OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jelikož je nad thrash metalové slunce jasné, že navzdory stoupající frekvenci old schoolových zabíjačkových hodů se valná většina fanoušků (včetně mě) ještě nestačila pořádně přežrat, nabízím další chod servírovaný pěticí, jenž má od založení v roce 1984 ve svých análech zapsaná pouhopouhá dvě regulérní alba a jednu hybridní půlkompilaci pod názvem „Recover“. To ovšem pouze za předpokladu, že jste si během posledních dvou let ještě nepřivodili bolavý krk z head-bangingu nebo ping-pongové zápěstí z mučení vaší air-guitar při neustálých protáčeních riffově předimenzovaných EXODUS, monstrózních TESTAMENT, nebojácného mrtvého anděla, neúnosně dlouze trvajícího smrtícího magnetismu, prasácky agresivních KREATOR, překvapivě dobrých ARTILLERY, vitálních MEGADETH, profesionálně odfláknutých SLAYER a v neposlední řadě také zvukově absolutně nezaměnitelných OVERKILL. Takže rychle na značky, kaliforňané HEATHEN jsou zpět! A hned vám povídám, je to návrat ve velkém stylu.
Předchozí odstavec byl vytvořen hlavně kvůli přívlastkům, které nejen subjektivně charakterizují moje pocity z aktuálních počinů jednotlivých stylově spřízněných veličin, ale zároveň proto, že ke každému z nich jakoby existovaly někdy silnější, jindy tenčí propojovací nitky pavučinek s právě recenzovaným albem „Evolution Of Chaos“. Už v roce 1987 se na prvotině „Breaking The Silence“ pětice směle jala rozšiřování thrashových obzorů, vstupujíce do méně divokých (heavy, power, speed) metalových ba i rockových teritorií. O tom, že podobné záměry měly budoucnost, svědčí i vydání dvojky „Victims Of Deception” z roku 1991 pod křídly tehdy ještě invenčně evolučního Roadrunner Records. Fakticky víme, kam se začátkem devadesátek hudebně vydali někteří mnohem slavnější kolegové ve zbrani, přičemž v současné době nám podobné exkurze přijdou naprosto běžné. Tyto průkopnické výlety kapele umožňovala a na novince stále ještě umožňuje („A Hero´s Welcome” a „Red Tears Of Disgrace”) v rámci stylu velká hlasová rozmanitost a možnosti zpěváka Davida Whitea a samozřejmě mistrně seštelovaný kytarový dvouválec, pod péčí vele zkušeného Leeho Altuse. Na rozdíl od „The Atrocity Exhibition: Exhibit A “ , kde je Lee tajně veden vrchním komandantem EXODUS Gary Holtem, mně v porovnáním obou skupin (momentálně skladatelsky i dost podobných - „ Fade Away“) vychází právě „Evolution Of Chaos“ jako jasný vítěz. A to hlavně díky lepší manipulaci s neustálým střídáním modifikací nespočetných kytarových výměn, riffů a sól, jež nás neúnavně atakují na každém z jedenácti přítomných válů. Například v „Control By Chaos“ vám sólíčko utrhne hlavu hned po čtyřiceti vteřinách. Nacházíme pouze skladby velmi dobré a vynikající, všechny podepřené poctivou dělnickou rytmikou. Do druhé skupiny patří odpal „Dying Season“, „No Stone Unturned“ s famózní kytarovou výpravou, až děsivě hitově úderná „Arrows Of Agony”, „Bloodkult“ s nečekanou přímočarostí a konečně závěrečná „Silent Nothingness“, symbolicky podtrhující pěvecké nadání Davida Whitea.
Je zbytečné psát něco dalšího, jelikož dokonalý thrash už byl několikráte dokonale popsán. A tohle je zkrátka vysoce funkční klasika. HEATHEN aktuálně představují jednoznačně svojí nejenergičtější a nejlepší nahrávku, produkčně velmi dobře zvládnutou, vycházející z podstaty žánru, která však kapelu příliš nezaslepuje, která má úctyhodný (i když dlouhý) tah na branku a je zvukově ošetřená v rámci možností jedenadvacátého století.
P.S. Psáno na základě japonského vydání (23.12.2009). EU (vyšlo 25.1.2010) a USA (z 16.2. posunuto na 31.3.2010) verze bude bez „Intra“, o které, dle mého názoru, nepřijdeme a bude součástí první skladby (ladí spolu). Originál mám předobjednaný, nikoliv z Japonska.
Thrash, The Thrash!
9 / 10
David White
- zpěv
Lee Altus
- kytara
Kragen Lum
- kytara
Jon Torres
- basa
Darren Minter
- bicí
1. Intro
2. Dying Season
3. Control By Chaos
4. No Stone Unturned
5. Arrows Of Agony
6. Fade Away
7. A Hero’s Welcome
8. Undone
9. Bloodkult
10. Red Tears Of Disgrace
11. Silent Nothingness
Evolution Of Chaos (2009)
Recovered (2004)
Victims Of Deception (1991)
Breaking The Silence (1987)
Vydáno: 2009
Vydavatel: King Records (Japonsko) / Mascot Records (EU, USA)
Stopáž: 67:13
super zvuk..kazda pesnicka je super.. Dlho som rozmyslal nad tym, preco potom ten album nikdy nedopocuvam cely? preco ma zacne nudit? Asi je to tym, ze pesnicky zneju jedna ako druha...pre mna. Akoby som stale pocuval to iste dookola, este ktomu ten album ma umorne vela minut.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.