OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
RHAPSODY OF FIRE to v posledních letech nemají snadné. Nejprve byli nuceni si změnit jméno, respektive připojit „Of Fire“, a poté je od roku 2008 čekala právní bitva s vydavatelem. Oním vydavatelem nebyl nikdo jiný než Magic Circle Music, respektive Joey DeMaio, dnes již asi jejich bývalý kamarád. Dle vyjádření na webových stránkách RHAPSODY OF FIRE byli nuceni na několik měsíců zcela zastavit jakékoliv své aktivity, než se to celé vyřeší. Je paradoxní, že kapela celá léta vypráví bájné příběhy o boji dobra a zla, o soubojích s mocnými démony a draky a nakonec je srazí na kolena obyčejný lidský mamon. Trvalo asi rok, než se vše nějak vyřešilo, od Magic Circle Music odešli a smlouvu na další působení podepsali na podzim minulého roku s Nuclear Blast.
Nové album představuje třetí kapitolu ságy započaté na „Symphony Of Enchanted Lands II: The Dark Secret“, pokud někdo dopodrobna pročítá texty. Pro ostatní posluchače se dá říci, že kapela vydala osmý díl ságy započaté na „Legendary Tales“. Ani po hudební stránce se nic nezměnilo. Tahounem je rychlý rytmus z kulometu páně Holzwartha. A jako na všech předchozích počinech se o vykreslení melodií stará duo Turilli/Staropoli. Jejich prolínání kytarových a klávesových sól je velice přirozené a působivé, ale bohužel nepřekvapí novotou svých postupů. Svou studnici nápadů vyčerpali již před mnoha lety, a tak alespoň snaha o dokonalý zvuk a technickou vybroušenost drží jejich poslední alba na slušné úrovni. O produkci se postarali sami, dvorní producent Sascha Paeth se tentokráte ujal pouze mixu. Úvodní trojice skladeb nasazuje tempo, které je pro tuto kapelu charakteristické a ze kterého se příliš slevovat nebude. A jak už to bývá, během těchto úvodních písní kapela řekne i vše podstatné. V případě „Reign Of Terror“ se Turilliho parta předvede v plné síle, že stále dokáže skloubit zběsile rychlý speed metal s klasickými prvky. Mluvené pasáže jsou již standardem, stejně tak hlas herce Christophera Lee. Na řadu přijde i italština, a to v taneční písni „Danza Di Fuoco E Ghiaccio“. To taneční je samozřejmě myšleno ve stylu středověkého nápěvu. Pro své netradiční pojetí pak tato skladba představuje to zajímavější z aktuální placky, oproti ostatním alespoň na chvíli uvízne v paměti a nezapadne mezi rychlé hromobití. Na závěr dojde i na desetiminutový epos, podle kterého je pojmenované celé album, ale to už pozornost posluchače upadá a sluchové ústrojí si od této rychlé kovadliny neodbytně žádá odpočinek. Jak již bylo řečeno, úvodní trojice skladeb je slušná, poté se již překvapení nekoná a ani dokonalý zvuk nezpraví poněkud hořký pocit z nastavované kaše.
Zatímco v letech devadesátých hvězda RHAPSODY zaslouženě stoupala a kapela kromě svého zvuku pilovala i svůj styl, nyní již piluje pouze zvuk. Hudebně ustrnula. Fanoušek možná může být spokojen, pokud dostane to, co očekává, ale také si novinku vůbec nemusí kupovat, pokud adekvátní poslechový zážitek nabízí několik předchozích desek.
„The Frozen Tears Of Angels“ není špatné album, ale adekvátní poslechový zážitek nabízí i několik posledních počinů těchto metalových bardů, a tak ani není důvod do novinky investovat.
5,5 / 10
Fabio Lione
- zpěv
Luca Turilli
- kytary
Alex Staropoli
- klávesy
Patrice Guers
- basa
Alex Holzwarth
- bicí
Christopher Lee (host)
- mluvené slovo
1. Dark Frozen World
2. Sea Of Fate
3. Crystal Moonlight
4. Reign Of Terror
5. Danza Di Fuoco E Ghiaccio
6. Raging Starfire
7. Lost In Cold Dreams
8. On The Way To Ainor
9. The Frozen Tears Of Angels
Challenge the Wind (2024)
Glory for Salvation (2021)
The Eighth Mountain (2019)
Into the Legend (2016)
Dark Wings of Steel (2013)
From Chaos To Eternity (2011)
The Cold Embrace Of Fear – A Dark Romantic Symphony (EP) (2010)
The Frozen Tears Of Angels (2010)
Triumph Or Agony (2006)
Live In Canada 2005 – The Dark Secret (2006)
The Magic of the Wizard's Dream (EP) (2005)
Symphony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret (2004)
The Dark Secret (2004)
Power Of The Dragonflame (2002)
Rain Of A Thousand Flames (EP) (2001)
Dawn Of Victory (2000)
Holy Thunderforce (singl) (2000)
Symphony Of Enchanted Lands (1998)
Emerald Sword (singl) (1998)
Legendary Tales (1997)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 59:42
Produkce: Luca Turilli, Alex Staropoli
Studio: Gate Studio
Tento album mal nasledovat hned po Power Of The Dragonflame. Na Rhapsody mam slabost a som rad ze sa vymanili spod vplyvu Gayowar, konecne pochopili, ze zaklad je dobry song a nie megaorchestralne intra, recitacie a trojminutove zborove "aaah,oooh". Btw: Reign of Terror je na pomery kapely zaujimavy ulet, trochu mi to pripomina kapelu DivineFire.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.