossens
- flétna
Ben Mathot
- housle
David Faber
- cello
VOKALISTÉ: Hansi Kürsch
Daniel Gildenlöw
Tom S. Englund
Jonas Renkse
Jorn Lande
Anneke van Giersbergen
Steve Lee
Bob Catley
Floor Jansen
Magali Luyten
Simone Simons
Phideaux Xavier
Wudstik
Marjan Welman
Liselotte Hegt
Arjen Lucassen
Ty Tabor
1. DISK 1: Age Of Shadows
2. Comatose
3. Liquid Eternity
4. Connect The Dots
5. Beneath The Waves
6. Newborn Race
7. Ride The Comet
8. Web Of Lies
9. DISK 2: The Fifth Extinction
10. Waking Dreams
11. The Truth Is In Here
12. Unnatural Selection
13. River Of Time
14. E=MC2
15. The Sixth Extinction
Electric Castle Live And Other Tales (2020)
Ayreon Universe - The Best Of Ayreon Live (2018)
The Source (2017)
The Theater Equation (live) (2016)
The Theory Of Everything (2013)
Timeline (Best Of) (2008)
01011001 (2008)
The Human Equation (2004)
Day Eleven: Love (singl) (2004)
Ayreonauts Only (rarity) (2000)
Flight of the Migrator (2000)
The Dream Sequencer (2000)
Temple Of The Cat (singl) (2000)
Into The Electric Castle (1998)
Actual Fantasy (1996)
The Stranger From Within (singl) (1996)
The Final Experiment (1995)
Sail Away To Avalon (singl) (1995)
Vydáno: 2008
Vydavatel: InsideOut Music
Stopáž: 50:10 a 51
Produkce: Arjen Lucassen
Studio: The Electric Castle
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.