Myslíte, že Joel Stroetzel vie po slovensky? V jednom z najnovších rozhovorov totiž gitarista KILLSWITCH ENGAGE opisoval predchádzajúci štúdiový počin svojej kapely citovaním mojich myšlienok a postrehov z recenzie albumu „As Daylight Dies“. Takmer mi pri raňajšom čítaní obľúbeného nemeckého Rock Hardu zabehla vianočka. Nie, samozrejme, že celkom zbytočne machrujem. Angažovanie externého producenta, ktorý by z kapely vytrieskal viac – to je rada, ktorá vtedy určite napadla každému, kto má túto kapelu rád a pozná všetko, čo kedy nahrali.
Toto je nahrávka, ktorá mala prísť po neprekonateľnom diele „The End Of Heartache“! Nešťastne nazvaný album („Killswitch Engage“ sa volá aj debut, ktorý je na míle vzdialený súčasnej tvorbe kapely), škaredý obal, hnusné nové logo, ale inak všetko šliape ako hodinky. Slávny a vychytený Brendan O´Brien naposledy zahviezdil napríklad v spoločnosti MASTODON. Podobný husársky kúsok sa mu podaril aj v prípade najfajnovejšieho bostonského metalového artiklu. Producentsky dokonale zvládnutá práca s vokálmi a najmä refrénmi Howarda Jonesa je poznávacím znamením tejto kapely v roku 2009. „Killswitch Engage“ je najpriamočiarejšia, najmelodickejšia, najľúbivejšia a, čo to budeme zakrývať, najpopovejšia nahrávka z dielne prvotriednej americkej metalovej úderky. Možno je tak trochu na škodu veci, že podobnú pozornosť nevenovali páni aj gitarovým riffom. Skutočne kvalitných, úderných a zapamätateľných je ich na novinke ako šafránu. Určite s tým súvisí zaujímavá zmena v celkovom hudobnom výraze KILLSWITCH ENGAGE, za ktorou sa paradoxne skrýva úspech ich coververzie „Holy Diver“ (mimochodom, vtipkár Ronnie James Dio vraj poslal kapele svoju fotku s nápisom „Killswitch, kde sú moje tantiémy?“).
Zdá sa, že nielen Joel Stroetzel je fanúšikom klasického rocku a heavy metalu z osemdesiatych rokov. Celá banda stiahla svoje lepkavé lúpežnícke paprče z melodického švédskeho death metalu a vrhla sa na hard rock a NWOBHM. Hoci už aj v minulosti bola príchuť IRON MAIDEN v tvorbe KILLSWITCH ENGAGE badateľná, také poklony a citácie ako napríklad v prípade „Starting Over“, „A Light In A Darkened World“ či „The Forgotten“ by som naozaj nečakal. Menej death metalu, riffo-masáží, drsných hardcorových jázd, viac melodických vyhrávok a absolútne sústredenie na chytľavé refrény – o tom je „Killswitch Engage“ v podaní KILLSWITCH ENGAGE. V porovnaní s predchádzajúcim albumom sa naozaj podarilo zložiť kvalitnejší materiál s výrazne prešpekulovanými aranžmánmi a lepším zvukom. Sú to stále naši zlatí KILLSWITCH ENGAGE, len sa konečne posunuli novým smerom, ktorý sa črtal už pred viac ako dvomi rokmi. Hoci Adam D. a jeho partia v priamom súboji so súputníkmi a kamarátmi z LAMB OF GOD či CHIMAIRA v tomto roku prekvapujúco ťahajú za kratší koniec, v prípade ich nového albumu sa určite môžete tešiť na vzrušujúci poslucháčsky zážitok.