OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Členovia PINK FLOYD to majú radi. Veľkolepé koncerty so symbolickým podtónom: Roger Waters si to vyskúšal už v skorých rokoch deväťdesiatych pri berlínskom megapredstavení „The Wall“, David Gilmour s (tak trochu v tieni sa skrývajúcim) Richardom Wrightom sa v roku 2006 ukázali na oslavách výročia založenia Solidarnosći.
To, čo na vlastné oči videlo 50-tisíc divákov priamo v areáli gdaňských lodeníc, si dva roky po spektákli môžete vychutnať doma. Na výber sú pritom štyri možnosti (bez zarátania päťplatňového boxu): od „štandardného“ dvojcédé cez troj- a štvordiskovú verziu až po komplet, okrem piatich kotúčikov obsahujúci o.i. repliky lístku z koncertu, backstage passu a trsátko. Zlatou strednou cestou je recenzovaná varianta – bez obrazu je totiž zážitok ani nie polovičný a „deluxe“ balenia obsahujú materiál, ktorý so samotným gdaňským koncertom prakticky nesúvisí.
Kvalita výstupu čohokoľvek, čo súvisí s PINK FLOYD je už roky konštantne precízna – minimálne po technickej stránke veci. „Live In Gdańsk“ je presne tým, čo sa dalo čakať: počúvať túto až sterilne dokonalú nahrávku z CD je v podstate zbytočné, aj keď príjemné. Rola orchestra (dirigovaného Kieślowského sountrackárom Zbigniewom Preisnerom) je vo výslednom zvuku upozadená a väčšina skladieb – aj tých z dielne PINK FLOYD – nie je dramaticky odlišná od štúdiových verzií. Výnimkou je snáď záverečná „Comfortably Numb“ s civilným spevom Ricka Wrighta, ktorého nečakaný skon sa trpko prekryl s vydaním tejto nahrávky...
Tých, čo nevideli Gilmourov živák „Remember The Night“ z toho istého turné, môže viac než interpretácia prekvapiť výber skladieb. Okrem post-watersovských „A Great Day For Freedom“ (ktorá priznane korešponduje s príležitosťou, pri ktorej sa koncert odohral) a „High Hopes“, nádhernou hymnou človeka v strednom veku, sa siaha pomerne hlboko do histórie. „Astronomy Domine“ sa nachádza aj na „Pulse“, rovnako ako obligátna „Breathe“, „Shine On You Crazy Diamond“ či „Wish You Were Here“, ktoré bohužiaľ vypadli z DVD zostrihu show. Menej som čakal zaradenie „Fat Old Sun“ (opäť len na CD) a hlavne „Echoes“ s neoklamanou stopážou takmer dvadsaťšesť minút. „Wot’s... Uh The Deal?“ znejúca za titulkami a dostupná v rámci bonusového obsahu, je ďalším sympatickým návratom.
Okrem toho David Gilmour odohrá celý album „On An Island“, príjemne pesničkovú, i keď až možno príliš „dospelú“ dosku, ktorá mu priniesla opätovný návrat na výslnie. Tu sa prekvapenia nekonajú. Očakávane (ne)štylizovaný, sympaticky a skromne pôsobiaci Gilmour, ktorého na pódiu neuvidíte inak, než v čiernom tričku a jeho rovnako nenápadní spoluhráči (nechýba dlhoročný súputník Jon Carin) sú sprevádzaní len decentnou svetelnou show, ktorej dominuje šesť panelov umiestnených vysoko nad pódiom. Fantastický obraz a síce konzervatívny, ale zvládnutý strih umožňujú vychutnať si koncert bez akéhokoľvek rušenia – možno ním pre niekoho bude prestrih na pôvodné zábery z demonštrácií rozohnaných pred takmer tromi desaťročiami komunistickou políciou alebo psychedelická zmes, podfarbujúca divokú a strhujúcu „Astronomy Domine“, jeden z vrcholov večera.
Aj keď v hodnotení tvorby pred či po rozpade PINK FLOYD som vždy ostával na Watersovej strane, treba uznať, že „Live In Gdańsk“ je viac než dôstojným súperom Rogerovmu záznamu „In The Flesh“ z roku 2000. Absolútne bezchybný záznam je podčiarknutý sympatickým pripomenutím udalostí, do ktorých by Gilmourovi nemuselo nič byť. Miesto toho im venuje aj bonusový dokument, miešajúci dobové zábery, obrázky dnešného Gdaňsku a stopáž z príprav na koncert a koncertu samotného.
Remeselne perfektný živák, ktorému paradoxne možno vytknúť len jeho dokonalosť. Veľmi príjemné a ničím nerušené pozeranie i počúvanie.
8 / 10
David Gilmour
- gitary, saxofón a spev
Richard Wright
- klávesy a spev
Phil Manzanera
- gitary a spev
Jon Carin
- klávesy, steel guitar, programovanie, spev
Guy Pratt
- basgitara, gitara a spev
Steve DiStanislao
- bicie a spev
Dick Parry
- saxofón a klávesy
+
Baltský filharmonický orchester
- dirigent: Zbigniew Preisner
- aranžmá pre orchester: Z. Preisner, M. Kamen
+ špeciálny hosť
Leszek Mozdzer
- piano
1. Speak To Me
2. Breathe (In The Air)
3. Time
4. Breathe (In The Air) (reprise)
5. Castellorizon*
6. On An Island*
7. The Blue*
8. Red Sky At Night*
9. This Heaven*
10. Then I Close My Eyes*
11. Smile*
12. Take A Breath*
13. A Pocketful Of Stones*
14. Where We Start*
15. Shine On You Crazy Diamond
16. Astronomy Domine*
17. Fat Old Sun
18. High Hopes*
19. Echoes*
20. Wish You Were Here
21. A Great Day For Freedom*
22. Comfortably Numb*
Live In Gdańsk (CD/DVD) (2008)
Remember The Night (DVD) (2007)
On An Island (2006)
David Gilmour in Concert (DVD) (2002)
About Face (1984)
David Gilmour (1978)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Columbia/EMI
Stopáž: 149 min/11
Produkce: David Gilmour & Phil Manzanera
Studio: Nahraté naživo 26. augusta 2006 v Gdańsku
Skladby označené hviezdičkou sa nachádzajú aj na DVD disku.
DVD bonusy: Gdańsk Diary (dokument), ďalší obsah dostupný cez internet
Gilmourův ekvivalent floydovského P.U.L.S.E.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.