OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zase ne. GRAVE DIGGER před nedávnem již podruhé úspěšně zasekli a na bůhvíjakou návnadu ulovili kytaristu, jehož zvučné jméno dávalo ožít naději na jejich renesanci. Talentovaný Thilo Herrmann naposledy (tj. zhruba před deseti lety) fušoval do autorské práce Rolfu Kasparkovi alias RUNNING WILD (a to je tedy co říct!), pročež se plamínek nesmělého přáníčka, který už jednou zabublal díky Mannimu Schmidtovi, nesměle rozhořel. Ale zase to nedopadlo. Zase to nedopadlo a zdá se, že Chris Boltendahl je v tomto směru naprosto spolehlivým „katem“ všeho nekonzervativního, třebaže nejspíš z pozice strážce opravdového a jediného kouzla GRAVE DIGGER. Jsi výborným kytaristou? Pak přijď mezi nás, ale nezapomeň, budeš hrát jen tak, jak hrobník na píšťalku z kostičky zapíská.
Co jinak říct k „Baladám katovým“ a zbytečně neplýtvat slovy? Původně, přiznávám, jsem měl sto chutí napsat sem jen „Liberty Or Death“ č. 2 a udělat za touhle deskou tlustou černou čáru. Jenže dělat kdekoliv v diskografii GRAVE DIGGER tlustou černou čáru je holý nesmysl, takže jsem k tomu nakonec přistoupil poněkud smířlivěji a ono se nám z toho přece jen něco málo vyvrbilo. Něco málo, co možná ovlivnil i novic Herrmann (z autorského podpisu Boltendahl/Schmidt/Herrmann pod všemi jedenácti skladbami se to jen těžko rozezná), a co se ve vší té „nové vlně starých GRAVE DIGGER“ vyjímá jako svítivá perla v zašlé, ošklivé ústřici.
Začněme tedy (jak jinak) z kraje. Příjemné intro a především na ně navazující titulní song, to je jediná tradiční jistota, která drží akcie kapely znatelně nad vodou. Ústřední motiv se tady stejně tradičně opravdu povedl, jeho kytarové vyjádření je ještě o chlup znamenitější, a tak není divu, že se v těchto okamžicích (rovněž tradičně) posluchač nadechne k přání, aby to albu vydrželo i nadále. Čerstvě nakažlivý heavy metalový odvar z hrobnického lichokořene bez ohledu na to ovšem vzápětí spolehlivě zhořkne, a my jsme přesně tam, kde jsme být nechtěli. „Hell Of Disillusion“ nudí zajedenými riffy a prostinkým, rytmicky vykřičeným refrénem, „Sorrow Of The Dead“ jakbysmet, třebaže v jejím vrcholu Boltendahl více zpívá, a o mnoho lépe nedopadne ani „Grave Of The Addicted“. Jako když GRAVE DIGGER hrají GRAVE DIGGER, a to už více než poněkolikáté za sebou. Zoufalé potěší „Lonely The Innocence Dies“, baladičtější duet hlavního pohřebáka s americkou zpěvulí Veronicou Freeman (BENEDICTUM), opět s životaschopným nápadem a jeho malebným provedením, které však v takovém případě přichází jaksi automaticky. Pšenka nicméně nekvete na dlouho, popraví ji další odsekávané nic v „Into The War“ a hromada klišé v „The Shadow Of Your Soul“ a „Stormrider“. Mezi posledně jmenované dva kusy se ještě stihne vklínit i poměrně slušná „Funeral For A Fallen Angel“, snad jako předzvěst dobrého konce v nezvykle elastické a melodicky hýčkané „Pray“, který ovšem nemůže zastínit, že dobré tady není zdaleka všechno.
Vpravdě první album GRAVE DIGGER, na kterém hrají hned dva kytaristé, tedy neznamená nic zásadního (spíše naopak), a zní vlastně přesně tak, jak se to po „Liberty Or Death“ (bez ohledu na počet přítomných šestistrunců) dalo úspěšně předpovídat. Překvapuje mě to vůbec? Obávám se, že už ani ne.
Balady katovy aneb když GRAVE DIGGER hrají GRAVE DIGGER a k tomu už více než poněkolikáté za sebou.
5 / 10
Chris Boltendahl
- zpěv
Manni Schmidt
- kytara
Thilo Herrmann
- kytara
Jens Becker
- baskytara
Stefan Arnold
- bicí
Hans Peter Katzenburg
- klávesy
1. The Gallows Pole
2. Ballad Of A Hangman
3. Hell Of Disillusion
4. Sorrow Of The Dead
5. Grave Of The Addicted
6. Lonely The Innocence Dies
7. Into The War
8. The Shadow Of Your Soul
9. Funeral For A Fallen Angel
10. Stormrider
11. Pray
12. Jailbreak (Digipack Bonus)
Fields Of Blood (2020)
The Living Dead (2018)
Healed By Metal (2017)
Exhumation - The Early Years (2015)
Return Of The Reaper (2014)
Clash Of The Gods (2012)
The Clans Will Rise Again (2010)
Ballads Of A Hangman (2009)
Liberty Or Death (2007)
Yesterday (EP) (2006)
25 To Live (Live) (2005)
The Last Supper (2005)
Rheingold (2003)
The Grave Digger (2001)
Excalibur (1999)
Knights Of The Cross (1998)
In The Dark Of The Sun (EP) (1997)
Tunes Of War (1996)
Heart Of Darkness (1995)
Symphony Of Death (EP) (1993)
The Reaper (1993)
The Best Of Eighties (1992)
Stronger Than Ever (DIGGER) (1986)
War Games (1986)
Witch Hunter (1985)
Heavy Metal Breakdown (1984)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 41:29
Produkce: Grave Digger & Resetti Brothers
Studio: Principal Studios, SRN
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.