OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vůbec nejlépe se prodávající deska skupiny, jíž přes prodejní pulty putovaly více než dva milióny výlisků, a jedna z neslavnějších skladeb v titulku, dodnes v jistém směru jednoznačně definující podstatu ACCEPT. Tak by se dalo jednoduše charakterizovat „Balls To The Wall“, páté studiové album Uda Dirkschneidera a spol. (mezi které se krátce začal počítat i kytarista Herman Frank /ex – SINNER/), u nějž došlo ke zmíněnému logickému vyústění již značně narostlé obliby německé heavy metalové superskupiny – šlo zkrátka na dračku. Ruku v ruce s tím však kapela naštěstí nepodlehla vidině lehce nabytého zisku a se svojí germánskou zarputilostí napsala materiál, který se s jistotou může porovnávat s jejími nejlepšími okamžiky a v mnoha případech mezi ně dokonce přímo patří.
Novinkou, se kterou ACCEPT tentokráte přišli, byl jistý druh provokace. Na obalu alba se skvěl silně „gay“ výjev, který spolu se skladbami „London Leatherboys“ (přestože údajně věnovanou „pouhým“ motorkářům) a „Love Child“ (pro změnu skutečně o homosexuálech) nemohl nastartovat nic jiného, než spekulace právě o jistém homosexuálním podtextu, kterému byl navíc v některých kruzích přičítán zvýšený zájem o album. Toto popíchnutí tedy ACCEPT vyšlo dokonale, stejně jako svěření textů manažerce Gaby Hauke, která byla od té doby (včetně dvou výzvědných sond na „Restless And Wild“) pod pseudonymem „Deaffy“ podepsána pod veškerou lyrikou solingenské továrny na hluk. Sice asi nelze říci, že by na slovním projevu skupiny něco skutečně zásadního změnila, ale je nepochybné, že krom rozšíření okruhu témat mu přidala také na šmrncu a větší obratnosti.
Z hudebních pomníčků, které nám „Balls To The Wall“ zanechalo, je nutno samozřejmě a v první řadě jmenovat titulní věc, která, jak už bylo naznačeno, znamenala pro ACCEPT (sportovní terminologií řečeno) další nechytatelný „homerun“. Nervózní atmosféra (v doprovodném klipu mimochodem skvěle vystižená bagrem s bourací koulí), zpočátku nerozhodné Udovo preludování a přechod k frontálnímu útoku v refrénu, to vše za podpory mimořádně vyvedeného riffu a mrazivých sborů. Skutečně výjimečná skladba, jíž proto po právu zůstala ona visačka výjimečnosti. Ostře sledovanými kusy byly rovněž z těžkého kovu charismaticky vypálené „Fight It Back“, „Head Over Heels“, „Love Child“ nebo „Turn Me On“, velmi výrazná byla i závěrečná balada „Winter Dreams“ (znovu Udova, navíc s moc pěkně znějícími zvony v refrénu) a ani zbývajícím skladbám nelze nic vyčítat, neboť byly striktně postaveny dle tehdejšího receptu ACCEPT (nejen na úspěch). Charakteristický vůdčí riff, dusivé rytmické tempo a invenčně výrazný refrén, přebíjející v daném okamžiku vše důležité, co bylo řečeno před ním. Nebýt alb před a po, tedy řadové „trojky“, „čtyřky“ a „šestky“, nevím nevím, jestli bych měl osobně sílu postavit na pomyslný vrchol acceptovské pyramidy něco jiného než právě tento legendární hod koulemi o zeď.
Hlavou zeď neprorazíš, říká se, koulemi však ano, tvrdí zase pro změnu ACCEPT.
Udo Dirkschneider
- zpěv
Wolf Hoffmann
- kytara
Herman Frank
- kytara
Peter Baltes
- baskytara
Stefan Kaufmann
- bicí
1. Balls To The Wall
2. London Leatherboys
3. Fight It Back
4. Head Over Heels
5. Losing More Than You've Ever Had
6. Love Child
7. Turn Me On
8. Losers And Winners
9. Guardian Of The Night
10. Winter Dreams
Humanoid (2024)
Too Mean To Die (2021)
The Rise Of Chaos (2017)
Blind Rage (2014)
Stalingrad (2012)
Blood Of The Nations (2010)
All Areas - Worldwide (Live) (1997)
Predator (1996)
Death Row (1994)
Objection Overruled (1993)
Staying A Life (Live) (1990)
Eat The Heat (1989)
Russian Roulette (1986)
Kaizoku-Ban (Live EP) (1985)
Metal Heart (1985)
Balls To The Wall (1984)
Restless And Wild (1982)
Breaker (1981)
I´m A Rebel (1980)
Accept (1979)
Datum vydání: Pátek, 21. dubna 1989
Vydavatel: Lark Records
Stopáž: 45:13
Produkce: Accept
Bez debat klasika heavy metalu. Již rok po fantastickém "Restless And Wild" dokázali solingenští oceláři zhotovit další prvotřídní kov. Pro mne osobně nostalgie jako prase. Neznám vhodnější skladby k provozování domácího metalového aerobiku s vysavačem v ruce než jsou právě dvě zdejší perly "Head Over Heals" a "Losing More Than You´ve Ever Head".
skvělé; takovou baladu jako Winter dreams už snad Udo ani nesloží
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.