OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vlastně se dá říci, že tahle americká heavy/hard rocková legenda přišla právě letos se svou zdaleka nejuvěřitelnější nahrávkou za mnoho posledních let. Navíc jde již o desátou studiovou práci, což je rozhodně zaznamenání hodné výročí, zvlášť když existence uznávaného souboru sahá až někam k roku 1982. Jak známo, největší úspěchy seattleského kvintetu se datují k období přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, kdy QUEENSRŸCHE žali obrovské úspěchy se svými nákladnými projekty „Operation: Mindcrime“ a „Empire“, které se ve své době staly nepřeslechnutelnými pomníky inteligentně vystavěného hard´n´heavy. Od té doby až do roku 2006 však zájem o tuto stabilní partu (obměny v sestavě nastaly jen na postu sólového kytaristy a to až od doby, kdy v roce 1998 odešel Chris DeGarmo – letos je však poprvé tento post neobsazen), sdruženou okolo zpěváka se skvostným hrdlem Geoffa Tatea, pozvolna klesal. Změna přišla před třemi lety, kdy v Evropě a na Dálném východě kapela zabodovala s dalším dějstvím svého fiktivního konceptu „Operation: Mindcrime II.“, který jak tématicky, tak stylově navazoval na zmiňovaný slavný první díl. Dnes jsou QUEENSRŸCHE zpět s novou, svěží a poměrně moderně znějící kolekcí „American Soldier“, která je typickou ukázkou jejich stylu a je doslova napěchována umělečtěji vystavěnými rockovými songy. Přesto však působí po všech stránkách uvolněně a naprosto nenuceně.
Volný koncept alba se dotýká nesmyslnosti válečných konfliktů a úlohy obyčejného vojáka v nich. Jde o jakousi civilní poctu těm malým dole, kteří denně nasazují svoje životy kvůli tomu, aby hájili zájmy svojí země, a nehledě na to, jaké tyto zájmy skutečně jsou. QUEENSRŸCHE nestvořili příběh, protože různé situace, myšlenky a zhudebněné úvahy sjednocuje jediné téma, jímž je válka a obyčejný člověk zatažený do ní. Kapele se podařilo stvořit svěží a přirozený materiál, který nikoho neheroizuje ani nekárá, a který jen proplouvá kolem a sděluje, co vidí. Nahrávka je ve své formě opravdu velmi civilní (nikoliv levná, tak jako tomu bylo u nedodělku „Tribe“) a zobrazuje myšlenky těch, kterých se válečná mašinérie týká především. Každá skladba je vlastně malým příběhem, zapadajícím do výsledné dokumentární skládanky. Způsobu textové interpretace také přímo odpovídá zvuk a nálada celého nosiče, protože má opravdu daleko k bombasticky vypulírovaným metalovým albům, jakými byly oba díly konceptu „Operation: Mindcrime“. Současní QUEENSRŸCHE jsou znovu do budoucnosti hledící kapelou, jejíž zvuk je moderní i přes to, že nevyužívá žádných módních technologií a počítačově šlechtěných efektů. To, co nyní zkrášluje jejich zaběhnutý styl, jde přímo z hudebníků samotných, což ještě více umocňuje spolupráce s Jasonem Slaterem, člověkem, pohybujícím se okolo QUEENSRŸCHE již déle. Tateovci jsou již dávno skupinou, která nepotřebuje pomoc od odborníků zvenčí, kteří by jim poradili, co je právě dnes dobré hrát a jak to stylizovat. A právě v tom vidím výhody novinky oproti předchůdci – její tématická i zvuková náplň je totiž na 100% poplatná době svého vzniku a je velmi upřímná.
Obsah nosiče je vyrovnaný a prakticky na něm není slabšího místa. Byť absolutní vrcholy shledávám ve skladbách „Hundred Mile Stare“, „A Dead Man´s Words“ a hlavně „The Killer“, považuji i ty ostatní za zdařilé. Songy oplývají zajímavými, melodickými motivy, které bych možná po prvním poslechu nazval nenápadnými, avšak brzy se okolo nich všechno začíná odkrývat. S každým dalším poslechem se tak dostanete blíže k rozjasnění celé téhle krásné hard rockové skládanky, naplněné hloubkou a perfekcí. Kromě kvality samotných skladeb se dbá i na detail, což doceníte při poslechu blízkovýchodních motivů v „A Dead Man´s Words“, při utahaných saxofonových partech v hypnotické „Middle Of Hell“, ale i při poslechu dětského hlasu hostující dcery frontmana Geoffa Tatea, která je ke slyšení v melancholické „Home Again“. Závěrem musím říct, že jde přesně o ten typ alba, které budete doceňovat pozvolna, ale za to stále více a bez šance své sympatie k němu zastavit. Pro mne se určitě (a po hodně dlouhé době) jedná o nejlepší desku od QUEENSRŸCHE, a proto ji doporučuji nejen fanouškům této kapely, ale všem, kdo si oblibují melodičtěji vystavěný, ale neprvoplánový hard rock s myšlenkou. Jsem velmi rád, že se situace, byť pomaloučku, ale přece jen v dobré obrátila, protože v dobách alba „Q2K“ už měli členové QUEENSRŸCHE opravdu hlavy na špalcích.
QUEENSRŸCHE rázem pokropení živou vodou - svěží, nápadití, současní a bez zastarale metalového patosu.
8,5 / 10
Geoff Tate
- zpěv
Michael Wilton
- kytara
Eddie Jackson
- baskytara
Scott Rockenfield
- bicí
1. Sliver
2. Unafraid
3. Hundred Mile Stare
4. At 30,000 Ft
5. A Dead Man ´s Words
6. The Killer
7. Middle Of Hell
8. If I Were King
9. Man Down!
10. Remember Me
11. Home Again
12. The Voice
Datum vydání: Úterý, 31. března 2009
Vydavatel: Sony Music/Rhino
Stopáž: 60:21
Produkce: Jason Slater a Kelly Gray Studio: El Dorado Studios, London Bridge Studios
Ač byl první návrat k "Operation: Mindcrime" slušnou nahrávkou, přece jen svou produkcí potěšil spíše pamětníky. To "American Soldier", i přes počáteční skepsi ohledně tématu a možného zpracování, může změnit. Ne, nedělám si iluze, že by snad QUEENSRŸCHE ještě někdy mohli kralovat hitparádám a být milováni masou, ale nová nahrávka má přesně to, co drobné ohlédnutí k nejslavnějšímu období postrádalo - uvolněnost, současný sound a přes zvolené téma i hudební nadhled. Vezměte tradiční tvář skupiny milovanou v osmdesátých letech, dejte jí melancholii "Promised Land" a přihoďte grungeovou špetku špinavosti (byť pochopitelně nablýskanou jak lakýrky kolegy Reapera) do zvukového balení. No a samozřejmě pryč s klávesovým cukrkandlem. Nečekaně svěží dvanáctka kousků z dílny Tateovců, která prostě funguje.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.