OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Projekt EX DEO kataklysmatického vládce hrdla Maurizia Iacona, lákající zpracováním starověké historie Říma, sliboval minimálně nevšední zážitek pro všechny ty, kteří mají v oblibě jeho domovské KATAKLYSM, heavy metal obecně a samozřejmě také všemožná epická volání dějepisu. Celkově však nakonec nebude pravděpodobně tak „odstřelující“, jak bylo původně prezentováno, a jak si také zřejmě autoři (krom ústřední persóny rovněž jeho kanadští parťáci Stéphane Barbe, Max Duhamel a Jean-Francois Dagenais, jakož i zvuční hosté Nergal (BEHEMOTH), Karl Sanders (NILE) a Obsidian C. (KEEP OF KALESSIN)) plánovali. Důvod může být prostý. Invenční prostor a zdroje EX DEO nijak zásadně nepřekročily stín posledních KATAKLYSM, tudíž není divu, že odpovídajícím způsobem tvrdý a melodický „Romulus“ si reálně nemůže vytyčovat žádné extra závratné cíle.
Jediné, co se vymyká zažitým skladatelským postupům (tedy krom „vlažnější“ rychlosti samozřejmě), jsou četná užití různých trub a hluboce znějících dechových nástrojů, případně kláves. I jejich přítomnost ale mnohdy ve finále postrádá onu jiskru výjimečnosti, která by z dobré polovičky skladeb udělala strhující epicko – metalové kusy nejvyššího stupně záživnosti, při nichž vás od začátku do konce mrazí v zádech a jakmile zavřete oči, odehrávají se vám před nimi ohromující scény z nejslavnějších evropských dějin. Na tuhle metu se slušným výhledem na úspěch kandidují zejména úvodní „Romulus“, „Storm The Gates Of Alesia“, „Invictus“, vůbec nejpřesvědčivější „Legio XIII.“ a po ní i „Blood, Courage And The Gods That Walk The Earth“. Jinak nám ten římský příběh tak nějak sklouzává do jakéhosi historicko – metalového patosu, z nějž je především cítit, kterak by hlavní aktéři opravdu chtěli být určujícími a nezapomenutelnými, ale ve značně nejistém potenciálu metalové reality se jim to prostě nedaří. Tomu odpovídají i texty, přednášené samozřejmě Iaconovým murmurem, ve kterých se krom barevněji zpracovaných témat (např. „Romulus“) vyskytují také některá předem očekávané klišé („Veni, Vidi, Vici“ („Storm The Gates Of Alesia“) nebo, „For Those Who Are About To Die, We Salute You“ („Surrender The Sun“)), která nicméně úroveň celkové působivosti alba nijak nesnižují. Navíc je zcela zřejmé, proč k nim EX DEO při zpracování římské historie sáhli, takže tvrzení, že na to mohli jít ještě poněkud vynalézavěji (resp. „básničtějším“ způsobem), si raději nechám od cesty.
Přesto všechno ale nepovažuji „Romulus“ za špatné album, neboť ve svém důsledku (viz. shora) přece jen několikráte přináší kýžený efekt zvučného a charismatického zprostředkování římského dávnověku novověkými metalovými „legionáři“. Ani fakt, že geograficky jde o výlet na zcela jiný kontinent, než odkud pochází autoři, není tak zavádějící, jako když kupříkladu MANOWAR laškovali se severskou mytologií (Maurizio Iacono má navíc perfektní románský vzhled – v klipu k titulní skladbě mimochodem, snad až na tetování na rukou, je ve starověké římské zbroji velmi uvěřitelný), takže závěr je jasný. Kostky jsou vrženy a zdá se, že jim přes některé momenty římští bohové nezůstali úplně nenakloněni.
Kostky jsou vrženy. Co na to římští bohové?
6,5 / 10
Maurizio Iacono
- zpěv
Stéphane Barbe
- kytara
Jean-François Dagenais
- kytara
François Mongrain
- baskytara
Jonathan Leduc
- klávesy
Max Duhamel
- bicí
Nergal j.h.
- zpěv
Karl Sanders j.h.
- kytara
Obsidian C. j.h.
- kytara
1. Romulus
2. Storm The Gates Of Alesia
3. Cry Havoc
4. In Her Dark Embrace
5. Invictus
6. The Final War (Battle Of Actium)
7. Legio XIII
8. Blood, Courage And The Gods That Walk The Earth
9. Cruor Nostri Abbas
10. Surrender The Sun
11. The Pantheon (Jupiter’s Reign)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 61:41
Produkce: Jean-Francois Dagenais
Je tam asi hodně snahy o epiku, bohužel, v tomhle bodě by to za příliš vysoké hodnocení nestálo. Kdyby si najali celý symfoňák, vypadalo by to možná jinak:o). Takhle vidím "jen" melodeathovou desku s klávesami. Přesto musím hodnotit vysoko, neboť je to deska kvalitní. Oprostím-li se od myšlenky, o co vlastně Mauriziovi šlo, jde IMHO o album více než dobré a minimálně sedmičku si zaslouží. Budu-li chtít epiku, sáhnu prostě po jiné kapele:o).
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.